شماره ۱۴۲۳ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
كانون غنچه‌هاي هلال جايي براي آموزش خودامدادي و نوعدوستي سفيران صلح فرداست
خانم اجازه! من امدادگرم

حسن حسن‌زاده- خبرنگار|  يكي از رويكردهاي اصلي سازمان جوانان آشنا كردن خردسالان و كودكان با اهداف انسان دوستانه هلال‌احمر و آموزش ابتدايي آنان با اصول خود امدادي براي پيشگيري از حوادث ناگوار است. كودكان در سنين خردسالي آمادگي بيشتري براي پذيرش آموزش‌ها دارند و در نتيجه آموزشي كه براي غنچه‌هاي هلال در نظر گرفته شده در وجود كودك نهادينه مي‌شود. با برخي از اين آموزش‌ها از بروز بسياري از حوادث ناگوار آينده جلوگيري شده و تك تك اين كودكان در آينده به سفيران صلح و دوستي تبديل خواهند شد. در اين گزارش با مهم‌ترين فعاليت‌ها، اهداف و برنامه‌هاي كانون غنچه‌هاي هلال آشنا مي‌شويد.

غنچه‌هاي هلال در مناطق كم برخوردار
كانون‌هاي فراگير غنچه‌هاي هلال با هدف انتقال مفاهيم آموزشي به كودكان مناطق كم برخوردار كشور راه‌اندازي شده‌اند. با وجود مهدهاي كودك و مراكز پيش‌دبستاني، كودكان بسياري به‌ويژه در مناطق محروم كشور هستند كه با ساختار قديمي اين كانون نمي‌توانستند با جمعيت هلال‌احمر ارتباط برقرار كنند. با راه‌اندازي كانون‌هاي فراگير، كودكاني كه در هيچ مهدكودك يا مركز پيش‌دبستاني عضو نيستند، بسته‌هاي آموزشي شامل مطالبي به‌صورت تصويري، صوتي و بازي‌هاي فكري متنوع با محتواي آشنايي با اهداف، اصول و فعاليت‌ها بشر دوستانه و امدادي هلال‌احمر را دريافت كرده و در صورت تمايل به عضويت كانون فراگير غنچه‌هاي هلال در مي‌آيند. در هر استان يك كانون در مركز استان براي عضويت كودكان واجد شرايط تشكيل مي‌شود و اين كودكان مي‌توانند در جشنواره‌هاي كشوري و برنامه‌هاي متمركز استان شركت كنند.

غنچه‌ها هم قصه مي‌گويند
«قصه‌گويي» هم روش ديگري است كه كانون غنچه‌هاي هلال براي انتقال مفاهيم آموزشي به كودكان و خردسالان از آن بهره‌مي‌گيرد. جشنواره ملي خاطره و قصه‌گويي «سياره مهرباني» با هدف آشنايي بيشتر غنچه‌هاي هلال، با جمعيت هلال‌احمر و فعاليت‌هاي بشر دوستانه آن و نيز ترغيب كودكان به انجام فعاليت‌هاي نيكوكارانه نسبت به دوستان و خانواده، برگزار مي‌شود. براي شركت در اين جشنواره، غنچه‌هاي هلال و نيز كودكان 7 تا 12 سال پس از برقرار يك ارتباط تلفني ساده، داستان و خاطره خود را حداكثر در مدت 5 دقيقه تعريف مي‌كنند.

جشنواره و مسابقه نقاشي
يكي ديگر از فعاليت‌هاي اثر‌گذار براي آموزش و نهادينه كردن مفاهيمي مانند صلح، نوع دوستي، عدم خشونت و... در كودكان خردسال و غنچه‌هاي هلال، برگزاري جشنواره‌هاي ملي نقاشي ويژه كودكان است. كودكان با كشيدن نقاشي دنياي دروني خود را به تصوير كشيده و از طريق مشاهده نقاشي همسالان خود نيز به رهيافت‌هاي جديد دست پيدا مي‌كنند. از طرفي خانواده‌هاي كودكاني كه مي‌خواهند در جشنواره‌ها شركت كنند نيز با موضوعاتي مانند صلح، تفاهم، كنترل خشم و... مواجه مي‌شوند. به همين دليل سازمان جوانان جشنواره‌هاي نقاشي را با مشاركت شبكه پويای تلویزیون برگزار كرده تا از طريق آموزش غيرمستقيم،كودكان و خردسالان را با مفاهيم مد نظر آشنا كند. علاوه بر غنچه‌هاي هلال، كودكان 7 تا 12 سال هم مي‌توانند در جشنواره‌ها و طرح‌هايي كه كانون غنچه‌هاي هلال براي كودكان 5 تا 7 سال در نظر گرفته شركت كنند.

3 هزار كانون در مهدهاي كودك شديم

توجه به مسأله آموزش به كودكان و خردسالان در محيطي كه شرايط حضور آنها را در كنار ديگر همسالان فراهم كند، يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هايي است كه براي انتقال مفاهيم آموزشي و جذب حداكثري كودكان به كانون غنچه‌هاي هلال انجام مي‌شود. در پي تفاهم با سازمان بهزيستي كشور، 3 هزار كانون غنچه‌هاي هلال در مهدهاي كودك‌ كشور شروع به فعاليت كرده است تا كودكان ضمن حضور در كنار همسالان و در يك محيط آموزشي، آموزش‌هاي مورد نظر كانون را فرا بگيرند. مديران مهدهاي كودكي كه علاقه‌مند به همكاري با جمعيت هلال‌احمر هستند، از طريق ارتباط با شعب جمعيت هلال‌احمر براي تأسيس كانون غنچه‌هاي هلال در مهدكودك اقدام مي‌كنند.

دست‌هاي مهربان
كودكان و خردسالان كانون غنچه‌هاي هلال از همين سن و سال ياد مي‌گيرند چگونه براي كمك به ديگران دست به كار شوند. طرح «دست‌هاي مهربان» يكي از برنامه‌هاي موفق سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر است كه مشاركت كودكان و خردسالان را در فعاليت‌هاي بشردوستانه جلب كرده است. هم زمان با روز جهاني و هفته ملي كودك(15 تا 21 مهرماه)، سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر برنامه‌هاي متنوعي براي كودكان و غنچه‌هاي هلال برگزار مي‌كند. در طرح دست‌هاي مهربان، كودكان اسباب‌بازي‌هاي سالم خود را به چادرهاي محل استقرار جوانان هلال‌احمر تحويل مي‌دهند تا پس از جمع‌آوري، ميان كودكان مناطق محروم توزيع شود. در اين طرح هر شعبه يك چادر را در مراكز اصلي شهر برپا و كار جمع‌آوري اسباب‌بازي‌ها را انجام مي‌دهد و غنچه‌هاي هلال و كودكان نيز از همين سن و سال راه و روش نوعدوستي را ياد مي‌گيرند.

آموزش3 ميليون كودك
آموزش‌هاي كانون غنچه‌هاي هلال به مراكز پيش‌دبستاني نيز رسيده است. از ميان 3 ميليون كودك كه در اين رده سني هستند، نزديك به يك ميليون كودك در مراكز پيش‌دبستاني وابسته به وزارت آموزش و پرورش تحصيل مي‌كنند كه همين موضوع زمينه‌هاي مناسبي را براي انتقال مفاهيم آموزشي به اين رده سني فراهم مي‌كند. از سال 1393 فعاليت كانون غنچه‌هاي هلال با انقعاد تفاهمنامه‌اي ميان معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش و رئيس سازمان جوانان گسترش يافت و ايجاد 500 كانون غنچه هلال در مراكز پيش‌دبستاني در مرحله نخست در دستور كار قرار گرفت. اين كانون با اولويت تأسيس در مناطق كم برخوردار كشور به‌ويژه در مناطق مرزي به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

سوگندنامه غنچه‌هاي هلال
من به‌عنوان كوچك‌ترين عضو سازمان جوانان هلال‌احمر، به خدا سوگند مي‌خورم كه همواره مهر و محبت و دوست داشتن را سرلوحه كارهايم قرار داده و براي كمك به انسان‌ها و احترام به آنها هميشه تلاش كنم. من با احترم به اصول و اهداف هلال‌احمر به خداي خود قول مي‌دهم كه در همه كارهايم صداقت و راستي داشته باشم و براي ايجاد دوستي بين همه انسان‌ها، كمك كنم. من كه عضوي وفادار به همه مهرباني‌ها هستم، قسم مي‌خورم كه شبيه انسان‌هاي بزرگ و مهم مانند امامان معصوم(ع)، با گذشت و فداكاري از زندگي و سلامت همه انسان‌ها دفاع كنم و به همه آدم‌ها بدون هيچ‌گونه تفاوتي كمك نمايم. ‌اي خداي خوب و بزرگ و مهربان، كمكم كن تا هميشه به قراري كه با تو بستم عمل كنم.

قصه‌گويي مدد و مهربان
«مدد و مهربان» 2 شخصيت كارتوني محبوب غنچه‌هاي هلال كه حسابي ميان غنچه‌ها هوادار دارند، براي خردسالان هلالي قصه مي‌گويند. با توجه به تأثيرپذيري شنيداري كودكان از قصه‌ها و همين‌طور علاقه‌مندي آنان به شنيدن قصه شب، محتواي قصه‌هاي آموزشي مدد و مهربان، شماره تماس 6427(در شهرستان‌ها 021‌ـ 6427) راه‌اندازي شده و تاكنون 70 داستان بر روي آن قرار گرفته است. غنچه‌هاي هلال با شماره‌گيري اين شماره، بدون پرداخت هزينه اضافي قصه آموزشي مي‌شنوند.

3 هزار

 آموزش مباحث امدادي و آشنايي با اهداف و فعاليت‌هاي جمعيت هلال‌احمر و صليب‌سرخ، هر سال در بيش از 3 هزار مهدكودك و مركز پيش‌دبستاني در اختيار كودكان بين 5 تا 7 سال يا همان غنچه‌هاي هلال قرار مي‌گيرد.

100 هزار  سالانه بيش از 100 هزار كودك بين 5 تا 7 سال در قالب كانون غنچه‌هاي هلال‌احمر سراسر كشور، با مباحث امدادي و فعاليت‌هاي هلال‌احمر آشنا مي‌شوند.

نشريه ماه مهربان
كانون غنچه‌هاي هلال، براي جلب، جذب و مهم‌تر از آن نگهداري كودكان در كانون و نيز آشنايي بيشتر آنها با فعاليت‌ها و خدمات هلال‌احمر و آموزش خودامدادي از طريق سرگرمي، داستان و كاردستي، نشريه‌اي ويژه اين گروه سني با نام نشريه تخصصي بشردوستي و امدادي كودكان«ماه مهربان» منتشر مي‌شود. در اين نشريه شخصيت‌هاي محوري كانون غنچه‌هاي هلال(مدد ومهربان) در كنار شخصيت‌هاي جديدي مانند آدم آهني، قاطي پاتي و... در موقعيت‌هاي گوناگون و به‌صورت غير‌مستقيم اهداف هلال‌احمر را به غنچه‌هاي هلال آموزش مي‌دهند.

قصه‌گويي مدد و مهربان
«مدد و مهربان» 2 شخصيت كارتوني محبوب غنچه‌هاي هلال كه حسابي ميان غنچه‌ها هوادار دارند، براي خردسالان هلالي قصه مي‌گويند. با توجه به تأثيرپذيري شنيداري كودكان از قصه‌ها و همين‌طور علاقه‌مندي آنان به شنيدن قصه شب، محتواي قصه‌هاي آموزشي مدد و مهربان، شماره تماس 6427(در شهرستان‌ها 021‌ـ 6427) راه‌اندازي شده و تاكنون 70 داستان بر روي آن قرار گرفته است. غنچه‌هاي هلال با شماره‌گيري اين شماره، بدون پرداخت هزينه اضافي قصه آموزشي مي‌شنوند.


تعداد بازدید :  421