شماره ۱۴۳۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
تلاش قاچاقچیان برای ارزان‌شدن تریاک و هرویین

پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر روز گذشته با ارایه آماری از میزان موادمخدر کشف‌شده گفت: مجموعه کشفیات موادمخدر درحال حاضر ۲۱۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل که ۲۰۱ تن بوده، افزایش ۶‌درصدی را نشان می‌دهد.
او همچنین با تشریح آخرین تغییرات قیمت موادمخدر توضیح داد که پیش‌بینی می‌شد تا میزان قیمت تریاک و هرویین به دلیل افزایش تولید افغانستان با کاهش روبه‌رو شود اما این اتفاق نیفتاد. ممکن است دلیل این امر مدیریت بازار باشد یا این‌که این مسأله را نشان دهد که همه مواد واردشده به کشور از جانب افغانستان نیست. با این حال قیمت شیشه افزایش قابل توجهی یافته است.
او با اشاره به این‌که درحال حاضر دو‌میلیون و ۸۰۸‌هزار مصرف‌کننده مستمر در کشور وجود دارد، گفت: اعلام این آمار به معنی تعداد معتادان نیست. این مصرف باید منجر به ایجاد وابستگی شود، به‌طوری که فرد درصورت عدم مصرف دچار علایم جسمی و روانی شود. بنابراین اگر با این دید بررسی کنیم، تعداد معتادان دو‌میلیون و ۸۰۸‌هزار نفر نیست. مطمئنا تعداد معتادان کمتر از مصرف‌کنندگان مستمر است و به این ترتیب اعتیاد در کشور افزایش نیافته است؛ چراکه در‌ سال ۹۰ اعلام شده بود که سه‌میلیون و ۳۰۰‌هزار معتاد در کشور وجود دارد اما براساس طرح مشابهی که در‌ سال ۹۴ و ۹۵ اجرا شد، این تعداد به دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر رسیده است. بنابراین تعداد معتادان افزایش نیافته اما ممکن است به دلیل بیشتر دیده‌شدن معتادان متجاهر در سطح شهر این تفکر برای مردم ایجاد شده باشد که تعداد معتادان افزایش یافته است. از طرفی هزینه درمان در کشور هم بالا نیست اما تمکن و استطاعت مالی خانواده‌های آسیب‌دیده در کشور پایین است و هزینه درمان سرپایی به شکل ماهیانه در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۲۰‌هزار تومان و در مراکز اقامتی میان‌مدت بین ۶۰۰ تا ۷۰۰‌هزار تومان برآورد می‌شود. همچنین ۸۹‌درصد از خدمات‌درمانی از سوی بخش غیردولتی و خصوصی ارایه می‌شود و سهم دولت در این عرصه پایین است.

 


تعداد بازدید :  309