شماره ۱۴۲۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
سیداحمد سیّدنا، طنزنویس قدیمی مطبوعات درگذشت
طنزنویسی از تبار توفیق و گل‌آقا

هادی حیدری| چقدر فاصله غم و شادی، کوتاه است. در روزی که عید بود و مردم لبریز از شادی بودند، شنیدن خبری کوتاه، کامم را تلخ کرد. سیداحمد سیّدنا از طنزنویسان قدیمی مطبوعات درگذشت.
سیّدنا، کار مطبوعاتی خود را از‌ سال 45 با روزنامه توفیق آغاز کرد و این همکاری تا پایان فعالیت آن روزنامه ادامه داشت. او از اعضای اصلی تحریریه توفیق بود. پس از آن با چندین مجله دیگر ازجمله کاریکاتور و فکاهیون برای مدتی کوتاه همکاری کرد. مدتی برای برنامه‌های طنز رادیو و تلویزیون مطلب نوشت. با آغاز فعالیت مجله گل‌آقا از نویسندگان و همکاران اصلی مجلات گل‌آقا شد و تا پایان با این مجله همکاری کرد.
 او با نام‌های مستعاری چون: «خیار چمبر»، «دم بریده»، «آقا عماد» و «علیرضا خان» قلم می‌زد. سیّدنا در مصاحبه‌ای که سالنامه گل‌آقا در‌ سال70 با او انجام داده، در تعریف طنز گفته است: «وظیفه طنز خنداندن مردم نیست بلکه وظیفه‌اش آگاهی دادن به آنان است. البته این نوع وظیفه باید با نوعی پختگی و متانت همراه باشد. طنزنویس قصدش از میان برداشتن ناهنجاری‌ها یا لااقل اصلاح آنهاست. قصدش طعنه‌زدن و کنایه است و چه بهتر که این کار به دور از هر نوع پرخاشگری باشد.» پس از گل‌آقا، از سیداحمد سیّدنا فعالیت کمتری دیده شد. سرانجام در غروب جمعه بیست‌وپنجم خرداد 97، پس از یک دوره بیماری در سن 70سالگی درگذشت. من افتخار داشتم که در دوران فعالیتم در گل‌آقا با این طنزنویس قدیمی و صاحب قلم، همکاری داشته باشم و از او چهره‌ای حرفه‌ای، نجیب، مهربان و آرام در ذهنم باقی مانده است. مراسم تدفین زنده‌یاد سیداحمد سیّدنا، امروز یکشنبه بیست‌وهفتم خرداد 97، ساعت 9صبح در بهشت‌زهرای تهران برگزار و در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شود.
برای روح او آرزوی آرامش و برای خانواده بزرگوارش آرزوی صبر و بردباری می‌کنم.

 


تعداد بازدید :  479