شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
فرهادی؛ بهترین انتخاب برای ایجاد وفاق بین مجلس و دولت

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ششم

نمایندگان مجلس معمولا برای ارزیابی‌هایشان از گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه‌های مختلف، دو محور را برای رأی اعتماد ملاک قرار می‌دهند: «کارنامه و برنامه». روز گذشته آقای رئیس‌جمهوري، آقای محمد فرهادی را که درحال حاضر رئیس جمعیت هلال‌احمر است به‌عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرد. در بررسی‌های اولیه از کارنامه کاری آقای فرهادی باید گفت که او کارنامه بسیار خوبی در حوزه وزارت علوم دارد؛ فرهادی تجربه کاری وزارتی دارد، به‌طوری که علاوه بر تصدی‌گری وزارت علوم، تجربه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را که بخشی از فعالیتش، آموزش و مسائل دانشگاهی است در کارنامه دارد.
از طرف دیگر در کل درباره فعالیت‌های کاری فرهادی رضایتمندی خوبی وجود دارد؛ چه قبلا که در وزیر علوم و بهداشت بوده و چه حالا که مدتی است در جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند. تجربه کاری او در هلال‌احمر نشان می‌دهد که او نیروی بی‌حاشیه‌ای است و کارها را بدون حاشیه پیش می‌برد. من فرهادی را به‌عنوان یکی از افرادی که می‌تواند شاخص اعتدال باشد می‌شناسم و حضور او در دولت می‌تواند بسیار به حوزه آموزش عالی کشور کمک کند. من پیش‌بینی می‌کنم که هم مجلس رأی اعتماد خوبی به فرهادی می‌دهد و هم با رأی اعتماد به او، هرچه زودتر یکی از بزرگترین وزارتخانه‌ها از بلاتکلیفی خارج شود و فضای خوبی را  طی کند.
نکته مهم‌تر این است که بعد از مدت‌ها کش و قوس بین دولت و مجلس درباره تصدی وزارت علوم، با شناختی که از آقاي فرهادی داریم او می‌تواند عامل وفاق بین مجلس و دولت باشد؛ چرا که با توجه به پرس و جویی که از نمایندگان مجلس در زمان حضور او در وزارت علوم و بهداشت کردیم، مشخص شد که فرهادی تعامل بسیار خوبی با مجلس داشته و این برگ برنده‌ای برای او است. نمایندگان آن زمان می‌گویند که فرهادی همیشه سعی داشته دولت را برای کارهای مدنظر مجاب کند و طبق بودجه‌بندی حساب شده پیش برود.
موضوع دیگر، برنامه‌های فرهادی برای وزارت علوم و اولویت‌ها در این برنامه‌ها است. در چند وقت گذشته دانشگاه‌ها روند رو به رشدی را از لحاظ کیفی داشتیم. در این مدت طرح‌های کلان پژوهشی خوب پیش رفته و امیدواریم آقای فرهادی در صورت وزیر شدن، این رویه را رشد دهند. درحال حاضر هیچ چیزی مهم‌تر از کیفی‌سازی در وزارت علوم نیست. یعنی به جای این‌که دنبال این باشیم که چند تا دانشگاه غیرانتفاعی اضافه شود و... به‌دنبال کیفیت باشیم. شاخص‌های پذیرش دانشجویی، وجود نداشتن خوابگاه‌های دانشجویی در بسیاری از دانشگاه‌ها و... موضوعاتی‌اند که نیاز به معاونت دانشجویی قوی‌تری دارد و امیدواریم آقای فرهادی این مسائل را در برنامه‌هایش قرار دهد.

 


تعداد بازدید :  59