شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
بایدها و نبایدهایی برای مادران باردار

|  دکترمینا موحدی  |   متخصص زنان و زایمان|
 
طی‌کردن روندی برای کاهش مشکلات دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. با انجام چکاپ کامل از طریق آزمایش‌های خون، تیروئید، ویتامین‌ها، عفونت‌های لگنی و ادرار می‌توان از مشکلات دوران بارداری جلوگیری کرد.
باید 6 ماه پیش از اقدام به بارداری آزمایش تشخیص دیابت انجام شود و رژیم غذایی مناسبی برای پیشگیری از بروز آن رعایت شود؛ چرا که توقف رشد ریه جنین و زایمان زودرس از عوارض بروز دیابت در زنان باردار است.
حالت تهوع و استفراغ باعث ایجاد ناراحتی در زنان باردار است، حالت تهوع و استفراغ اغلب بین اولین و دومین قاعدگی که به تعویق افتاده، شروع می‌شود و تا هفته 16 - 14 ادامه دارد که ازجمله علل آن می‌تواند عامل هورمونی، روانی و استرس باشد و بهترین درمان آن مصرف غذاهای خشک، کم‌حجم و افزایش وعده‌های غذایی با مقدار کم است.
70‌درصد زنان باردار به کمر درد مبتلا می‌شوند. زنان باردار باید از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پرهیز کنند و با گذاشتن بالش در پشت کمر هنگام نشستن، عضلات کمر را حمایت کنند. برای برداشتن اشیا از زمین نیز به جای خم شدن کامل،   بنشینند. افزایش ترشحات واژن در دوران حاملگی امری طبیعی است. درمان ترشحات واژن در این دوران فقط هنگام بروز نشانه‌هایی ازجمله سوزش، خارش و ترشحات بدبو انجام می‌شود.
سوزش سر دل در دوران بارداری به علت جابه‌جایی معده، فشردگی توسط رحم و شل شدن دریچه تحتانی مری است که درمان آن شامل افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کم‌کردن حجم غذا و پرهیز از خم شدن و صاف خوابیدن است که در صورت عدم بهبود مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با توصیه پزشک الزامی است. در دوران بارداری به علت اثر هورمون‌ها، افزایش زمان عبور موادغذایی، فشار رحم و فشار سر جنین روی روده‌ها، یبوست بسیار شایع است. درمان یبوست در این دوران اغلب با دریافت مایعات کافی، داشتن تحرک طی بارداری، استفاده از سبزیجات و میوه‌ها امکان‌پذیر است.
انواع داروها با تأثیر عمومی بر بدن، قابلیت عبور از جفت را دارند که مصرف یا قطع داروها در این دوران باید با تجویز پزشک صورت گیرد.


تعداد بازدید :  58