شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
نخستین نشست هماهنگی شبکه اروپایی نشانی‌های اینترنتی برگزار شد

نخستین نشست هماهنگی شبکه اروپایی نشانی‌های اینترنتی  سه‌شنبه در هتل پارسیان آزادی آغاز شد.
این نشست صبح سه‌شنبه با حضور «نصرالله جهانگرد» رئیس سازمان فناوری اطلاعات و با حضور «محمدجواد لاریجانی» رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و متخصصانی از کشورهای روسیه، پاکستان، انگلستان، جمهوری چک و مدیران مجمع رایپ برگزار شد.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از اتصال 12دانشگاه کشور به شبکه گرید محاسباتی خبر داد و گفت: این دانشگاه‌ها از امکانات محاسباتی وسیع این سیستم بهره‌مند می‌شوند.
اتصال 12 دانشگاه به شبکه گرید محاسباتی
 دکتر «محمدجواد لاریجانی» در این مراسم اظهار داشت: فاز دوم این طرح به تصویب رسیده و قرار است طی آن تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از امکانات محاسباتی این شبکه بهره‌مند  شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: طرح ملی رصدخانه ملی کشور در زمان دولت هشتم تصویب، در دولت عدالت و مهرورزی آغاز شد و امیدواریم در دولت تدبیر و امید و تا‌ سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی گفت: رصدخانه ملی کشور بعد از رصدخانه خواجه نصیر و بعد از ‌هزار‌ سال به‌عنوان رصدخانه حرفه‌ای کشور شناخته می‌شود.
لاریجانی همچنین با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه ملی ماده چگال در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: قرار است این آزمایشگاه خدمات علمی را به متخصصان دانشگاه‌های مختلف ارایه کند.
 اینترنت از 24‌سال پیش به ایران وارد شد
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: اینترنت در ایران 24 ساله است که در آن زمان با کمک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به کشور وارد شده است؛ در آن زمان ایران تنها دارنده اینترنت در منطقه بود و دانشمندان از کشورهای ترکیه، روسیه و پاکستان اینترنت را از ایران دریافت می‌کردند.
وی با بیان این‌که سازمان رایپ در‌ سال‌جاری میلادی ۲۵ ساله خواهد شد، گفت: پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در ‌سال‌جاری بیست‌وپنجمین سالگرد ایجاد خود را جشن گرفت. این پژوهشگاه با هدف توسعه علوم پایه در کشور شکل گرفت و هم‌اکنون به‌عنوان پیشرفته‌ترین پژوهشگاه در منطقه شناخته می‌شود.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از ارایه استراتژی‌های ۱۰ ساله در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: براساس برنامه‌های زمان‌بندی دهه نخست فعالیت‌های پژوهشگاه بر توسعه علوم بنیادی. دهه دوم بر ایجاد رشته‌های بین دانشی و دهه سوم بر ایجاد آزمایشگاه‌های بزرگ و بنیادی تأکید دارد.
«نصرالله جهانگرد» روز سه‌شنبه در مراسم آغاز به‌کار مجمع RIP ENCC در هتل آزادی تهران گفت: هم‌اکنون برنامه دولت الکترونیک در کشور تصویب شده و قرار است از‌ سال‌آینده ردیف مستقل بودجه برای این امر درنظر گرفته شود.
وی با بیان این‌که هم‌اکنون خدمات دولت الکترونیک در دستگاه‌های دولتی ارایه می‌شود، گفت: باید به نقطه‌ای برسیم تا تمامی فرآیندها مکانیزه و دولت الکترونیک به معنای واقعی پیاده‌سازی شود.
وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه دولت در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: براساس این آیین‌نامه تمامی نهادهای دولتی وظیفه دارند اطلاعات خود را با رعایت استانداردهای امنیتی در اختیار عموم مردم قرار دهند.
جهانگرد خاطرنشان کرد: اجرای این آیین‌نامه باعث تصریح در اجرای دولت الکترونیک است چرا که به‌طورکلی در دنیا دولت‌ها اطلاعات قابل توجه و مفیدی را در اختیار دارند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که هم‌اکنون ۱۰‌میلیون و ۳۰۰ آدرس ‌آی‌پی نسخه 4 در کشور ارایه شده، گفت: اما بیش از 4 برابر این تعداد نیاز به آدرس‌های اینترنتی داریم؛ با توجه به تعداد کمی از آدرس‌های اینترنتی لازم است مانند همه دنیا به‌ آی‌پی نسخه 6 مهاجرت کنیم که این امر هزینه‌بردار است.
وی خاطرنشان کرد: سرویس‌های بسیاری بر پایه اینترنت ارایه می‌شود که برای استفاده از آنها نیازمند استفاده آدرس‌های اینترنتی هستیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: انتقال از آی‌پی آدرس‌های نسخه 4 به نسخه 6 نیازمند دانش، تجربه و تعامل با سازمان متولی ازجمله آیکان و رایپ است.
وی گفت: ایران دومین کشور در حوزه رایپ در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.
جهانگرد با بیان این‌که ۸۵‌درصد سیم‌کارت‌های کشور فعال هستند، گفت: ارایه خدمات نسل سوم اینترنت روی موبایل به تازگی در ایران آغاز شده و قرار است با ارایه این نسل خدماتی ضریب نفوذ اینترنت ایران افزایش یابد.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص ایران در منطقه برای انتقال ترافیک داده، گفت: ترافیک بین‌الملل از مسیر هندوستان به سمت کانال سوئز هدایت می‌شود. با توجه به هزینه بالای این ترافیک می‌توان مسیر ایران را برای انتقال اینترنت روی مرز خاکی انتخاب کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کانال ترانزیت از مسیر چابهار به سمت آذربایجان کشیده شده است و می‌توان همزمان با آن خط اینترنت بین‌المللی را نیز راه‌اندازی کرد.
وی افزود: مذاکرات بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ترانزیت بین‌الملل انجام شده است که با استفاده از آن علاوه‌بر توسعه ترانزیت، دی.اس.ام‌های داخلی نیز توسعه ‌می‌یابد.
جهانگرد همچنین گفت: ایران دارای 4 شاهراه اطلاعاتی (گیت‌وی) بین‌الملل است که می‌توان از آن برای انتقال ترافیک بین‌الملل استفاده کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که براساس برنامه پنجم توسعه باید ۶۰‌درصد خانوارها و ۱۰۰‌درصد کسب و کارها به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اینترنت پرسرعت ۲ مگابیت برثانیه تعریف شده درحالی‌که حداقل سرعت برای ایجاد کسب و کار ۱۸ مگابیت بر ثانیه است که به این منظور ۱۸‌میلیون پورت طراحی شده است.
وی همچنین گفت: در یک‌سال گذشه ترافیک بین‌الملل در کشور به ۱۷۰ گیگابیت رسیده است.
جهانگرد خاطرنشان کرد: بنا داریم تا ترافیک بین‌الملل کشور را طی ۲ برنامه ابتدا به ۲۰ مگابیت برثانیه و در مرحله بعد به ۱۰۰ مگابیت برثانیه ارتقا دهیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین با تأکید براین‌که دسترسی به اینترنت در ایران از 3روش فیبر شبکه‌های رادیویی و پوشش ماهواره‌ای ارایه می‌شود، گفت: میزان دسترسی به اینترنت از طریق فیبر در ‌سال آینده به ۶۸‌هزار کیلومتر خواهد رسید.


تعداد بازدید :  70