شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
غلامرضا محمدی، سرمربی سابق تیم‌ملی کشتی در گفت‌وگو با «شهروند»:
خادم رئیس نمی‌شد، مثل بنا اسطوره می‌شدم
مدال‌آوران فعلی از لپ لپ درنیامدند، شاگرد من بودند در تمرینات تیم‌ملی نقش مترسک را داشتم!

حسین جمشیدی، شهروند| قبل از این‌که رسول خادم بعد از سال‌های پایش دوباره به کشتی باز شود، در کنار محمد بنا که در کشتی فرنگی تیمی خوب را برای المپیک 2012 ساخته بود، غلامرضا محمدی نیز همین روند را در کشتی آزاد در پیش گرفته بود اما او نتوانست مثل همتای خود در کشتی فرنگی، تیمی را که آماده کرده بود، به المپیک ببرد. همکاری یکی از همدوره‌های رئیس فدراسیون کشتی با تیم‌ملی در مقاطعی دیگر ادامه داشت اما محمدی معتقد است تا خادم در فدراسیون حضور دارد، نمی‌تواند در تیم‌ملی کار کند. در دست داشتن همزمان ریاست فدراسیون و سرمربیگری تیم‌ملی مورد انتقاد سرمربی سابق آزادکاران است. در ادامه گفت‌وگوی غلامرضا محمدی را با «شهروند» می‌خوانید:
   با این‌که 2 ماه از بازی‌های آسیایی می‌گذرد اما کمترین خبر از کشتی این روزها شنیده می‌شود؟
خبر که درخصوص کشتی زیاد است اما دوستان آن‌قدر فضای فدراسیون را بسته‌اند که هیچ‌کس حق ندارد درباره کشتی حرف بزند. رئیس فدراسیون نیز هیچ‌وقت پاسخگو نیست و سالی یک‌بار صحبت می‌کند.
   شما در مقاطعی بعد از حضور خادم نیز با فدراسیون همکاری داشتید اما بازهم جدا شدید؟
من و رسول خادم از 20‌سال قبل با هم رفیق بودیم اما این زمان است که واقعیت انسان‌ها را نشان می‌دهد. خادم از زمانی که کشتی می‌گرفت، سیاست داشت و همان موقع نیز در مقاطعی که تیم‌ملی احتیاج شدیدی به او داشت، کشتی را رها کرد و به عرصه سیاست رفت. البته رابطه من و رسول تا زمانی که او به کشتی بازگردد و سرمربی تیم‌ملی شود، خوب بود اما بعد از آن دیگر همه چیز عوض شد. من بعد از همان مقطع که با آمدن این آقا از کشتی بیرون رفتم، بازهم به خاطر علاقه‌ام به این رشته به تیم‌ملی برگشتم اما دیدم که دارم زیر دست این آقایان له می‌شوم و چون شخصیت خودم را دوست داشتم، بیرون آمدم. داشتند کاری می‌کردند که من دست به خودکشی بزنم زیرا نقش مترسک را در تمرینات داشتم. من و خادم دیگر نمی‌توانیم همدیگر را تحمل کنیم.
   به نظر می‌رسد به نوع کار خادم در فدراسیون به شدت انتقاد دارید.
زمانی که خادم به کشتی آمد و توسط خطیب به‌عنوان مدیرفنی تیمهای ملی انتخاب شد، من خوشحال شدم زیرا فکر می‌کردم که او می‌خواهد تیم را مدیریت کند اما غافل از این‌که آمده تا اسب‌زین شده را سوار شود و در آستانه المپیک تیمی را که من 4‌سال روی آن زحمت کشیده بودم، برای خود کند. من هم مثل بنا تیمی قدرتمند برای المپیک 2012 بسته بودم و آزادکاران نیز می‌توانستند به جای یک نقره و 2 برنز، 3 طلا بگیرند. اگر خادم می‌گذاشت من کارم را تا پایان المپیک ادامه می‌دادم، قطعا من هم مثل بنا یک اسطوره می‌شدم. البته بنا هم به سرنوشت من دچار شده است.
   اما با انتقاداتی که شما دارید، به نظر می‌رسد کشتی نتیجه‌ای نسبتا راضی‌کننده در 2‌سال اخیر گرفته است؟
نتیجه کشتی در بازی‌های آسیایی خوب بود چون تیم خوبی داریم. این کشتی‌گیرانی که الان برای تیم‌ملی مدال کسب می‌کنند از لپ‌لپ که در نیامدند. امثال من روی این کشتی‌گیران کار کردیم تا به این‌جا رسیده‌اند. شاید الان و 2‌سال بعد هم نتیجه راضی‌کننده باشد اما بعد از رسول خادم کسی می‌ماند که بخواهد سرمربی تیم‌ملی شود؟ براساس چه منطقی در دنیا این آقا هم رئیس فدراسیون است و هم سرمربی تیم؟ فضای کشتی را بسته و می‌خواهد در تمام امور دخالت کند. مطمئن باشید وقتی از کشتی برود، می‌فهمید که چه بلایی سر کشتی آمده است.
   اما خادم معتقد است که اعضای شورای فنی او را با اصرار به‌عنوان سرمربی انتخاب کرده‌اند!
من در شورای فنی بودم و چون به صحبت آقایان گوش نمی‌کردم، مرا بیرون کردند. برای پیشکسوتانی که در این شورا هستند، احترام قائلم اما این فقط یک نمایش است و همه تصمیمات با نظر خادم گرفته می‌شود. به‌طور کلي دوستان اجرای سناریو را خیلی خوب بلدند و در اجرای فرآیند انتخابی نیز همین‌گونه برخورد می‌کنند. در دوره خطیب نیز خادم در واقع رئیس اصلی فدراسیون بود و در این مدت 12‌میلیارد از وزارت ورزش گرفته است. با این حال هنوز هم میلیاردها بدهی برای فدراسیون باقی مانده و آقایان فقط شعار می‌دهند.
   با این وضع فکر می‌کنید در المپیک آینده کشتی چه نتیجه‌ای کسب می‌کند؟
کشتی آزاد ایران از المپیک 2000 سیدنی که دبیر به طلا رسیده، هنوز نتوانسته طلا کسب کند و 3 دوره متوالی ناکام مانده است. به نظرم شرط موفقیت در این دوره نیز کسب مدال طلا است. نتیجه‌ای که امسال در مسابقات جهانی گرفتیم نیز تعریفی نداشت و بدون طلا به نایب قهرمانی رسیدیم. البته با این وضع مدیریت به نظرم قهرمان المپیک هم شویم، فایده‌ای ندارد.


تعداد بازدید :  300