شماره ۱۴۳۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
کی‌روش در مصاحبه اختصاصی با ال‌ پاییس اسپانیا
به همکاری با ایرانیان افتخار می‌کنم

سرمربی تیم فوتبال ایران معتقد است تیم‌ها برای قهرمان شدن تنها نمی‌توانند به بازیکنان بزرگشان تکیه کنند و بازی گروهی تیم تأثیر زیادی در رسیدن به فتح جام دارد. کارلوس کی‌روش در مصاحبه اختصاصی با ال‌ پاییس اسپانیا درباره لویز فیگو، کریستیانو رونالدو و دوران حضورش در انگلیس، رئال مادرید، منچستریونایتد، همکاری با الکس فرگوسن و مربیگری‌اش در ایران صحبت کرد.
 خیلی زود به این شغل مشغول شدم، نخستین تجربه‌ام در فوتبال کودکان در فصل ۸۱ـ۱۹۸۰ بود. در دوران حرفه‌ای‌ام به‌عنوان سرمربی لحظات مهمی را داشتم که برایم معنای خاصی داشت. همه چیز در زمین و دانشگاه فنی لیسبون شروع شد. در ابتدا خیلی تحقیق می‌کردم. در‌ سال ۱۹۸۲ توانستم مدرک مربیگری‌ام را بگیرم.
 یکی از زیبایی‌های فوتبال این است که همیشه ما را شگفت‌زده می‌کند. برخی از تیم‌ها بدون داشتن ستاره نمی‌توانند پیروز شوند ولی فوتبال یک بازی گروهی است که با بازیکنان مستعد تکمیل می‌شود؛ با این حال قهرمان شدن مسأله جدایی است، با بازیکنان باهوش می‌توان به قهرمانی نزدیک شد. برای قهرمان شدن تنها داشتن بازیکنان بزرگ کافی نیست، باید آنها تأثیرگذار باشند.
 رونالدویی که در جام‌جهانی و یورو در ۳۱سالگی بازی می‌کند مانند بازیکنی نیست که جام‌جهانی ۲۰۱۰ با من کار می‌کرد. او یک بازیکن متفاوت نیست و تنها روند طبیعی‌اش را طی می‌کند. برخی چیزها را خیلی خوب به یاد می‌آورم. یک روز رونالدو به دفترم در منچستر زنگ زد و من چیزی را به او گفتم که تنها به دو بازیکن در طول زندگی‌ام گفته‌ام: «ما یک دوره زمانی با هم کار کردیم، تو را از زمانی که در اسپورتینگ بازی می‌کردی، می‌شناسم و به یک توافق رسیدیم، اگر می‌خواهی بهترین بازیکن جهان باشی باید آماده باشی تا سخت تمرین و تلاش کنی، من نیز آماده هستم با تو همکاری کنم، برای موفق شدن در زندگی باید هزینه کرد، اگر می‌خواهی بروی به خانه و فکر کنی فردا با هم صحبت و دوباره کارمان را شروع می‌کنیم، چون یک بازیکن بزرگ در جهان فوتبال هستی اما بهترین شدن مسأله دیگری است. کریستیانو تو می‌توانی گلزنی کنی اما در بیرون از محوطه جریمه نمی‌توانی این کار را انجام دهی، یک بازیکن تأثیرگذار باید بتواند بازیکنان دیگر را در موقعیت‌های خوب قرار دهد، تو در محوطه جریمه می‌توانی خود را نشان دهی و از این طریق می‌توانی بهترین بازیکن جهان شوی.»
  عملکرد اسپانیا فوق‌العاده بوده است. اسپانیا با ویسنته دل بوسکه یک تیم فوق‌العاده بود که در بازی‌ها کنترل توپ را در اختیار داشت. بازی گروهی این تیم در کنار توانایی‌های فردی، یک تیم فوق‌العاده ساخته بود. با این حال تیم‌هایی که در سطح بالایی قرار دارند باید نحوه‌ بازی‌شان را با گذشت زمان تغییر دهند. به نظرم اسپانیا یکی از شانس‌های نخست قهرمانی در جام‌جهانی است. اسپانیا، پرتغال و فرانسه می‌توانند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.
 باید با خودم و همه صادق باشم. برای همه زندگی یک قیمت دارد. برای این‌که به یک موفقیت بزرگ یا دست یافتن به یک چیز غیرممکن برسیم باید هزینه کنیم؛ ممکن است این هزینه خیلی بالا باشد. برای این‌که یک تیم از آسیا بتواند از گروه اسپانیا، پرتغال و مراکش صعود کند باید خیلی شجاع باشد. باید تصمیمات خیلی بزرگ گرفته شود و تصمیمات ساده کارآمد نیست. ما دومین تیمی بودیم که توانستیم جواز ورود به جام‌جهانی را کسب کنیم.
 آماده‌سازی تیم طبق آن چیزی که فکر می‌کردم، پیش نرفت. ما از پنجم می تمریناتمان را با بازیکنان تیم حاضر در باشگاه‌های ایران شروع کردیم؛ درواقع ما باید از بیستم تمریناتمان را آغاز می‌کردیم. اسپانیا، پرتغال و مراکش می‌توانند پیروز شوند، تساوی کنند یا شکست بخورند. ایران تنها می‌تواند پیروز شود و یاد بگیرد. ما باید با پیروزی زمین بازی را ترک کنیم.
 هرگز در زندگی‌ام بازیکنانی را ندیده‌ام که تا این حد تلاش کنند و اشتیاق و انگیزه زیادی داشته باشند، اما در پایان حتی یک تشکر هم از آنان نشود. ۷‌سال است که با آنان کار می‌کنم که برای من خوشایند است و یک افتخار محسوب می‌شود. آنها خیلی مودب و مهربان هستند و مشتاق یادگیری، پیشرفت و فوتبال بازی کردن هستند. اگر در روز دو بار ۷ ساعت تمرین کنند باز هم لبخند به لب کار می‌کنند که این فوق‌العاده است.
 در پرتغال وزیرانی بودند که نظری درباره سیاست نداشتند ولی همیشه درباره فوتبال صحبت و فکر می‌کردند که بهترین هستند. در ایران نیز شرایط این‌چنین است. با این حال فوتبال ایران مانند کشورهای پیشرفته جهان درحال پیشرفت است.


تعداد بازدید :  176