شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
خانه به خانه

تغذیه نامناسب 60‌درصد بیماران سرطانی خراسان‌شمالی
رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان‌شمالی گفت:   60‌درصد بیماران مبتلا به سرطان این استان از تغذیه خوبی برخوردار نیستند.
سیدحمید حریری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به این بیماری زیرخط فقر قرار دارند، افزود: این امر موجب شده تا آنها نتوانند بعد از درمان‌هایی همچون شیمی‌درمانی، ویتامین، پروتیین و املاح معدنی موردنیاز را دریافت کنند.
وی با بیان این‌که نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی نیز از این افراد به‌درستی حمایت نمی‌کنند، ادامه داد:   یکی از بیماران به کمیته امداد جهت تحت حمایت قرار گرفتن آن نهاد فرستاده شده بود، اما بعد از سپری کردن فرآیند کمیسیون، پاسخی که به این بیمار داده شده بود، این بود که حالش خوب است.
حریری با ذکر این‌که چه بیماری وحشتناک‌تر و گران‌تر از بیماری سرطان است؟ اظهار کرد: درحقیقت بیماران مبتلا به سرطان افرادی مظلوم‌اند که نیازمند کمک و حمایت جدی خانواده، مسئولان و خیران هستند.
وی با تأکید بر این‌که تغذیه مناسب یکی از عوامل اصلی جلوگیری از ابتلا به سرطان است، بیان کرد: سموم یکی از ریزفاکتورهای ایجاد سرطان در انسان است، این در حالیست که ما آنها را به‌وفور در محصولات غذایی همچون میوه و سبزیجات مشاهده می‌کنیم.
حریری خاطرنشان کرد: دولت باید گام اول را در پیشگیری از ابتلا به سرطان برداشته و به سوی تولید محصولات ارگانیک گام بردارد و بعد از آن نحوه تغذیه صحیح را بین مردم فرهنگ‌سازی کند.
وی گفت: فست‌فودها از دیگر عوامل زمینه‌ساز در بروز این بیماری است، این در حالیست که بسیاری از کودکان و نوجوانان به این نوع غذاها علاقه فراوانی دارند.

گزارش 150‌هزار مورد حیوان گزیدگی در لرستان
رئیس مدیر گروه مبارزه با بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان از گزارش 150‌هزار مورد حیوان گزیدگی در استان خبر داد و گفت:  80‌درصد موارد گزش در استان از طریق سگ است.
«محمد ساکی» در گفت‎وگو با ایسنا افزود: ‌هاری یک بیماری مشترک و قابل انتقال بین انسان و حیوان است.
وی با بیان این‌که تاکنون 150‌هزار مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده که عامل 80‌درصد موارد گزش سگ بوده است، افزود:  99‌درصد ویروس‌هاری از طریق سگ انتقال می‎یابد.
ساکی با تأکید بر این‌که سالانه در کشور 3000 مرگ ناشی از ‌هاری گزارش می‎شود، افزود: در شش‌ماهه‌ نخست‌سال تعداد بروز حیوان گزیدگی در استان 244 درصد هزار گزارش شده و این درحالی است که این آمار در کشور 177 در 100هزار است.
رئیس مدیر گروه مبارزه با بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: بروجرد، کوهدشت و خرم‎آباد بیشترین بار حیوان گزیدگی در استان را داشته که 75‌درصد موارد در روستاها رخ داده است.
وی با بیان این‌که پارسال، مرگ ناشی از‌ هاری در پلدختر داشتیم که به علت حیوان گزیدگی از طریق روباه بوده است، خاطرنشان کرد: کنترل‌هاری نیازمند یک برنامه بین‌بخشی است که دستگاه‎های مختلف در آن نقش‎آفرینی می‎کنند.
ساکی گفت: هر 5 دقیقه یک نفر در کشور دچار حیوان گزیدگی می‎شود و متأسفانه روند موارد حیوان گزیدگی در استان و کشور بالاست.
رئیس مدیر گروه مبارزه با بیماری‎های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد:  روند موارد حیوان گزیدگی در استان از‌سال 66 تا 92 از 19‌هزار به 150‌هزار مورد رسیده است.


تعداد بازدید :  358