شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
سخنگوی دولت:
بدون بدبینی بي‌دلیل برای سوم آذر آماده می‌شویم
خدمت فرهادی در دولت‌های مختلف نقطه قوت است

شهروند| برخی سایت‌ها، اخباری مبنی بر این‌که دولت در حال تدارک جشن هسته‌ای در روز چهارم آذر است، منتشر کردند که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش در واکنش به این خبر گفت: وظیفه ما این است که بدون خوشبینی بي‌جهت و بدبینی بي‌دلیل تلاش کنیم و برای هر اتفاقی که می‌تواند سوم آذر رخ دهد، آماده شویم. به گزارش «شهروند»، سخنگوی دولت ادامه داد: انشاءالله فرزندان این ملت که صادقانه و صمیمانه با همه مساعی خود تلاش می‌کنند تحریم‌های ظالمانه را از دوش مردم خوبمان بردارند، موفق شوند تا مردم شادمان شوند و رهبر معظم انقلاب نیز راضی باشند از این‌که پس از سال‌ها مقاومت به پیروزی دست یافته‌ایم.
نوبخت با اشاره به این خبر  اظهار کرد: امیدواریم؛ اما این‌گونه نیست که کار خاصی برای جشن انجام داده باشیم، اگر اتفاقی بیفتد قطعا همچون بسیاری از موارد، مردم خودجوش شادمانی خود را ابراز می‌کنند.
او درباره برنامه‌ریزی کشور در صورت تداوم تحریم‌ها هم اظهار داشت: از دستگاه‌های دیگر خبر ندارم اما معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری که در قواره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است برای سناریوی بدبینانه، هم بودجه و هم برنامه دارد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: برای ادامه روند موجود و وضع خوشبینانه نیز نیاز به برنامه است که آن برنامه را هم تهیه کرده‌ایم چرا که با این شرایط ده‌ها‌میلیارد دلار وارد اقتصادمان می‌شود و باید بدانیم که چگونه می‌خواهیم به نحو شایسته آن را مدیریت کنیم تا بیشترین اثربخشی را برای رشد اقتصادی و رفاه مردم داشته باشد. نوبخت گفت: ما نیز همچون شما امیدواریم این برنامه روی میزمان باشد.
خدمت فرهادی در دولت‌های مختلف
 نقطه قوت است
همچنین روز گذشته معرفی محمد فرهادی، رئیس سازمان هلال‌احمر به‌عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت علوم، از دیگر محورهای صحبت‌های نوبخت بود. سخنگوی دولت با اشاره به این مطلب گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این گزینه جدید رأی اعتماد گسترده‌ای بدهند. نوبخت ادامه داد: امیدواریم با رأی اعتماد به آقای فرهادی، وزارتخانه‌ای که ماه‌ها بدون وزیر و با سرپرست   اداره می‌شد، ثباتش را بیابد.
او با بیان این‌که در ایام سرپرستی وزارت علوم خدمات ارزشمندی انجام شده است، تصریح کرد: اما آنچه در این موضوع مستتر است، پایبندی رئیس‌جمهوری به قانون و نظر قانونگذاران محترم است هرچند ممکن است این نظر از لحاظ ماهوی با دیدگاه دولت متفاوت باشد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری گفت: دولت از ایجاد هرگونه حاشیه به دور است و معتقد است برای خدمت به مردم وقت زیادی در اختیار نداریم.
نوبخت ادامه داد: دولت هرگونه حاشیه‌سازی، کار و اقدام و عرصه‌ای که ما را از وظایف اصلی و آرامشی که در جامعه است دور کند جایز نمی‌داند به‌ویژه در این روزهای حساس که فرزندان ملت در مذاکرات با پنج قدرت بزرگ جهان در حال گفت و شنود و نوعی مقابله هستند تا بتوانند نسبت به استیفای حقوق ملی اقدام کنند. او ادامه داد: همچنین با توجه به شرایط دیگر از جمله عدم‌تأیید نمایندگان محترم مردم در چند مرحله نسبت به وزیر پیشنهادی علوم نیز ما جایز نمی‌دانیم که حاشیه‌سازی انجام شود. سخنگوی دولت تأکید کرد: امیدواریم در سایه تعامل و پایبندی به قانون که مناسب‌ترین ابزار و چارچوب برای کنش‌ها و واکنش‌های بین دولت و مجلس است، بتوانیم به مردم خدمت کنیم.
ویژگی‌های بودجه ۹۴
نوبخت همچنین در این نشست خبری از تحویل به موقع بودجه دولت به مجلس هم خبر داد و درباره ویژگی‌های بودجه ‌سال آینده اطلاع‌رسانی کرد. او اولین ویژگی این بودجه را به‌هنگام بودن آن دانست و گفت: با توجه به تجربه ‌سال گذشته انتظار این بود که امسال نیز گام‌های مناسب‌تری برای بودجه برداریم، لذا قبل از ابلاغ بخشنامه بودجه همه دستورالعمل‌هایی که لازم بود دستگاه‌های اجرایی آن را تکمیل کنند، بین دستگاه‌ها توزیع کردیم. سخنگوی دولت همچنین با تأکید بر این‌که بودجه ۹۴ به روش عملیاتی تهیه شده، گفت: این بودجه مبتنی ‌بر عملکرد و نتیجه است. او همچنین با بیان این‌که ۲‌هزار و ۹۰۰ طرح ناتمام از ‌سال گذشته وجود دارد، تصریح کرد: ۲۴۶مورد از طرح‌های ناتمام تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. نوبخت افزود: با به اتمام رسیدن ۲۴۶ طرح ناتمام بالای ۸۰‌درصد تا پایان‌ سال ۹۳، 2‌هزار و ۷۰۰ طرح باقی می‌ماند که در بودجه ۹۴ اولویت‌هایی را برای تکمیل این طرح‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته‌ایم. سخنگوی دولت واقع‌بینانه بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه ۹۴ نام برد و گفت: در بودجه ۹۳ هر بشکه نفت‌خام را ۱۰۰دلار در نظر گرفتیم، در حالی ‌که ۱۰۴دلار بود و هنوز هم قیمت‌هایی که دریافت می‌کنیم، ۱۰۰دلار است و هنوز به ۷۰دلار نرسیده‌ایم، اما برای ‌سال آینده پیش‌بینی ما بین ۷۰ تا ۸۰ دلار است.
نرخ نفت در بودجه ۹۴ بین ۷۰ تا ۸۰ دلار
سخنگوی دولت همچنین از اعلام قیمت قطعی نفت بین ۷۰ تا ۸۰ دلار تا روز شنبه خبر داد و در توضیح این مطلب گفت: ما بیشتر به‌دنبال عدد مطمئن هستیم. همچنین او با تأکید بر این‌که در‌ سال ۹۳ با کسری بودجه مواجه نبودیم، گفت: با کاهش پیدا کردن قیمت نفت ما شاهد عدم‌تحقق منابع بودیم، اما با کم کردن هزینه‌ها کسری بودجه نخواهیم داشت، لذا برخی‌ها صحبت از کسری بودجه دولت می‌کنند، اما این عنوان اشتباه است و باید به جای آن کلمه عدم‌تحقق منابع به‌ کار برده شود.


تعداد بازدید :  59