شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
بررسی اکونومیست از 18 اقتصاد با بیشترین رشد در حوزه ارایه خدمات
اقتصادهای نوپا مستعد رشد در بخش خدمات

شهروند| بخش خدمات که از آن به‌عنوان «حوزه سوم» نیز یاد می‌شود یکی از سه بخش اصلی اقتصاد است. دو حوزه دیگر صنعت و کشاورزی را دربر می‌گیرد.
بخش خدمات همان‌طور که از نام آن پیداست محصولی فیزیکی خلق نمی‌کند. فعالیت‌های این بخش شامل خرده‌فروشی، بانک‌ها، هتل‌ها، املاک و مسکن، تحصیلات، بهداشت، خدمات تأمین‌اجتماعی، خدمات کامپیوتری، رسانه، ارتباطات، الکتریسیته و تأمین ذخیره آب و گاز است. این بخش جزئی مهم از اقتصاد هر کشور به شمار می‌رود. اکنون بخش خدمات باید بیش از گذشته روی «دانش اقتصادی» تمرکز کند. مدیران بخش خدمات باید جلوتر از کسب‌وکارهای خود حرکت کنند و به این منظور باید نیازهای مشتریان را درک و با بهایی ارزان آنها را تأمین کنند. در همین زمینه نشریه اکونومیست فهرستی از 18کشور با بیشترین رشد در بخش خدمات منتشر کرده است. آنگولا نخستین کشور این فهرست است که در سال‌های 2003 تا 2011 میلادی بخش خدمات آن به‌طور متوسط سالانه 15.3‌درصد رشد کرده است. پس از آن کشور جمهوری آذربایجان با متوسط رشد سالانه 13.7‌درصد در همین بازه زمانی قرار دارد.
در رتبه سوم نیز افغانستان با رشد 13.3‌درصدی ایستاده است. نگاهی به این فهرست نشان می‌دهد بیشترین رشد بخش خدمات در کشورهایی اتفاق می‌افتد که در حال پیشرفت هستند و در اقتصادهای دست‌نخورده آنان فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری و فعالیت وجود دارد، البته نام دو اقتصاد بزرگ نیز در این فهرست دیده می‌شود. چین با رشد سالانه 11.3‌درصد در رده هفتم و هند با رشد 9.8‌درصد در رده یازدهم فهرست بالاترین رشد بخش خدمات قرار دارند. آخرین کشور این فهرست سودان است که بخش خدمات آن سالانه به‌طور متوسط 8.8‌درصد در بازه زمانی گفته شده رشد کرده است.


تعداد بازدید :  56