شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
روحانی گزینه جدید را معرفی کرد
فرهادی در راه وزارت علوم
واکنش مثبت نمایندگان به گزینه روحانی

فرشید غضنفرپور| رئیس‌جمهوری روز گذشته در آخرین ساعات سرپرستی محمدعلی نجفی در وزارت علوم، محمد فرهادی را به‌عنوان گزینه جدید وزارت به مجلس معرفی کرد. معرفی فرهادی در صحن مجلس با صلوات نمایندگان و فریاد 4–4 آنان به معنای موافقت با گزینه پیشنهادی همراه شد. در نامه رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس که صبح روز گذشته توسط محمد دهقان عضو هیأت‌رئیسه برای نمایندگان قرائت شد آمده است: جناب آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، احتراما در اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نامه معرفی جناب آقای دکتر محمد فرهادی برای اخذ رأی اعتماد جهت تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.
همچنین مهرداد بذرپاش عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه رأی اعتماد محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم در جلسه چهارشنبه آینده مجلس در 5 آذرماه خبر داد.
واکنش مثبت منتقدان پیشین به معرفی فرهادی
انتخاب جدید حسن روحانی بیش از هر چیز نشان‌دهنده دست بالای دولت در همراهی با نخبگانی است که حتی سختگیر‌ترین منتقدان نیز نمی‌توانند بر سابقه مدیریتشان خدشه وارد کنند. الیاس نادران یکی از نمایندگان منتقد سیاست‌های دولت در وزارت علوم در نخستین واکنش به معرفی محمد فرهادی در جمع خبرنگاران گفته است: «آقای فرهادی سابقه مدیریتی وزارت بهداشت و وزارت علوم را داشته و رئیس دانشگاه تهران نیز بوده، بنابراین از نظر ظرفیت‌های مدیریتی ایرادی به ایشان نیست و ایشان در سطح
قابل قبولی کارهای اجرایی داشته است.» نادران البته شرط و شروط‌هایی هم برای رأی اعتماد به گزینه جدید وزارت علوم گذاشته و با بیان این‌که مجلس نگرانی‌هایی نسبت به نفوذ تندروهای اصلاح‌طلب در وزارت علوم داشته، گفته است: نگرانی مجلس از بابت حلقه‌های
 پشت پرده‌ای است که وزارت را مدیریت می‌کردند و حاضر شدند فرجی‌دانا را فدا کنند اما آن حلقه‌ها آسیب نبینند بنابراین ایشان باید نسبت به رفتار با آن حلقه‌های تندروی اصلاح‌طلب در وزارت علوم تکلیفش را روشن کند.  این نماینده اصولگرا همچنین تصریح کرده: امیدواریم موضع آقای فرهادی در مقابل فتنه و نحوه اداره وزارت علوم با رعایت چارچوب‌های نظام به نحوی باشد که بتواند رأی خوبی را از مجلس بگیرد و بعد هم که رأی گرفت به نحوی رفتار کند که تجربه آقای فرجی‌دانا در مورد ایشان تکرار نشود. قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن دیدگاه اولیه مجلس نسبت به معرفی فرهادی به خبرگزاری میزان گفته است: اگر حجت شرعی بر نمایندگان کامل شود، قطعا وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رأی اعتماد خواهد شد. او همچنین ازجمله ایراداتی که به محمد فرهادی وارد است را حوزه کاری وی در وزارت بهداشت و رابطه آن با وزارت علوم دانسته اما تأکید کرده که این موضوع زیاد هم مورد اختلاف نیست.
فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن مثبت ارزیابی کردن معرفی محمد فرهادی از سوی دولت گفته است: برآورد اولیه از مجلس این است که آقای فرهادی می‌تواند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند تا لحظه‌ای که در مجلس بودم نکته منفی درباره ایشان نشنیدم البته باید برنامه‌های ایشان هم مورد بررسی قرار بگیرد اما درمجموع نظر مجلس را به آقای فرهادی مثبت ارزیابی می‌کنم. عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و از منتقدان گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهوری در وزارت علوم نیز با مثبت ارزیابی کردن معرفی فرهادی به مجلس به «شهروند» گفت: به اعتقاد من اگر مشکل خاصی تا روز رأی اعتماد پیش نیاید آقای فرهادی قاعدتا می‌تواند رأی اعتماد خوبی از مجلس بگیرد. من فضای کلی مجلس را به ایشان متمایل دیدم. جبار کوچکی‌نژاد نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت وگو با خانه ملت ضمن استقبال از معرفی فرهادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفته است: این انتخاب نشان از درک دولت از دغدغه مجلس دارد. محمد فرهادی که درحال حاضر مدیرعامل هلال‌احمر و وزیر بهداشت دولت اصلاحات بوده از کارنامه خوبی برخوردار است. وی با بیان این‌که مجلس رأی بسیار چشمگیری به محمد فرهادی خواهد داد، افزود: کارنامه مثبت و همچنین توان علمی گزینه پیشنهادی از نقاط مثبت و بارزی است که وی را به مسند وزارت علوم نزدیک خواهد کرد. نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  یادآور شد: با توجه به شناختی که داریم دغدغه نمایندگان برای وی بسیار مهم بوده. امید است این وزارتخانه روزهای خوبی را از این پس سپری کند. اسماعیل جلیلی عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون رهروان ولایت (اکثریت) مجلس نیز از جلسه محمد فرهادی با اعضای این فراکسیون در روز یکشنبه آینده خبر داد و گفت: در این جلسه برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی علوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و آقای فرهادی به سوالات احتمالی نمایندگان عضو فراکسیون پاسخ خواهد داد. جلیلی همچنین درباره فضای مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی، تصریح کرد: فضای مجلس برای رأی‌آوری آقای فرهادی بسیار مثبت است.
فرهادی: در صورت کسب رأی اعتماد
مدتی در هلال‌احمر می‌مانم
درعین‌حال محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال‌احمر در نخستین واکنش به انتخابش به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به تسنیم گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد، بنده به‌عنوان وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شدم و در آن نشست نیز درخواست کردم تا برای به سرانجام رساندن برخی امور هلال‌احمر همچنان در این مسئولیت (ریاست جمعیت هلال‌احمر) نیز حضور داشته باشم. جایگاه ریاست جمعیت هلال‌احمر یک جایگاه حاکمیتی است و متفاوت با جایگاه دبیرکل هلال‌احمر است، بنابراین در صورت گرفتن رأی اعتماد هیچ منافاتی ندارد که بنده در مسئولیت ریاست جمعیت هلال‌احمر نیز حضور داشته باشم. فرهادی خاطرنشان کرد: درخواستم برای ماندن در هلال‌احمر به‌منظور به سرانجام رساندن برخی امور هلال‌احمر ازجمله تحول در هلال‌احمر و همچنین تجهیز بالگردهای امدادی در این جمعیت و غیره بود که این اجازه را نیز گرفتم. ریاست جمعیت هلال‌احمر براساس انتخاب و پیشنهاد شورایعالی این جمعیت صورت می‌پذیرد که درنهایت رئیس‌جمهوری حکم ریاست جمعیت هلال‌احمر را به فرد پیشنهاد شده تنفیذ می‌کند. در 17 شهریور 92 با تأیید رئیس‌جمهوري، محمد فرهادی جایگزین ابوالحسن‌ فقیه و رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر شد.
تمدید    سرپرستی نجفی
 تنها در صورت حکم حکومتی
معرفی فرهادی اما هنوز باعث نشده تا گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید زمان سرپرستی محمدعلی نجفی خاتمه پیدا کند. روز گذشته بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس مجددا دراین‌باره اظهارنظر کرده و به ایسنا گفته است: رئیس‌جمهوری برای تمدید مهلت سرپرستی وزارت علوم نیازمند گرفتن حکم حکومتی است.  وی تصریح کرده: با توجه به این‌که مهلت سرپرستی آقای نجفی در وزارت علوم
 29 آبان ماه به پایان می‌رسد و جلسه رأی اعتماد آقای فرهادی به‌عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم 5 آذرماه برگزار می‌شود آقای روحانی باید در این فاصله از مقام معظم رهبری اذن بگیرند چرا که در غیراین صورت مدت شش روزه سرپرستی آقای نجفی در وزارت علوم غیرقانونی خواهد بود.  نمایندگان مجلس شورای اسلامی 29 مردادماه رأی به استیضاح فرجی‌دانا دادند و وی را از وزارت علوم عزل کردند. همان روز رئیس‌جمهوری محمدعلی نجفی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب کرد که قانونا مدت سرپرستی سه ماه تعیین شده است.


تعداد بازدید :  72