شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

انتخاب نانسی پلوسی به‌عنوان رهبر دموکرات‌های مجلس آمریکا
دموکرات‌ها در جلسه‌ای غیرعلنی و با رأی مخفی خود، بار دیگر نانسی پلوسی دموکرات را برای هفتمین بار در دوره دو ساله‌اش، به‌عنوان رهبر خودشان در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب کردند. نانسی پلوسی از ‌سال 2003 رهبر دموکرا‌ت‌های مجلس نمایندگان آمریکا بوده است. دموکرات‌ها از 2010 در این مجلس در اقلیت قرار دارند و پلوسی اعلام کرد که زمان آن فرا رسیده تا دموکرات‌ها بیش از پیش بر نیازهای افراد طبقه متوسط جامعه تمرکز کنند. وی به خبرنگاران گفت: آنچه ما می‌خواهیم انجام اقدامات با اولویت برای کمک به مردم آمریکاست که اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد چون باعث کاهش نابرابری درآمد میان کم‌درآمدهای جامعه و افراد ثروتمند می‌شود. دموکرات‌ها در جلسه‌ای غیرعلنی و با رأی مخفی خود، بار دیگر نانسی پلوسی، دموکرات را برای هفتمین‌بار در دوره دو ساله‌اش، به‌عنوان رهبر خودشان در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب کردند.

هجوم معترضان هنگ‌کنگی به ساختمان مجلس

همزمان با افزایش تنش‌ها در هنگ‌کنگ، گروه کوچکی از معترضان حامی دموکراسی اوایل صبح دیروز از طریق یکی از درهای فرعی به داخل مجلس هجوم آوردند اما پلیس دیگر معترضان را که می‌خواستند با زور راه ورود خود به مجلس را باز کنند، متوقف کرد. درگیری‌ها چند ساعت پس از آن رخ داد که پلیس‌های دادگاه قصد داشتند یکی از کمپ‌های اعتراضی را در مرکز هنگ‌کنگ که توسط معترضان حامی دموکراسی به مدت دو ماه تصرف شده بود، پاکسازی کنند. این اولین بار است که معترضان به یکی از ساختمان‌های دولتی هجوم آورده و انتظارات بسیاری از تحلیلگران سیاسی را که پیش‌بینی کرده بودند جنبش اعتراضی طولانی هنگ‌کنگ به آرامی فروکش می‌کند، نقض کردند.

کاهش بخت ‌«سوچی» برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری میانمار
رئیس پارلمان میانمار در روز گذشته گفت: قانون اساسی این کشور نمی‌تواند تا انتخابات پارلمانی ‌سال آتی تغییر کند؛ اظهاراتی که فرصت‌ها برای رئیس‌جمهوری شدن رهبر دموکراسی‌خواه میانمار و تضعیف قدرت سیاسی ارتش را مورد تردید قرار می‌دهد. شوی مان، رئیس مجلس عوام میانمار بار دیگر بر تمایل خود برای شرکت در انتخابات پارلمانی برای رئیس‌جمهوری شدن تأکید کرد و گفت: متمم‌های قانون اساسی که آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه میانمار را از شرکت در این انتخابات منع و به ارتش حق وتو می‌دهد، تنها پس از آن‌که یک پارلمان جدید به دنبال انتخابات‌سال آتی میلادی تشکیل شود، می‌توانند تغییر کنند. شوی‌مان به خبرنگاران گفت: «رفراندومی برای اصلاح قانون اساسی احتمالاً در مه ‌سال آتی میلادی برگزار می‌شود اما هرگونه تغییر توافق شده پس از تشکیل پارلمان جدید معرفی می‌شود.»

پارلمان اسپانیا هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
پارلمان اسپانیا در روز گذشته و در اقدامی نمادین «کشور فلسطین» را در چارچوب مرزهای‌ سال 1967 به رسمیت شناخت. نمایندگان پارلمان اسپانیا همچنین بر حق ملت فلسطین در برخورداری از آزادی و استقلال، رهایی از اشغال و تشکیل کشور مستقل خویش تأکید کردند. همچنین «ریاض مالکی»، وزیر خارجه فلسطین در بیانیه‌ای از اسپانیا و حزب‌های سیاسی آن و به‌ویژه حزب‌هایی که باعث تحقق این اقدام مهم و تاریخی شدند، تقدیر و تشکر کرد. وی تأکید کرد: «این به رسمیت شناختن موضع تاریخی و رو به جلویی را در مسیر روابط دوستانه و دوجانبه میان اسپانیا و فلسطین ایجاد می‌کند.» قبلا نیز کشورهای زیادی ازجمله ایرلند، سوئد کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند و ایتالیا نیز قرار است به‌زودی در مورد شناسایی کشور فلسطین رأی‌گیری کند. این درحالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در اظهارات اخیر خود از کشورهای اروپایی خواست تا از به رسمیت شناخته شدن فلسطین به‌عنوان یک کشور خودداری کنند.

فضای امنیتی بحرین در آستانه انتخابات پارلمان
مدیرکل اداره پلیس استان المحرق در بحرین تأکید کرد که با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شهرداری‌ها، گشتی‌های امنیتی در روزهای آینده در سراسر این استان افزایش خواهد یافت. به گزارش تسنیم، «زهیر راشد العبسی»، مدیرکل اداره پلیس المحرق تأکید کرد که با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شهرداری، گشتی‌های امنیتی در روزهای آینده در سراسر این استان افزایش خواهد یافت. به گفته وی، تعداد گشتی‌های امنیتی از 30 گشتی در شرایط عادی به 50 گشتی در شبانه‌روز افزایش خواهد یافت که شامل گشتی‌های نظامی و غیرنظامی است و ماموریت اصلی آنان نیز حفاظت از تأسیسات مهم، بانک‌ها، دفاتر صرافی و ستاد نامزدها و نیز حوزه‌های انتخاباتی است. قرار است شنبه آینده انتخابات پارلمانی و شهرداری‌های بحرین برگزار شود که با تحریم گسترده معارضان این کشور روبه‌رو شده است.


تعداد بازدید :  92