شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
فعاليت بانوان در راستاي توجه مسئولان

نگار خاركن نوازنده موسيقي

آقای نوش‌آبادی چند روز قبل به این مسأله اشاره کردند که نوازندگیِ خانم‌های نوازنده ایرادی ندارد، من از این اتفاق بسیار خوشحالم و از ایشان تشکر می‌کنم چراکه اگر به نوازنده‌ها و بانوان موسیقی کشور توجه شود و آنان این امکان را داشته باشند که کارهایشان را منتشر کنند یا مجوزِ فعالیت‌های صحنه‌ای داشته باشند، اتفاقی بسیار خوب رخ خواهد داد و آنان می‌توانند فعالیت‌هایشان را در این زمینه گسترش دهند. شاید در این راستا اهمیت و توجه به نوازنده‌های زن بیشتر هم بشود؛‌ مسلما چنين قدمي به پیشرفت و رشد مجموعه کارهای بانوان کمک مي‌كند؛ اما همان‌طور که می‌دانید بانوان كشورمان حتی در گروه‌های موسیقی هم به‌عنوان نوازنده نقش خاصی ندارند. مثلا همین چند وقتِ پیش بود که برای اجرای کنسرت همایون شجریان در تبریز قرار بود من با یکي از بانوان دیگر موسيقي، برای اجرای نوازندگی در آن‌جا حضور داشته باشیم، اما در نهایت با این اقدام مخالفت کردند و کنسرت مجوز نگرفت و هيچ اقدامي در جهت اجراي آن نشد. مسلما چنين مسأله‌اي به روحیه کاری بانوان لطمه وارد می‌کند.
به هر حال ما هم درس این رشته را خواندیم و توقع داریم به شکل حرفه‌ای به کار ما نگاه شود. خودم ساز ایرانی می‌زنم و ساز اصلی‌ام کمانچه است. فكر مي‌كنم حتي هر سازي هم جنسيت خاصي را مي‌طلبد ولي اين مسأله در موسيقي ما ديده نمي‌شود و اين در كار موسيقي خلل به‌وجود مي‌آورد و باعث مي‌شود كه به موسیقی بانوان به شكل غیرحرفه‌ای نگاه شود. اين مسأله به خاطر همان ایالتی نگاه كردن به موسيقي است كه فقط جنسيت براي برخي از مسئولان موسيقي مهم به نظر مي‌رسد.
با اين‌که بانوان در گروه‌های موسیقی پاپ به‌عنوان نوازنده حضور دارند، اما همان‌طور كه مي‌دانيد، موسیقی ما فقط به موسیقی پاپ اختصاص ندارد؛ ما موسیقی سنتی داریم، راک داریم، جاز داریم؛ اما در هیچ‌یک از آنها به بانوان به‌عنوان نوازنده حرفه‌اي و فعال نگاه و توجه‌اي نمي‌شود و در اكثر آلبوم‌ها و كنسرت‌ها ما به شكل كمرنگي حضور آنها را متوجه مي‌شويم.
 مي‌دانم كه بانوان اين روزها در گروه‌هاي موسيقي پاپ مي‌توانند به‌عنوان نوازنده فعاليت كنند، اما همين فعاليت‌ها هم به نظرم محدود است، چون ما فقط در برخي از كارها حضور آنها را متوجه مي‌شويم. من در موسيقي پاپ كار نمي‌كنم، اما هیچ‌گونه مخالفتي با اين نوع موسيقي ندارم و حضور بانوان را در آن مي‌پسندم. اما ‌همان‌طور كه گفتم حضور اندك بانوان در مجموعه‌هاي موسيقيايي، خیلی به دیده شدن کار آنها کمک نمی‌کند.


تعداد بازدید :  63