شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تصویب قطعنامه حقوق بشر علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشر ایران در کمیته سوم نشست 69 مجمع عمومی تأکید کرد: متأسفانه طرح قطعنامه وضع حقوق بشر در ایران در شصت‌ونهمین اجلاس مجمع عمومی به پیشگامی کانادا براساس روال چند ‌سال گذشته و بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود و با اغراض سیاسی تهیه و تصویب شده است. افخم با اشاره به آرای قطعنامه اخیر در مقایسه با ‌سال قبل گفت: در این دوره تعداد بیشتری از کشورها با قطعنامه سیاسی و گزینشی کشور کانادا مخالفت کرده‌اند و نشان از این دارد که دیدگاه‌ها و شرایط واقعی پیشرفت‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران طی یک‌سال گذشته را مدنظر قرار داده‌اند. افخم با انتقاد از استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل از سوی شماری از کشورهای غربی گفت: مایه تاسف است که سازوکارها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد مورد سوءاستفاده کشورهای غربی قرار گرفته و تداوم دارد و به همین جهت جمهوری اسلامی ایران شکل‌گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامه‌هایی را از اساس مردود می‌داند.

رئیس دومای روسیه:همکاری تهران - مسکو عاملی مهم برای حفظ ثبات و امنیت جهانی است
رئیس دومای روسیه تأکید کرد: تهران - مسکو به یک اندازه اقدامات ایالات متحده در جهت اخلال در قوانین بین‌المللی را نقد می‌کنند. به گزارش ایسنا، ناریشکین، رئیس دومای روسیه درباره دیدارها و مذاکراتش با مقامات ایرانی از جمله علی لاریجانی، همتای ایرانی‌اش گفت: در این دیدار همکاری دو کشور در سطح پارلمانی و بین‌المللی مورد گفت‌وگو قرار گرفت و دو طرف بر شباهت دیدگاه دو کشور درباره مسائل مهم حقوق بین‌الملل تأکید کردند. او ادامه داد: همچنین مسأله سوریه، عراق، قفقاز، منطقه خزر و آسیای مرکزی در میان موضوعات مهم مذاکره بودند. ناریشکین افزود که همکاری ایران و روسیه عامل مهمی برای حفظ ثبات بین‌المللی و امنیت جهانی است. رئیس دومای روسیه با اشاره به دیدارش با‌ هاشمی‌رفسنجانی بر نقش مهم ایران در تأمین امنیت منطقه‌ای تأکید کرد. به گزارش ایسنا، رئیس دومای روسیه روز گذشته در رأس هیأتی بلندپایه به تهران آمد و با مقامات سطوح عالی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

چین از ایران و 1+5 خواست به دنبال توافق باشند
وزارت خارجه چین نسبت به دستیابی به اجماع در مذاکرات گروه 1+5 با ایران ابراز امیدواری کرد. به گزارش رادیوی صدای روسیه، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 گفت: چین امیدوار است که همه طرف‌ها به دنبال رسیدن به توافق باشند و از راه‌حل تدریجی پیروی کنند. او ادامه داد: چین خواهان ایفای نقش سازنده در روند امضای توافق میان ایران و 1+5 است.

تکذیب خبر نشریه ژاپنی درباره مذاکرات هسته‌ای
شهروند| یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خبر منتشره در روزنامه آساهی ژاپن به نقل از یکی از مسئولان دولتی کشورمان درخصوص برخی تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آینده مذاکرات با گروه 1+5 را فاقد صحت دانست و آن را تکذیب کرد. وی افزود: با توجه به حساسیت موجود در شرایط جاری مذاکرات برخی رسانه‌ها در حوزه خبرسازی‌ها کاملاً کذب و مبتنی بر گمانه‌زنی‌های ناصحیح فعال شده‌اند و از این‌رو لازم است رسانه‌های کشورمان با دقت مراقب این‌گونه خبرسازی‌ها بوده و مانع اثرگذاری این دسته از رسانه‌ها بر افکار عمومی کشورمان باشند.

اندیشکده کارنگی:واشنگتن بازنده اصلی در صورت شکست مذاکرات است
اندیشکده کارنگی در مقاله‌ای نوشت که چنانچه ضرب الاجل ماه نوامبر نیز به پایان برسد و هیچ توافقی میان ایران و 1+5 حاصل نشده باشد، واشنگتن بیش از همه طرفین ضرر خواهد کرد. به گزارش فارس، اندیشکده کارنگی با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «ایران در صورت عدم دستیابی به توافق هسته‌ای چه اقداماتی را صورت خواهد داد» به طرح مسائلی پرداخته که در شرایطی که توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل نشود، در سطح جامعه بین‌المللی رخ می‌دهد. در این مقاله آمده است: در صورت شکست مذاکرات و در شرایطی که آمریکا بخواهد تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر کند، این کشور نیز می‌تواند به‌عنوان یک اقدام تقابلی، غنی‌سازی 20‌درصد را که از نوامبر ‌سال 2013 و با امضای توافق موقت میان ایران و 1+5 متوقف شده بود، مجددا از سر بگیرد. علاوه براین، ایران قابلیت غنی‌سازی خود را نیز به منظور فعال کردن تمام سانتریفیوژهای موجود افزایش داده و به فعالیت‌های تحقیق و توسعه در رابطه با سانتریفیوژهای جدید نیز ادامه خواهد داد.


تعداد بازدید :  80