شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
مذاکرات فشرده هسته‌ای در سایه بی‌خبری

شهروند | دومین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 با مذاکرات و نشست‌های دوجانبه میان هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در سطح معاونان ادامه پیدا کرد. سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی صبح روز چهارشنبه با هیأت روسی دیدار کردند و سپس به‌طور جداگانه با نمایندگان هیأت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار خواهند کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در جمع خبرنگاران ایرانی گفت که مذاکرات در سطوح کارشناسی و معاونان وزرای خارجه درحال انجام است و به صورت جدی بحث‌ها ادامه دارد. افخم اضافه کرد: در مذاکرات کارشناسی و معاونان وزرا تمام جزییات که دسته‌بندی شده است، دوباره درحال بررسی و مرور است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره برخی اخبار و مطالب رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های غربی گفت که آنچه در برخی تحلیل‌ها دیده می‌شود فاقد صحت است. روز گذشته هیأت ایران با آمریکا و چین دیدار کرد و امروز نیز با هیأت‌های روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار کرده است. قرار است هیأت ایرانی امروز بعد ازظهر نیز با هیأت آمریکایی دیدار دو‌جانبه داشته باشد. فضای مبهم و پر از گمانه‌زنی در رسانه‌های خارجی به‌ویژه نسبت به نتیجه مذاکرات از هفته‌های اخیر به‌وجود آمده است که این فضا با آغاز مذاکرات به‌طور جدی‌تری دنبال می‌شود. برخی رسانه‌های غربی و خارجی نسبت به تمدید مذاکرات در ماه‌های آینده به گمانه‌زنی پرداختند که تاکنون از سوی مسئولان کشورمان تکذیب شده است.  مقامات ایران همواره اعلام کردند تلاش داریم تا مهلت تعیین‌شده به نتیجه برسیم. به نظر می‌آید با جدیتی که در هیات‌های مذاکره‌کننده و رفت و آمدهای سیاسی در سطوح مختلف وجود دارد احتمال رسیدن به توافق تا سوم آذرماه غیرممکن نیست. محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه هنگام ورود به وین در سخنانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی به دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیمات سخت داشته باشد پیشنهادهای متعددی برای حصول توافق وجود دارد. وی هدف از ورود به وین را رسیدن به نتیجه مناسب دانست که در آن حقوق ملت ایران محترم شمرده شود. از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه روز گذشته در سخنانی تأکید کرد که فرصت دستیابی به توافق جامع نهایی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران هنوز وجود دارد.
لغو تحریم‌ها یکی از مسائل اصلی اختلاف
به‌رغم تأکید مقامات رسمی کشورمان بر ضرورت لغو کامل تحریم‌ها در نتیجه مذاکرات، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را ابتدا به حالت تعلیق درخواهد آورد و در صورتی که از پایبندی ایران به تعهداتش اطمینان حاصل کند آنها را لغو می‌کند. جف راسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: در صورت حصول یک توافق هسته‌ای واشنگتن ابتدا تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق می‌کند و زمانی که از پایبندی ایران به تعهداتش اطمینان حاصل کند آنها را لغو خواهد کرد.
وی گفت: با توجه به نگرانی دولت‌های پیشین آمریکا به علاوه اعضای کنگره از نظر آمریکا لغو ابتدایی تحریم‌ها از نظر منطقی و سیاسی درست نیست. تعلیق تحریم‌ها اجازه می‌دهد که در صورت عدم پایبندی ایران به توافق نهایی آنها را به جای اولیه خود بازگردانیم.


تعداد بازدید :  50