شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
تصرف کوه‌ها و تخریب منابع طبیعی شهر ایلام

این روزها حاشیه‌نشینی به یکی از بزرگترین معضلات شهری ایلام تبدیل شده و روز به روز نیز با تخریب منابع طبیعی و کوه‌ها درحال افزایش است و دستگاه‌های متولی نیز تاکنون نتوانسته‌اند اقدامات بازدارنده‌ای داشته باشند.
به گزارش مهر، شهر ایلام به دلیل قرار گفتن در بین کوه‌ها و نزدیکی به مزارع کشاورزی و منابع طبیعی این روزها چهره زشتی به خود گرفته چراکه هر روز قسمتی از زیبایی‌های طبیعی شهر درحال حذف شدن است.
با حاشیه‌نشینی، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و خانه‌سازی در نزدیکی کوه‌ها چهره شهر هر روز زشت و زشت‌تر می‌شود و متأسفانه هم‌اکنون این معضل در قسمت‌های‌ هانیوان، سبزی‌آباد، چالیمار و...  روزبه‌روز گسترش می‌یابد و حتی گزارش‌ها حکایت از غیرقانونی بودن تعداد زیادی از ساخت‌وسازها نیز دارد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام حاشیه‌نشینی را از مشکلات شهرهای استان ذکر کرد و گفت: کارگروه ویژه‌ای در استان ایلام به دستور استاندار تشکیل شده تا مباحث مختلف اجتماعی و فرهنگی و انتظامی حاشیه‌نشینی مورد بررسی قرار گیرد.
این مسئول با بیان این‌که شهرداری‌های ایلام باید از حاشیه‌نشینی جلوگیری کنند، گفت: یکی از مشکلات شهرها گسترش وسعت و محدوده آنها است و رفع کامل این معضل اجتماعی، بدون همکاری نیروهای انتظامی و شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست. کلانتری تصرف اراضی ملی، ساختار نامناسب در حاشیه شهر و بروز انواع آسیب‌های اجتماعی را ازجمله مشکلات و مسائل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر ایلام عنوان کرد.  وی یادآور شد: مدیران شهری باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام اساسی انجام دهند تا دامنه آن باعث ایجاد مشکلات بیشتری در شهر ایلام نشود.  معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام از شهرداری، راه و شهرسازی و منابع طبیعی خواست با در دست داشتن ابزارهای قانونی نسبت به رشد بی‌رویه ساخت‌وسازهای غیرقانونی برخورد کنند. وی بیان داشت: پدیده حاشیه‌نشینی درصورت بی‌توجهی مسئولان مشکلات بسیاری در ابعاد مختلف برای استان در پی خواهد داشت و در سایه هم‌افزایی و همکاری شهرداران با یکدیگر و استفاده از نظرهای کارشناسی می‌توان به روند توسعه و پیشرفت استان شتاب بیشتری داد.
وی بیان کرد:  باید با استفاده از ظرفیت قانونی شوراها کارها را به پیش برد و مشکلات را حل کرد. با توجه به افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در شهر ایلام آسیب‌های اجتماعی نیز درحال افزایش است که باید به آن توجه شود.
وی افزود: گسترش حاشیه‌نشینی موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی است و اعتیاد، نزاع و طلاق از عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین شهر ایلام است.
معاون عمرانی استاندار ایلام نیز اظهار داشت: ساماندهی و خدمات‌رسانی به محله سبزی‌آباد شهر ایلام که قبل از این جزو منطقه غیررسمی شهر بود باید در دستور کار قرار گیرد.
پولادی افزود: آب و برق و گاز محلات غیررسمی استان باید تأمین شود و مسئولان شهرداری و دیگر دستگاه اجرایی در ارایه خدمات به مردم این مناطق کوتاهی نکنند. ارایه خدمات شهری مانند: جدول‌گذاری و آسفالت کوچه و خیابان سکونتگاه‌های غیررسمی باید انجام شود.
پولادی ادامه داد: تعیین مشاور برای بررسی نیازها و اولویت‌های مشخص سکونتگاه‌های غیررسمی شهر ایلام در دستور کار قرار گیرد.
حبیب‌الله منصورپور شهردار ایلام هم یکی از تهدیدهای شهر ایلام را گسترش حاشیه‌نشینی دانست و افزود: زمین‌خواری و ساخت‌وساز غیر‌مجاز در شهر ایلام به شدت رو به افزایش است.
منصورپور با بیان این‌که درحال حاضر چاره‌ای جز قبول این حاشیه‌نشین‌ها در شهر ایلام نیست، تصریح کرد: ساماندهی حاشیه‌نشین‌ها نیازمند اعتبار است.
وی افزود: حاشیه‌نشینی امری است که شهر برای به وجود آمدن آن تصمیم‌گیری نکرده بلکه بر شهر تحمیل شده است، پس در این حالت نیازمند زمان و کارهای زیادی است که باید از همان زمان وقوع پدیده، شهرداری برای آن چاره‌اندیشی می‌کرد.
وی ادامه داد: تاکنون جلسات متعددی با مسئولان امر حتی با نظام مهندسی استان ایلام پیرامون رفع این معضل برگزار شده است و حتی به نظام مهندسی پیشنهادات فراوانی از سوی شهرداری شده تا با کمک هم این معضل برطرف شود.  شهردار ایلام در ادامه با اشاره به این‌که حاشیه شهر ایلام به شدت مورد تعرض قرار می‌گیرد که در آینده موجب به وجود آمدن بحران در این مناطق خواهد شد، تصریح کرد: شهرداری به تنهایی قدرت کامل برای کنترل حاشیه‌نشینی شهر ایلام را ندارد و ضروری است که منابع طبیعی، راه‌وشهرسازی با همکاری شهرداری نسبت به جلوگیری و مقابله با حاشیه‌نشینی تلاش جدی کنند.  وی با بیان این‌که در مسأله حاشیه‌نشینی عده‌ای به صورت باندی و سازماندهی شده عمل می‌کنند، تصریح کرد: از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی خواستاریم که با مسأله حاشیه‌نشینی به‌شدت برخورد کند.  علی افشین مدیرکل ثبت اسناد استان ایلام نیز اظهار داشت:  100‌درصد تصرف‌هایی که به‌صورت غیرقانونی انجام می‌شود، جزو زمین‌های دولتی است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک ایلام بیان کرد: زمین‌های دولتی از شمول قانون جدا بوده و صدور سند برای املاک احداثی در آنها ممنوع است که اجرای قانون درخصوص تصرف زمین‌های دولتی از ابتدای آبان‌ماه‌ سال جاری در کشور به منظور پیشگیری از حاشیه‌نشینی الزامی است. 


تعداد بازدید :  46