شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

18هزار نفر در ‌سال 2013قربانی تروریسم شدند
موسسه «صلح و علم اقتصاد» طی گزارشی اعلام کرد که حدود 18‌هزار نفر در ‌سال 2013 قربانی تروریسم شدند که در مقایسه با ‌سال 2012 رشدی بالغ بر 61‌درصد داشته است. موسسه صلح و علم اقتصاد مستقر در لندن با اشاره به افزایش 44‌درصدی شمار حوادث تروریستی اعلام کرد شمار این حوادث از 6هزار و 825 مورد در ‌سال 2012 به 9 هزار و
 814 مورد در ‌سال 2013 رسیده ‌است و این درحالی است که حمله‌های انتحاری کمتر از 5‌درصد ثبت شده است. شاخص تروریسم جهانی این موسسه نشان می‌دهد که 4 گروه عامل اکثر حملات بوده‌اند که شامل گروه تروریستی «بوکوحرام»، «داعش» و «طالبان» می‌شود و گروه‌های مذکور مسئول 66‌درصد از مرگ‌ومیرها بوده‌اند. در گزارش موسسه صلح و علم اقتصاد آمده است: عراق کشوری است که پیش از کشورهای دیگر تحت‌تأثیر تروریسم قرار گرفته و 2492 مورد حمله در عراق صورت گرفته که بیش از 6300 کشته به همراه داشته است. طبق این گزارش، گروه تروریستی داعش مسئول بیشتر این تلفات در عراق بوده است. گزارش مذکور می‌افزاید: بیش از 80‌درصد تلفات در حملات تروریستی در عراق، افغانستان، پاکستان، نیجریه و سوریه بوده است.

نخست‌وزیر ژاپن پارلمان را منحل كرد
شینزو آبه در نشست اضطراری حزب «لیبرال دموكرات» تصمیم خود مبنی بر انحلال پارلمان این کشور را اعلام كرد. نخست‌وزیر محافظه‌کار ژاپن، بعدازظهر سه‌شنبه مسئولان حزب لیبرال دموکرات را از تصمیم خود برای انحلال مجلس نمایندگان و برگزاری انتخابات زودهنگام آگاه کرد. اعلام این خبر یک روز پس از اعلام بازگشت رکود به اقتصاد ژاپن صورت گرفت. به نظر می‌رسد نخست‌وزیر ژاپن چاره دیگری نداشت زیرا آمارهای رشد اقتصادی دوشنبه صبح سقوط کرد، آمارهایی که کارشناسان آن را فاجعه‌بار می‌دانند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، انحلال پارلمان که قرار است تا یک هفته دیگر جامه عمل به خود بپوشد و پس از آن برگزاری انتخابات در چهاردهم دسامبر، قرار است مشروعیتی را که شینزو آبه برای اجرای اصلاحات جدید نیاز دارد، در اختیار او قرار دهد. این درحالی است که هنوز 2‌سال به پایان موعد فعالیت پارلمان كنونی ژاپن باقی‌ مانده ‌است.

لاوروف:امیدواریم روابط با اروپا به نقطه بی‌بازگشت نرسیده باشد
وزیر خارجه روسیه در اظهارات خود تأکید کرد: مسکو امیدوار است روابطش با اتحادیه اروپا هنوز به نقطه بی‌بازگشت نرسیده باشد. به گزارش تسنیم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشستی در شهر مینسک پایتخت بلاروس تصریح کرد:
« ما امیدوار هستیم که از نقطه بی‌بازگشت در روابط با اتحادیه اروپا عبور نکرده باشیم.» براساس این گزارش، وی افزود: روسیه به دنبال تقابل و رویارویی با اتحادیه اروپا نیست و بر این باور است که تحریم‌ها راه به جایی نخواهد برد. بحران اوکراین موجب شده تا سطح روابط روسیه و غرب به پایین‌ترین سطح خود پس از جنگ سرد تنزل یابد. در نتیجه درگیری‌های ماه‌های گذشته در شرق اوکراین بین نیروهای دولتی و استقلال‌طلبان طرفدار روسیه تاکنون بیش از 4000 نفر کشته و هزاران نفر دیگر نیز آواره شده‌اند. طرف‌های درگیر در مناقشه اوکراین 5 سپتامبر در نشستی در شهر مینسک پایتخت بلاروس با برقراری آتش‌بس و اجرای قراردادی با هدف حل‌وفصل بحران اوکراین به توافق رسیدند. آمریکا و اروپا تاکنون چندین دور تحریم اقتصادی و تجاری علیه روسیه اعمال کرده‌اند. روسیه نیز پیش از این به تلافی این تحریم‌ها واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از کشورهای غربی ممنوع کرده است.


تعداد بازدید :  359