شماره ۱۴۳۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
دردسر بزرگ هولیگان‌های کروات، هواداران مسی، تهدیدهای داعش و البته دوندیه‌گو
آرژانتین- کرواسی تحت تدابیر شدید امنیتی

دور دوم مسابقات گروهی در جام‌جهانی آغاز شده و فردا مهمترین دیدار گروهD در نیژنی نووگراد برگزار خواهد شد. جایی که آرژانتین و کرواسی دو مدعی اصلی صعود به میدان می‌روند و شکست می‌تواند به معنای بیرون‌افتادن از جام ۲۰۱۸ باشد، اما درحالی ‌که کارشناسان به تحلیل بازی و حدس‌زدن ترکیب احتمالی دوتیم مشغولند، دغدغه بزرگ برگزارکنندگان مسابقه مواجه‌شدن با هواداران دو تیم است.
کروات‌ها همیشه به خشونت‌طلبی و بی‌نظمی روی سکوها شهره بوده‌اند. در بازی اول این تیم مقابل نیجریه اغتشاشاتی رخ داد که مسئولان مسابقات نگرانند در بازی فردا تشدید شود. خبرها حاکی از این است که عده‌ای از هواداران افراطی کرواسی به قصد ایجاد آشوب می‌خواهند به استادیوم وارد شوند. نیروهای امنیتی که همراه تیم‌ملی کرواسی به روسیه رفته‌اند، به برگزارکنندگان مسابقات خبر داده‌اند که یک گروه سازماندهی‌شده قصد دارد برای برهم‌زدن نظم بازی اقدام کند و باید از ورود آنها به استادیوم جلوگیری کرد. این تیم از هولیگان‌ها که حدودا ۵۰نفر هستند و جزو آشوبگران شناخته‌شده در کرواسی محسوب می‌شوند، با تهیه بلیت‌های تقلبی و فن‌آدیدی‌های جعلی از درهای مختلف ورزشگاه به داخل خواهند رفت و روی صندلی‌هایی متمرکز که قبلا تدارک دیده‌اند، مستقر خواهند شد. احتمالا برنامه گروه این است که با درآوردن پیراهن و داشتن زیرپوش‌های یکدست سیاه، نمایش نمادهای خشونت‌طلبانه و انداختن ترقه یا رفتن به داخل زمین جو بازی را به هم بزنند. تماشاگرانی که گفته می‌شود طرفدار گروه رقیب فدراسیون کرواسی هستند و در ماه‌های گذشته مدام تلاش کرده‌اند تا با ایجاد بی‌نظمی و درست‌کردن هزینه برای فدراسیون، زمینه را برای روی کارآمدن رئیس مطلوب‌شان فراهم کنند. ممانعت از ورود این دسته به استادیوم آسان نیست. طرفداران با گریم غلیظ و مو و تزیینات مفصل به استادیوم می‌آیند و شناسایی چهره‌ها سخت است، اما نیروهای امنیتی تمام دقت خود را به خرج خواهند داد تا اجازه ورود به این عده ندهند و از جمع‌شدنشان جلوگیری کنند. به این هولیگان‌ها باید نئونازی‌ها را هم اضافه کرد که به استادیوم می‌آیند و با علایمی که روی لباس‌های زیر خود نقش کرده‌اند و با شعارهایشان جلب توجه می‌کنند و باعث ایجاد فضایی پرآشوب خواهند شد.
از طرف دیگر، با طرفداران آرژانتینی مواجهیم که در بی‌نظمی دست‌کمی از حریف اروپای شرقی خود ندارند. آرژانتینی‌ها که هرجا مسی باشد، هیاهوی بیشتری به پا می‌کنند، مطمئنا برای بازی با کرواسی سنگ‌تمام خواهند گذاشت. البته که حضور مسی در هر بازی و شهری باعث تجمع و دردسر است و این‌بار هم هواداران او برای دیدنش لحظه‌ای هتل و اردوی آرژانتین را راحت نخواهند گذاشت. چه بسا که تماشاگرانی هم بخواهند برای در آغوش‌کشیدنش به وسط زمین بپرند. به همه اینها باید تهدیدهای داعش را اضافه کرد که اوضاع را امنیتی‌تر می‌کند. برای این بازی چدر و مادر لئو هم به نیژنی نووگراد آمده‌اند که تحت حفاظت شدید هستند و قرار است در وی‌آیپی با پذیرایی ویژه از آنها استقبال شود.
اما مشکل اصلی جایی است که دوندیه‌گو پا به شهر می‌گذارد. اسم مارادونا مترادف با عصیان و بی‌نظمی است. او در بازی قبل آرژانتین که مقابل ایسلند بود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کشیدن سیگار برگ در فضای ممنوعه ورزشگاه و خاراندن مداوم خود که بسیاری آن را به مصرف مخدرها نسبت دادند، باز هم او را در مرکز اخبار جنجالی قرار داد. این‌بار هم پلیس می‌داند که برای کنترل او دست بسته‌ای دارد و حریف دیه‌گو و پرخاش‌هایش نخواهد شد. تنها راهکار احتمالی تذکر و دور‌وبری‌های مارادوناست تا شاید رفتار تحریک‌آمیز کمتری بروز دهد.
امروز بازی آرژانتین و کرواسی برای دو تیم حساسیت فوق‌العاده‌ای دارد و همه امیدوارند مسابقه بدون رخ‌دادن رخدادهای حاشیه‌ای و به سلامت تمام شود.


تعداد بازدید :  264