شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
اول باید از خودمان شروع کنیم

احسان قائم‌مقامی استاد بزرگ شطرنج

هفته کتاب یک اقدام فرهنگی لازم برای جامعه‌ای است که سرانه مطالعه در آن وضع چندان مناسبی ندارد. قرار دادن روزهایی در‌سال با عناوین خاص می‌تواند انگیزه خاصی را در بین افراد مختلف یک جامعه ایجاد کند. در کشور ما هم تا کنون سعی شده عناوینی را در تقویم قرار دهند که مردم را به موضوعات خاصی نظیر کتاب علاقه‌مند کنند.
این سازوکار برای کتاب دو رویداد را مدنظر قرار داد؛ یکی نمایشگاه کتاب و دیگری برگزاری هفته‌ای تحت عنوان «هفته کتاب». کتاب در زندگی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. این کالای فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد. غافل‌شدن از این موضوع به واقع موهبت و فرصتی تکرار ناشدنی را از انسان ستانده است.
چراکه با خواندن هر کتاب، چکیده بسیاری از تلاش‌هایی که توسط آدمیان تجربه شده در چند صفحه دراختیار ما قرار می‌گیرد. متاسفانه ما انسان‌ها گاهی اوقات این ثمره و حس را از دست می‌دهیم. سرانه مطالعه هم در کشورمان به‌حدی پایین است که اصلا نیازی به سخن گفتن در مورد اهمیت هفته کتاب نیست. از جوانان کشورم درخواست می‌کنم برای ساختن پایه‌های آینده ایرانی آباد به مطالعه روی آورند. وضعیت مطالعه در کشور ما، باعث صدمه به زیرساخت‌های مدیریتی هم شده و برخی مدیران به خاطر عدم آگاهی و مطالعه، رفتارهای غلطی از خود نشان می‌دهند. جا دارد برای موفقیت خودمان هم که شده در این مسیر گام‌های استوارتری برداریم. آموزش و پرورش در عرصه فرهنگسازی مهم‌ترین نقش را دارد و باید فرهنگسازی را از سنین پایین و در مقاطع ابتدایی و راهنمایی آغاز کند.
بر‌ای ورود به راه پر فراز و نشیب کتاب، هر کسی باید از خود شروع کند و این مفهوم را در خانواده خود جا بیندازد. ان‌شاءالله به آینده‌ای برسیم که مردم از کتاب بهتر استفاده کنند و ایرانی آبادتر داشته باشیم.

 


تعداد بازدید :  65