شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
خانه به خانه

دانش‌آموزان مجتمع آموزشي جهاد از گنجينه آب شركت آب منطقه‌اي هرمزگان ديدن كردند
50 نفر از دانش‌آموزان مجتمع آموزشي غيردولتي جهاد  براي آشنايي و اطلاع از علوم و فنون گذشتگان خود در زمينه آب، از گنجينه آب شركت سهامي آب منطقه‌اي هرمزگان بازديد كردند. مدير گنجينه آب شركت آب منطقه‌اي هرمزگان كه در اين  بازديد دانش‌آموزان را همراهي مي‌كرد، گفت: گنجينه آب موسسه‌اي است فرهنگي که در جهت جمع‌آوري، نگهداشت، نمايش و حفظ و احياي ميراث گذشتگان در بخش‌هاي مرتبط با آب ازجمله استحصال، انتقال، توزيع و بهره‌برداري و فنون به‌کار رفته در آن فعاليت مي‌کند كه ايجاد و راه‌اندازي موزه آب، يکي از راه‌هاي ارایه و نمايش تلاش و سختکوشي انسان در حفر چاه‌هاي آب و قنات و همچنين حفظ ارزش اين ميراث کهن، نگهداري و شناساندن ابزار و اشيای مربوط به حفر آن است.
داريوش جانكي‌پور افزود: ‌‌‌‌معرفي‌ و انتقال‌ ميراث‌ ارزشمند گذشتگان‌ در زمينه‌هاي‌ آب‌ به‌ نسل‌ حاضر و آيندگان‌ علاوه‌ بر اطلاع‌ از علوم، فنون‌ و تجربيات‌ نياكان‌ اين‌ كشور و ارتقای  فرهنگ‌ عمومي‌ مي‌تواند توصيه‌هايي‌ در انجام‌ بهتر طرح‌هاي‌ عمراني‌ آب‌ ارایه کرده‌ و در حل‌ مشكلات‌ تأمين‌ و نحوه‌ بهره‌برداري‌ از آن‌ گام‌هاي‌ مؤ‌ثري‌ را بردارد.
جانكي‌پور در ادامه اظهار داشت: مجموعه گنجينه آب هرمزگان با وسعت 1700 مترمربع چهارمين گنجينه آب كشور است كه وظيفه آن جمع‌آوري‌، حفظ‌ و نگهداري‌ ابزار، اشياء، آثار، طرح‌ها، اطلاعات‌ و سوابق‌ علمي، فرهنگي‌ و تاريخي‌ و آنچه‌ كه‌ از پيشينيان‌ درباره‌ آب‌ و استفاده‌ از اين‌ ماده‌ حياتي‌ به‌ جاي‌ مانده،‌ است.
مدير گنجينه آب گفت: در مجموعه موزه دو برکه گرد و طولي با زيربناي 210 مترمربع به منظور نمايش اشياء و سالن نمايش تابلوهاي عکس و همچنين فضاهاي روباز با مساحت 1580 مترمربع طراحي شده که در آن از نشانه‌هايي همچون گاوچاه، آب‌انبار، پل، سد و چاه‌هاي لافت استفاده شده است. اشياي قديمي همچون جعله، کندر، چرخ چاه، وسايل حفر قنات، انواع جام‌هاي آب، کوزه‌هاي مخصوص حمل آب و ديگر وسايل سنتي تهيه آب، در موزه آب هرمزگان به نمايش گذاشته مي‌شود. جانكي‌پور در ادامه افزود: در ابتداي ورودي به محوطه گنجينه، گاوچاه قرار داشته که الهام گرفته از تکامل‌يافته‌ترين گاوچاه‌هاي منطقه در جزيره قشم است. اين گاوچاه کل معماري گنجينه را به‌صورت يک تصوير قاب مي‌گيرد و مخاطب در آن نمايي از پل تاريخي لاتيدان، چاه‌هاي لافت، سد و برکه‌هاي طولي و مدور را دريافت مي‌کند. وي در پايان گفت: با توجه به نقش موزه به‌عنوان يک واحد فرهنگي آموزشي، بازديد از گنجينه آب مي‌تواند ابزاري براي وسعت بخشيدن، عمق دادن و مکملي براي آموزش و ارتقای سطح آگاهي دانش‌آموزان در جهت اصلاح الگوي مصرف بين خانواده‌ها باشد.

هر گزش سگ‎های ولگرد 1/5 ‌میلیون‌تومان هزینه برمی‎دارد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان گفت: هنوز نتوانستیم معضل سگ‎های ولگرد را برطرف کنیم. دکتر طهماسب نظری در گفت‏‎وگو با ایسنا، افزود: هنوز نتوانسته‌ایم معضل سگ‎های ولگرد را برطرف کنیم و متاسفانه گزش‎های آنها برای ما هزینه‎بر است.
وی ادامه داد: هر گزش این سگ‎های ولگرد 5/1‌میلیون‌تومان هزینه برمی‎دارد.  نظری با اشاره به این‌که وضع فعلی وضعیتی است که اگر درست پیش نرویم نمی‎توانیم کاری از پیش ببریم، اظهار کرد: متاسفانه هنوز این امکان برای ما پیش نیامده که سگ‎های ولگرد را بکشیم و آنها را مهار کنیم. معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان اضافه کرد: آمار بالایی از بیماری ‌هاری از طریق حیواناتی بوده که صاحب داشتند و نیاز است آنها واکسیناسیون شوند، باید برای حیواناتی از این دست شناسنامه صادر شود.


تعداد بازدید :  65