شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت لئون تولستوي
104‌سال پیش، برابر با بیستم نوامبر 1910میلادی، لئو نيکلايوويچ تولستوي، نويسنده شهير و انديشمند روسيه در 82سالگي درگذشت. تولستوي داستان‌ها و نمايشنامه‌هاي متعدد نوشت از جمله: «آناکارنينا»، «جنگ و صلح»، «قزاق‌ها» و... او در نامه‌ای هشداردهنده به تزار نيکلاي دوم که در ‌سال 1901 نوشته و ارسال شده هشدار داده بود که اگر آزادي ندهد، دموکراسي برقرار نکند، از شکاف پهناور میان فقير و غني نکاهد و نظام فئودالي را تعديل نکند جنگ داخلي اجتناب‌ناپذير خواهد بود و روسيه نابود خواهد شد. همين نامه بعدا باعث تعقيب قضايي او شد.

الحاق ايران به «سنتو»
59‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم آبان 1334خورشیدی، كنفرانس كشورهاي عضو پيمان بغداد با شركت نخست‏وزيران ايران، تركيه، عراق، پاكستان، انگلستان و با حضور وزير امورخارجه آمريكا در بغداد به رياست نوري‌سعيد، نخست‏وزير عراق برگزار شد که نتیجه اين كنفرانس، انعقاد پيمان «سنتو» به منظور جلوگيري از نشر كمونيسم به كشورهاي مجاور شوروي بود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران از عضويت اين پيمان خارج و سنتو عملا منحل شد.

مرگ فرانسیسکو فرانکو
39‌سال پیش، برابر با بیستم‌نوامبر 1975میلادی، ژنرال فرانسيسکو فرانکو رئیس‌جمهوری اسپانيا، در 82سالگي و پس از 39‌سال حکمرانی درگذشت. جنگ داخلي اسپانيا که طی آن مسکو و احزاب کمونيست ساير ملل از چپ‌ها و موسوليني و هيتلر از راست‌هاي افراطي حمايت مي‌کردند، پس از 3‌سال در ‌سال 1939 با پيروزي راست‌ها پايان يافت و فرانکو زمام امور را به دست گرفت. فرانکو با وجود اين‌که دوست آلمان نازی بود اما در حمايت از هيتلر وارد جنگ جهاني دوم نشد. فرانکو وصيت کرده بود پس از مرگ رياست کشور به شاهزاده خوان کارلوس داده شود و به اين ترتيب سلطنت به اسپانيا بازگشت.

 


تعداد بازدید :  77