شماره ۱۴۳۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
در پاسخ به خشونت‌های اسراییل
یک واحد 50 تختخوابی جراحی در غزه مستقر خواهد شد

الهام علمشاهی| از فروردین‌ماه سال‌جاري، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر فلسطین به تعداد قابل توجهی از تلفات و مجروحان ناشی از خشونت‌هاي نوار غزه رسیدگی می‌کند. امکانات پزشکی موجود در نوار غزه قادر به رسیدگی به این حجم وسیع از تلفات نیست. علاوه بر این، بعد از اولویت‌بندي موارد اضطراري، چالش‌هاي کارکنان خسته تیم پزشکی که بیش از حد فعالیت کرد‌ه‌اند، رسیدگی به جراحات افرادي است که تهدیدي براي زندگی آنهاست. با این وجود، چنانچه خشونت شدید دیگري رخ دهد، کارکنان بخش پزشکی قادر به تامین وسایل پزشکی یا مقاومت در برابر آن‌چه نیازمندان را تهدید می‌کند، نخواهند بود.
لذا، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ مجموعه وسیعی از وسایل پزشکی، از جمله برانکاردهاي تاشو، ویلچر، کیسه‌هاي جسد و کیت‌هاي پزشکی را اهدا کرده است تا به جراحان براي کمک به مجروحان داراي جراحات شدید کمک کند. تاکنون کمیته تجهیزات کافی پزشکی را براي درمان حدود 600 بیمار نیازمند به عمل جراحی سخت و 6هزار مجروح اهدا کرده است.
همچنین، کمیته مذاکره خود با طرف‌هاي اسراییلی و فلسطینی را جهت کاهش تلفات و تأثیر آن بر غیرنظامیان آغاز کرده و جمعیت هلال‌احمر فلسطین نیز تیم‌هاي چندمنظوره خود را جهت پاسخگویی به نیازهاي اضطراري در منطقه به کار گرفته است. هلال‌احمر این کشور 58 دستگاه آمبولانس را با تجهیزات کامل، 143 تکنیسین پزشکی و 170 داوطلب اورژانس به کار گرفته و تیم‌هاي پزشکی این جمعیت تقریبا به 6078 مجروح خدمات پزشکی ارایه کرده‌اند. در این میان تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر کارکنان هلال‌احمر فلسطین براي اجراي وظایف بشردوستانه‌شان بسیار حایز اهمیت است.
اعزام جراحان و لوازم پزشکی به غزه براي تامین نیازهاي پزشکی با توجه به افزایش نیازهاي پزشکی در غزه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اقدام به اعزام دو تیم جراحی، پزشکان متخصص، پرستاران، کارشناسان فیزیوتراپی و مجموعه‌اي از اقلام پزشکی از قبیل دارو و تجهیزات پزشکی جهت تقویت خدمات پزشکی در منطقه کرده است. هدف از اعزام این پزشکان کمک به شهروندان متأثر از خشونت‌هاي اخیر در این منطقه است.
(با آغاز اعتصابات همراه با 10/1/97) در روز سی‌ام مارس 2018 خشونت، بیش از 13هزار فلسطینی مجروح و تقریبا 5400 نفر دچار جراحات اندام شدند. لذا کمک به مجروحان تیراندازي در اولویت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ قرار گرفت و در برخی موارد پیچیده به 3 تا 5 عمل جراحی نیاز بود. نهایتا بیش از 4هزار عمل جراحی انجام شد و بیش از نیمی از این اعمال جراحی را کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تقبل کرد. به گفته آقاي رابرت ماردینی، مدیر عملیات منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه، هزاران نفر از شهروندان غزه با نیازهاي بلندمدت درمانی مواجه هستند که سیستم درمانی به سادگی قادر به تامین آنها نیست.
بدیهی است، وجود چنین حجمی از مجروحان به هر سیستم درمانی فشار وارد خواهد کرد و علاوه بر این، این شرایط درمانی با کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و برق بدتر نیز خواهد شد. لذا افزایش این قبیل کمک‌ها به سیستم درمان غزه براي پاسخگویی به نیازهاي بلندمدت هزاران نفري که اخیرا در این خشونت‌ها مجروح شده‌اند، کمک خواهد کرد. در این راستا، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ یک واحد 50 تختخوابی جراحی را براي تامین نیازهاي درمانی مردم منطقه مستقر خواهد کرد.


تعداد بازدید :  171