شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
گام‌هاي« ايران خودرو» براي افزايش تنوع محصولات

نام و نشان «رنو» را در ایران با مدل دوست داشتنی رنو5 می‌شناسند. این خودروی نوستالژیک که احتمالا هریک از ما تجربه یک‌بار سوارشدن بر آن را داریم، میهمان 30ساله خیابان‌های ایران است که به واسطه عملکرد فنی مناسب در زمان عرضه و قیمت رقابتی در مقابل رقبا به خوبی توانست نگاه مثبت ایرانی‌ها را به این برند فرانسوی جلب کند. رنو5 یکی از خودروهای نوستالژیک بود که در سرما و گرما روی مالکان خود را زمین نمی‌انداخت.    
شرکت ۱۱۵ساله رنو ۱۲۷‌هزار نفر پرسنل دارد و در چندین شرکت بزرگ خودروسازی دنیا از جمله نیسان (۴۴درصد)، آوتوواز (۲۵درصد)، داچیا (۹۹درصد)، رنو سامسونگ موتورز  ( ۸۰درصد) و رنو اسپرت صد‌درصد سهام‌دار است.
محصولات رنو در ایران اکنون به ۹ مدل سواری و چندین مدل سنگین باری بالغ می‌شود، اما تولید رسمی و تقریبا تیراژدار آنها متعلق به تندر ۹۰ و مگان است. جذابیت‌های بازار خودروی ایران بسیاری از خودروسازان بزرگ اروپایی از جمله بنز، فیات، فولکس، پژو و رنو را به ایران کشانده است. پيش‌بيني مي‌شود با توافق نهايي هسته‌اي بيشتر شركت‌هاي خودروسازي معتبر دنيا براي حضور در بازار ايران سر و دست بشکنند.

 

توسعه محصول
گروه صنعتي ايران خودرو به منظور پاسخ‌گويي به سلايق مصرف‌كنندگان و افزايش سهم بازار،‌ تصميم به توسعه همكاري با شركت رنو فرانسه براي عرضه محصولات جديد اين شركت در بازار ايران گرفت. قرار شد دو محصول جديد به‌نام رنو كليو و رنوكپچر درايران‌خودرو توليد شود. خودروی رنو كپچر و كليو در نمايشگاه بين‌المللي تبريز به بازار ايران معرفي شد.
اين خودرو در‌سال 2013 ميلادي به بازارهاي جهاني معرفي شده است و در آينده‌اي نزديك و با استقبال بازار، خط توليد آن در شركت ايران خودرو راه‌اندازي خواهد شد. ايران‌خودرو از‌سال گذشته حركت منسجم و مداومي را درجهت جوان‌گرايي توليد و طراحي آغاز كرده است، بدين خاطر با اطمينان مي‌توان گفت كه ايران‌خودروی امروز با ايران‌خودروی سال‌هاي قبل متفاوت است، همان‌طور که ايران‌خودروي فردا با ايران‌خودروی امروزي، تفاوت‌هاي چشم‌گيري خواهد داشت.

رنو كليو
خودروی رنو كليو، با شعار نفس‌گير«الهام‌بخش اطمينان و زيبايي» به بازار‌هاي جهاني معرفي شده است. اين خودرو در‌سال 2005 موفق به دريافت رتبه 5 ستاره از موسسه Euro N’CAPشد. همچنين دو بار در سال‌هاي 1991 و 2006 به‌عنوان «خودروي سال» انتخاب شد. محصول كليو 4 در كلاس B و به صورت‌ هاچ‌بك طراحي شده است. حجم موتور آن 1.2 ليتر و توربوشارژ 4 سيلندر خطي است. قدرت موتور 120 اسب بخار و 190 نيوتن متر گشتاور بوده كه در نوع خود بي‌نظير محسوب مي شود. گيربكس آن نيز 6 دنده اتوماتيك و دبل كلاچ است. اين خودرو داراي استاندارد آلايندگي يورو 5 بوده و مصرف سوخت آن 5.1 ليتر در هر 100 كيلومتر پيمايش است.
كليو 4 طولي كمي بيشتر از چهار متر يعني 4هزار و 62 ميلي‌متر و پهناي يك‌هزار و 732 ميلي‌متر دارد. ارتفاع آن يك‌هزار و 448 ميلي‌متر و وزن آن نيز 980 كيلوگرم است. فاصله بين محور جلو و محور عقب آن نيز 2‌هزار و 589 ميلي‌متر است.
از تجهيزات ايمني اين محصول مي‌توان به سيستم ترمز اي.بي.اس، 4 ايربگ و كروز كنترل اشاره كرد. همچنين محصول كليو 4 مجهز به سيستم كنترل پايداري الكتريكي است كه با تكنولوژي بالايي پايداري خودرو را تحت نظر دارد. از ديگر تجهيزات و تزیینات اين خودرو مي‌توان به تهويه اتوماتيك، زاپاس فولادي R15، حالت مصرف بهينه، راديو ره‌ياب، كامپيوتر اطلاعات سفر، آيینه‌هاي برقي قابل تنظيم، آيینه‌هاي جانبي تاشو، شيشه‌هاي جانبي برقي، روشن كننده خودرو بدون كليد، فرمان برقي و ... اشاره كرد.
كليو4 داراي سيستم كمك براي سربالايي و سيستم هشدار دهنده بسته نبودن كمربند ايمني است. فاصله كف خودرو با زمين هم با ارتفاع بالا طراحي شده، رينگ‌هاي اين خودرو 16 اينچ آلومينيومي درنظر گرفته شده و اين محصول مجهز به چراغ روشنايي در روز است. همچنین لامپ‌هاي مه‌شكن آن نيز با قاب دور كرومي تزیين شده است که براي افزايش زيبايي بصري اين خودرو براي روي پنل درها نيز نوار كرومي تعبيه شده است.

رنو كپچر
خودروی رنو كپچر يك خودروی كراس اوورو داراي بالاترين امتياز استاندارد ايمني 5 ستاره اروپايي است.‌ سال 2013 شروع توليدخودروي كپچر در شركت رنو است كه در اين‌سال با گذشت تنها چهار ماه از توليد، تعداد 200‌هزار دستگاه از اين خودرو در كليه بازارهاي رنو به فروش رسيده است.
در آغاز شروع فروش اين محصول در كشور كره فقط ‌هزار دستگاه در 7 دقيقه به فروش رسيده است. در نظرسنجي نمايشگاه خودرو سئول در‌سال 2013 نيز محصول كپچر عنوان بهترين خودرو را از آن خود كرده است.
اين محصول با حجم موتور 1.2 ليتر و توربو 4سيلندر خطي بوده و با گيربكس 6 دنده اتوماتيك و كلاچ دوبل داراي 120 اسب بخار قدرت در هر 4‌هزار و 900 دور و 190 نيوتن متر گشتاور در هر 2هزار دور است. اين محصول سازگار با محيط‌زيست و داراي استاندارد آلايندگي يورو 5 بوده و در هر 100 كيلومتر پيمايش 5.4 ليتر سوخت مصرف مي‌كند.
طول محصول كپچر 4‌هزار و 122 ميلي‌متر يعني كمي بيشتر از 4 متر و وزن آن نيز 1180 كيلوگرم است. فاصله بين محور جلو و محور عقب آن نيز 2هزار و 606 ميلي متر طراحي شده است. پهناي اين محصول يك‌هزار و 778 ميلي متر و ارتفاع آن نيز 2هزار 31 ميلي متر يعني كمي بيشتر از 2متر است.
محصول كراس اوور كپچر داراي سيستم ترمز اي.بي.اس است. همچنين سيستم تهويه اتوماتيك در آن تعبيه شده و رينگ آن آلومينيومي 17 اينچي و داراي چراغ روشنايي در روز است. اين محصول مانند كليو 4 داراي سيستم كنترل پايداري الكتريكي است كه از تكنولوژي بالايي برخوردار بوده و رانندگي ايمني را به ارمغان مي آورد.
براي افزايش ايمني راننده و سرنشين‌ها،‌ علاوه بر ايربگ‌هاي جلو، ايربگ‌هاي جانبي نيز براي آن طراحي شده است. براي راحتي سرنشينان 3عدد استراحت گاه سر ويرگول شكل براي صندلي‌هاي عقب در نظر گرفته شده و سهولت در رانندگي با طراحی آيینه‌هاي جانبي همچنين شيشه‌هاي عقب به‌صورت برقي تأمین می‌شود.كپچر داراي سيستم كروز كنترل و محدود كننده سرعت است. راديو ره‌ياب و كامپيوتر اطلاعات سفر نيز از ديگر امكانات موجود در اين خودرو است. كپچر از قابليت‌هاي ديگري همچون سيستم مصرف بهينه، سنسور و دوربين عقب، سيستم كمك براي سربالايي، مديريت انرژي هوشمند، صندلي‌هاي قابل تنظيم عقب و... بهره‌مند است.

 كلام آخر
شركت ايران‌خودرو در يك و نيم‌سال اخير كه بحران توليد را پشت‌سر گذاشته، بر موضوع توسعه محصول توجه زيادي دارد. همان‌طور كه مهندس ‌هاشم يكه‌زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بارها به آن اشاره كرده، ايران‌خودرو ديگر دغدغه توليد نداشته و توان و تمركز خود را معطوف به خدمات پس از فروش، كيفيت، صادرات و توسعه محصول كرده است.


تعداد بازدید :  61