شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
دبیر شورایعالی امنیت ملی تأکید کرد
تحریم‌ها باید لغو شود

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران گفت:  امیدواریم آمریکا درک کند که عامل مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای فشارها و تحریم‌ها نبوده است.
به گزارش ایسنا، علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با شبکه المیادین، درخصوص ارتباط میان لغو تحریم‌ها و ظرفیت غنی‌سازی ایران گفت: «این دو مسأله درحال حاضر به‌عنوان محور یا درگاه اصلی مذاکرات مطرح است و بقیه مسائل نیز هنوز مطرح است، مسائل را نمی‌توان تنها به این دو موضوع محدود کرد. تحریم‌ها به‌طور قطع باید لغو شود در غیراین صورت مذاکره‌ای که به این مسأله ختم نشود مشخص است که مذاکره باطل و بی‌نتیجه‌ای خواهد بود و نمی‌تواند خواسته‌های کشور ما را برآورده کند و حتی تعهدات و قول‌هایی که غربی‌ها در آغاز مذاکرات داده بودند به شکل پیام یا در همان مذاکراتی که گفتم علنی نبود، براساس لغو تحریم‌ها بود. این تناقض دارد چرا که اگر تحریم‌ها لغو نشود آن چه گفتند با آنچه انجام می‌دهند مغایرت خواهد داشت و به‌طور قطع صداقت آنها را زیر سوال می‌برد. امیدوار هستیم که این مسیر، مسیر منطقی باشد و عاقبت خوش‌خیمی پیدا بکند.»
شمخانی درخصوص نامه باراک اوباما به رهبر معظم انقلاب و این‌که آیا در آن نامه درخصوص مسأله هسته‌ای هم اشاره وجود داشت یا خیر، گفت: « درون نامه بحث‌های سه یا چهارگانه‌ای وجود دارد اما بیشتر آنها درباره برنامه هسته‌ای است. پاسخ شفافی هم به این نامه داده شد. واقعیت این است که این مسأله را جمهوری اسلامی به اشکال مختلف بیان کرده و در عمل نیز ثابت کرده است، ما به دنبال یک صنعت هسته‌ای کاریکاتوری یا یک صنعت هسته‌ای نمایشی نیستیم. ما به دنبال آبرو و یک حیات نباتی در صنعت هسته‌ای نیستیم چون صاحب فناوری آن هستیم. لذا به گونه‌ای به این نامه پاسخ داده شد که بر این قدرت ایران تأکید می‌کند. اگر براساس آنچه در نامه آمده آنها به دنبال هدفی برای تأثیر فرصت‌طلبانه در فضای داخل ایران نباشند و اهداف ادعایی نداشته باشند به‌طور قطع براساس کلمات مکتوب و پاسخ روشن ما حتما می‌توان به توافق رسید. اما اگر در نامه مطلبی بیان شود، در مذاکرات خصوصی مطالب دیگری بیان شود و در مذاکرات رسمی یا در سمینار آیپک، در مصاحبه با یک رسانه رژیم صهیونیستی مطالب دیگری گفته شود و همه اینها در تدوین شماره بندهای یک توافق با هم هماهنگی نداشته باشند این مسأله‌ای نامناسب است. یا مثلا زمانی که نامه ارسال می‌شود، هواپیمایی بدون سرنشین ارسال شود یا در خرید فناوری پیشرفته از خارج به صورتی فنی کارشکنی حساب شده می‌شود یا ویروس ارسال می‌شود، اینها فایده‌ای ندارد. اگر بیانات نسبتا غیرآشکار و برخی کلمات این نامه و پاسخ ما مبنای تصمیم‌گیری باشد و تحلیل بدی از ایران وجود نداشته باشد که مثلا ایران تحت فشار است درحالی‌که ایران به هیچ وجه تحت فشار قرار ندارد و تأثیر بدی از طرف دیگران وجود نداشته باشد می‌توان به نتیجه رسید.»
شمخانی همچنین با تأیید این‌که این نامه نخستین نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب نبوده است، گفت: « اوباما نامه‌نگاری‌های متعددی انجام داده است که برخی از آنها را پاسخ گرفته و برخی را پاسخ نگرفته است. این بار پاسخ ارسال شد و همان‌گونه که گفتم بیشتر این نامه مربوط به مسأله هسته‌ای بود اما جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف گفته است که اینها پشتوانه‌ای قویتر از این صحبت‌ها و ضامن همه اقدامات ما در خفا و آشکار است.
دبیر شورایعالی امنیت ملی همچنین در تحلیل خود از اوضاع سوریه گفت: «من به یاد دارم که یکی از روسای کشورهای منطقه در ضیافت شامی به کسی گفته بود که نظام سوریه در مدت یک یا دو ماه سقوط خواهد کرد. اما بعد از سه‌سال و نیم نظام سوریه هنوز وجود دارد. درخصوص سوریه، آنچه دمیستورا امروز به صورت علنی می‌گوید پیش از این در دیدار با ما به من گفته بود که راه‌حل بحران سوریه سیاسی است و نه نظامی. این آن چیزی است که جمهوری اسلامی ایران سه‌سال و نیم پیش گفته بود، پیش از همه این خرابی‌ها و پیش از همه این کشتارها و خرابی زیربناها».
شمخانی همچنین درخصوص نوع نگاه ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: «کشورهای خلیج فارس، کشورهای همسایه از نظر ایران از اول انقلاب تا امروز و تا فردا و آینده دور، فراتر از موضوع همزیستی است. ما با خوشحالی آنها یا رشد آنها خوشحال می‌شویم. اگر ما به نگرانی‌های خود و بحرانی که با هم در آن به سر می‌بریم، تاثیری که در منطقه وجود دارد نگاه کنیم خواهیم دید که خروج منطقه از هر بحرانی ابتدا با گفت‌وگو بین ما و آنها آغاز می‌شود و دوم با دور کردن اثر خارجی‌ها به‌ویژه غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا از منطقه است.»


تعداد بازدید :  266