شماره ۱۴۳۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
عدد روز

50 کارخانه قطعه‌سازی تعطیل شده‌اند

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن، آرش محبی‌نژاد گفت: قیمت مواد اولیه 40 تا 45‌درصد افزایش داشته است و باید به‌طور طبیعی قیمت قطعات نهایی نیز 30 تا 35‌درصد افزایش پیدا کند. محبی‌نژاد درخصوص افزایش قیمت قطعات و تأثیر آن روی خودروسازها و اظهارات مدیران خودروسازی مبنی بر عدم تامین قطعه از سوی قطعه‌سازان داخلی توضیح داد: این صحبت کاملا صحیح است و قطعه‌سازان دیگر نمی‌توانند با این قیمت‌ها به خودروسازها قطعه بدهند، ضمن آن‌که پرداختی خودروسازها نیز عقب افتاده است و تا وقتی که این وضع درست نشود، فعالیت صنعت قطعه‌سازی متوقف خواهد شد، به‌طوری‌که در چند هفته اخیر 50 قطعه‌ساز به همین دلیل تعطیل شده‌اند. دبیر انجمن قطعه‌سازان یادآور شد: بسیاری از قطعه‌سازان امروز با حداقل ظرفیت‌ کار می‌کنند، چون هر قطعه‌ای که تولید می‌شود، حداقل 30‌درصد برای قطعه‌ساز ضرر دارد.

18 رتبه ایران در مصرف برق

مدیرعامل توانیر، آرش کردی گفت: براساس آخرین آمار مصرف برق در دنیا، ایران در رتبه ۱۸ است، این در شرایطی است که میزان مصرف در سرانه تولید و شدت انرژی تناسبی با سایر کشورهایی که رتبه‌های مشابهی در عرصه‌های اقتصادی مانند ما دارند، وجود ندارد که این مسأله یک نقطه ضعف بزرگ در صنعت برق است. کردی وضع صنعت برق در کشور را این‌گونه توصیف کرد: درحال حاضر ایران دارای رتبه‌های برتر در این صنعت است، چراکه از نظر ظرفیت نصب‌شده رتبه ایران در دنیا ۱۴ و در بین کشورهای منطقه نیز رتبه ایران در این عرصه اول است. علاوه بر این از نظر راندمان نیروگاه نیز ایران توانسته رتبه نخست را از آن خود کند. به گفته مدیرعامل توانیر درحال حاضر 99.97‌درصد مردم ایران از نعمت برق برخوردار هستند، این درحالی است که یک‌میلیارد نفر در دنیا از این نعمت بی‌بهره مانده‌اند. علاوه بر این ۱۶‌سال است که شبکه برق کشور پایدار بوده که همین مسأله بیانگر شاخص‌های بسیار بالا و فنی صنعت برق ایران است.

5 هزار میلیارد تومان خسارت زلزله کرمانشاه

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده یکی از برنامه‌های این مرکز را درخصوص کاهش خسارات و خطرات ناشی از زلزله می‌داند و در این زمینه می‌گوید: زلزله استان کرمانشاه ۵‌هزار‌ میلیارد تومان خسارت دربرداشت. شکرچی‌زاده در این زمینه ادامه داد: این مرکز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با کمک یک شرکت دانش‌بنیان شیر قطع‌کن اتوماتیک گاز را طراحی و تولید کرد که هم‌اکنون به تولید انبوه رسیده و در اختیار مردم قرار گرفته است. شکرچی‌زاده درباره تکمیل شبکه شتاب‌نگاری زلزله اظهار داشت: پس از رفع تحریم‌ها در دوره‌ای که برجام به امضا رسید، قرارداد خرید ۳۰۰دستگاه شتاب‌نگار از یک کشور اروپایی به امضا رسید که تاکنون ۲۰۰ دستگاه خریداری، وارد و تعدادی از آنها در چند شهر نصب شده است. به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی احتمال این‌که خرید دستگاه‌های جدید شتاب‌نگار پس از خروج آمریکا از برجام با مشکل مواجه شود، وجود دارد.

6.5 میلیون تومان قیمت هر کیلوگرم زعفران

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، غلامرضا میری با اعلام نرخ جدید این محصول در بازار گفت: موانع صادراتی طلای سرخ هنوز رفع نشده و در دست پیگیری است. میری با بیان این‌که می‌توان گفت میانگین قیمت زعفران طی یک ماه اخیر در همین حدود فعلی مانده است، گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم طلای سرخ حداقل 3‌میلیون و ۸۰۰ هزارتومان و حداکثر 6‌میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضع صادرات این محصول نیز ادامه داد: متاسفانه صادرات شرایط مطلوبی ندارد، شاید میزان آن کم نشده باشد، اما هم‌اکنون یا به صورت قاچاق این کار انجام می‌شود یا  صادرکنندگان با کارت‌های متفرقه اقدام به صادرات می‌کنند. میری در خاتمه اضافه کرد: در فروردین‌ماه امسال ۱۲ تن و ۱۹۴ کیلوگرم و در اردیبهشت‌ماه ۲۵ تن و ۶۶۹کیلوگرم زعفران از کشور صادر شده است.

 

 

 


تعداد بازدید :  200