شماره ۴۳۲ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
وسواس روشن گذاشتن وسایل گرمایشی و برقی

نتایج مجموعه‌ای از تحقیقات در انگلیس نشان می‌دهد: یک‌سوم افراد هنگام ترک خانه، از وسواس روشنایی لوازم برقی و گرمایشی برخوردارند.
آنها دایم با این سوال که آیا گاز، لوازم برقی و وسایلی از این دست را خاموش کرده‌اند؟ روبه‌رو هستند. به‌گزارش ساینس، برای همه افراد این موضوع پیش آمده است که به محض این‌که خانه را با عجله ترک می‌کنیم، مدام نگرانیم که آیا تمام وسایل الکتریکی، گرمایشی و اشتعال‌زا را خاموش کرده‌ایم یا سانحه‌ای هولناک در منزل درحال شکل‌گیری است. این نگرانی مختص تعداد کمی از افراد نیست و تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل یک‌سوم از افراد با چنین مشغله‌ای زندگی می‌کنند.
روانشناسان می‌گویند وسواس تکرار بدون اراده افکار ناخوشایند است. در شکل بیماری‌گونه آن اگرچه فرد می‌فهمد که این افکار نامناسب و غیرعادی است اما آنها را از خود دور نمی‌کند.
وسواس هنگامی غیرعادی محسوب می‌شود که شخص مبتلا به آن می‌فهمد افکاری که او را به خود مشغول کرده بسیار قوی است و سعی می‌کند که آن را از خود دور سازد ولی توانایی دورکردن آن  را از خود ندارد.
طبق تحقیقات محققان انگلیسی، وسواس روشن گذاشتن وسایل گرمایشی از قبیل بخاری و اجاق در صدر این نگرانی‌ها قرار دارد (32درصد). نگرانی در مورد خاموش نکردن اتوی مو (24درصد)، چراغ‌ها (23درصد)، گاز (22درصد) و تلویزیون 19(درصد) در رتبه بعدی قرار دارند.
در ادامه این مطالعه آمده است که زنان، 52 بار در ‌سال پس از خروج از منزل نگران خاموش نبودن وسایل گرمایشی و برقی هستند و این آمار در مردان 49 بار است.
ادامه این بررسی نشان می‌دهد که نگرانی در مورد روشن بودن رایانه، وسایل الکترونیکی درحال شارژ، اتوی لباس، رادیو و کنسول‌های بازی نیز وجود دارد ولی میزان آن کمتر از گاز و وسایل گرمایشی است.
عدم اطمینان در مورد قفل کردن در منزل و خودرو نیز یکی دیگر از عوامل استرس‌زا بیان شده است.
این محققان توصیه می‌کنند: افراد دارای وسواس با تمرکز و رعایت مسائل ایمنی می‌توانند احتمال بروز حوادثی مثل آتش‌سوزی و دزدی را کاهش دهند.


تعداد بازدید :  99