شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
باز هم كره را برديم
هت تریک در دوستانه خصمانه

شهروند| سی‌امین قسمت سریال رقابت رقبای سنتی آسیا درحالی روی چمن سبز آزادی اکران شد که با گذشت دقایقی از بازی متوجه شدیم سبزی بیش از حد زمین ناشی از اهمال بازیکنان(!) و سرمربی پرتغالی کشورمان در عملی کردن وعده بلعیدن چمن است! کلمه «اهمال» در سراسر یک نیمه اول نه چندان تکرار می‌شد؛ وقتی کم تماشاگرترین بازی تاریخ کره‌جنوبی و ایران با حدود 4‌هزار نفر در غیاب تعداد زیادی از دوستداران فوتبال روی پرده رفت و وقتی یک نیمه اول کاملا کسالت آور و توام با بازی ضعیف تیم کی‌روش به نمایش درآمد.
تغییرات تاکتیکی
درباره تغییرات تاکتیک ما نسبت به جام‌جهانی می‌توان به حضور ثابت جهانبخش (شاید مجیدی این بار او را بشناسد!)، انتقال حاج‌صفی (راقم یکی از خنده‌دارترین صحنه‌های نیمه دوم) از ‌هافبک چپ به دفاع چپ، بیرون ماندن امیرحسین صادقی از ترکیب ثابت و حضور خسرو حیدری در پست دفاع راست اشاره کرد. حضور دژآگه در سمت چپ میدان هم در نوع خود نکته جالبی بود. ترکیب ثابت کره‌جنوبی با جین هیون، جانگ هیم سو، کیم چانگ سو، کواک تاه‌وی، پارک جو هو، سونگ هیونگ می، لی چون هو، یون سوک یونگ، کو جا چئول، کی سونگ یونگ و لی چونگ هو.کی سیونگ یو بازیکن سوانسی انگلیس و سونگ هیونگ می‌بازیکن تیم لورکوزن آلمان لژیونرهای کره‌جنوبی شكل گرفت. پس از یک نیمه کم تحرک و درحالی‌که دروازه بان کره‌جنوبی یک فرصت خوب گلزنی را از قوچان نژاد گرفت، 2 تیم به استقبال نیمه دوم رفتند. شاید بتوان از حقیقی به‌عنوان یکی ازخوب‌های ایران در نیمه اول یاد کرد چون با چند مهارخوب اجازه نداد کره‌جنوبی در نیمه اول به گل برسد. در نیمه دوم بازی كمي رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت؛ به‌حدی که منتظری بر سر یک خطا با بازیکن حریف درگیر شد اما داور با دخالت به موقع مانع ادامه درگیری شد. به هرحال کی‌روش پس از تداوم روند بازی نیمه اول، چند تعویض انجام داد؛ ابتدا در 2 جابه‌جایی همزمان سردار آزمون به جای قوچان نژاد و رفیعی دراولین بازی  ملي به جای شجاعی به میدان رفتند. درادامه وریا غفوری به جای خسرو حیدری و ابراهیمی به جای جهانبخش راهی زمین شدند. اگر از تعویض‌های بیش از حد تیم کی‌روش متعجب شدید باید بدانید طبق عرف بازی‌های دوستانه در کنفرانس پیش از بازی 2 طرف بر سرانجام 6 تعویض توافق کردند.
ضربه آزاد
نقطه عطف بازی، ضربه آزاد زیبای نکونام بود که پس از برخورد به 2 تیر دروازه در شرایطی مشکوک به خطا توسط سردار آزمون به گل تبدیل شد. این گل خشم نهفته در ساق‌های بازیکنان کره‌جنوبی را علنی کرد. بازی کاملا خشن شد و به‌خصوص کره‌ای‌ها پس ازهر برخورد به داور و بازیکنان ایران اعتراض می‌کردند. ماجرا در دقایق پایانی دراماتیک‌تر شد و 2 طرف لحظاتی قبل و پس از پایان بازی به شکل دسته‌جمعی وارد درگیری فیزیکی شدند. انگار اولین 3 پیروزی متوالی ایران بر کره جنوبی، حسابی رقیب را عصبانی کرده بود!
حاشیه‌  ها
   موعود بنیادی فر، داور چهارم بازی پس از ثبت گل ایران به سمت کی‌روش رفت و با او دست داد!/    وزیر ورزش و جوانان از نزدیک بازی تیم‌ملی را مشاهده کرد./    پس از سوت پایان، تماشاگران نام مرتضی پاشایی، خواننده فقید پاپ را جلوی دوربین‌ها به نمایش گذاشتند. بین 2 نیمه هم آهنگی از این خواننده از بلندگوی ورزشگاه پخش شد./    بانوان کره‌ای در غیاب هم جنس‌های ایرانی خود به تماشای بازی تیم کشورشان پرداختند./    قبل از شروع بازی، خبرنگاران کره‌ای درست مانند مسئولان شبکه 3 از دیر رسیدن لیست تیم‌ها گلایه داشتند/    پرچم بزرگ «یا حسین(ع) که در دست تماشاگران بود در میانه دعواهای پس از پایان بازی، دور میدان دیده شد.
نکات آماری
   وریا غفوری و سروش رفیعی، اولین بازی ملی خود را انجام داد./    علیرضا حقیقی برای سومین بار در 5 بازی ملی خود، دروازه خود را بسته نگه داشت.
/    آزمون با 19‌سال و 321 روز سن علاوه بر زدن اولین گل رسمی خود برای تیم‌ملی به دستاورد حسن روشن و مهدوی کیا درگلزنی به‌عنوان یک بازیکن جوان رسید؛ درحالی‌که جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم‌ملی کریم باقری است که در بازی با ایسلند به این افتخار دست یافت.
کی‌روش: گل ما کاملا درست بود
کارلوس کی‌روش، سرمربی ایران بعد از برتری مقابل کره‌جنوبی عنوان کرد: «شگفت زده هستم مربی کره درباره گل ما صحبت می‌کند. گل آزمون کاملا درست بود. باید بگویم از پنالتی که برای ما گرفته نشد. شگفت‌زده‌ام که مربی درحد کره این حرف‌ها را مطرح می‌کند و این توجیهات و تقصیر گردن داور کار درستی نیست. اگر سرمربی کره این خواسته را دارد که در جام ملت‌ها روبه‌روی ایران قرار گیرد قطعا ما هم این خواسته را داریم. چون دوست داریم مقابل تیم‌های خوب قرار گیریم اما من افتخار می‌کنم به بازیکنانی که در تیم‌ملی در اختیار دارم.»


تعداد بازدید :  217