شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
محدودیت منابع آبی الگوی کشت را تغییر داد
پهنای سرخ دل کویر

مزارع کشاورزی شهرستان زرند این روزها سرخ‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد و در فصل برداشت زرشک و زعفران پهنای سرخ کویر زیباتر از همیشه است.
به‌گزارش ایسنا، با توجه به محدودیت منابع آبی در استان کرمان، با تغییر الگوی کشت، محصولاتی همچون زرشک و زعفران علاوه‌بر ایجاد درآمد، اشتغالزایی و صادرات، جایگزین مناسبی برای محصول پسته هستند و از این‌رو کشاورزان کویر از این مهم به خوبی استقبال کرده‌اند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در این‌باره می‌گوید:   شهرستان زرند با توجه به اقلیم آب و هوایی سردسیری ظرفیت مناسبی را برای کشت محصولاتی ازجمله زعفران و زرشک دارد. «علی زارعی» می‌گوید: با آغاز برداشت محصول زرشک از باغ‌های شهرستان زرند پیش‌بینی می‌شود 700 کیلوگرم‌ زرشک خشک از مزارع شهرستان زرند تولید شود.
زارعی ادامه می‌دهد: با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی و کمبود آب، کشاورزان دهستان دشتخاک زرند نسبت به کشت محصول زعفران و زرشک اقدام کردند، زرشک نیز همانند زعفران نیاز بسیار کمی نسبت به دیگر محصولات به آب دارد و کاشت محصول زرشک از‌سال 86 در منطقه دشتخاک‌ شهرستان زرند آغاز شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با بیان این‌که درحال‌حاضر 11 هکتار سطح زیرکشت این محصول است، می‌گوید: از این میزان کشت محصول زرشک
 5 هکتار آن بارور و 6 هکتار آن غیربارور است.
زارعی می‌افزاید: از هر هکتار به‌طور متوسط 140 کیلوگرم محصول خشک برداشت می‌شود و برآورد تولید آن در این شهرستان 700 کیلوگرم زرشک خشک است.
وی با بیان این‌که مرغوب‌ترین نوع زرشک در منطقه دشتخاک زرند تولید می‌شود، مدت برداشت زرشک در‌ شهرستان زرند را یک هفته برشمرد و می‌گوید: باتوجه به استقبال خوب کشاورزان در گسترش سطح زیرکشت این محصول در مناطق مستعد و کوهستانی این مدیریت از کشاورزان حمایت جدی دارد.
و اما شهرستان زرند به‌عنوان خاستگاه طلای سرخ کویر با داشتن بیشترین سطح کشت رتبه‌ نخست تولید زعفران ‌کرمان را نیز دارد‌. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند می‌گوید: ۱۷۰ هکتار زمین در منطقه‌ دشتخاک، سربنان و حتکن‌ شهرستان زرند زیرکشت زعفران قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود‌ امسال، حدود ۸۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود.
زارعی مناطق زعفران‌خیز شهرستان زرند را دهستان‌های دشتخاک، سربنان، جرجافک و حتکن عنوان و متوسط برداشت زعفران در هر هکتار از زمین‌های منطقه را‌ 4 تا 5 کیلوگرم اعلام می‌کند.
وی می‌گوید: چون پیاز زعفران آب کمی نیاز دارد، کشاورزان منطقه از کشت این محصول استقبال چشمگیری داشتند، طوری‌که امسال سطح زیر‌کشت زعفران در‌ شهرستان زرند ۱۰هکتار افزایش داشته است.
زارعی ادامه می‌دهد: میزان اشتغال در فصل برداشت زعفران در شهرستان زرند ۱۲هزار نفر به‌صورت روزانه است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند می‌افزاید: همچنین شهرستان زرند با توجه به اقلیم آب و هوایی سردسیری، ظرفیت مناسبی برای کشت زرشک را نیز دارد. زارعی می‌گوید: یکی از کشاورزان نمونه منطقه، امسال افزایش عملکرد دو برابری در برداشت محصول زعفران داشته است. مدیر جهاد کشاورزی زرند می‌گوید: خشکسالی‌های چند‌سال گذشته و برداشت بی‌رویه و غیرهدفمند از سفره‌های آب زیرزمینی، منطقه را به مشکلاتی در زمینه تأمین آب در بخش‌های مختلف دچار کرده و از این‌رو بسیاری از چاه‌های آب کشاورزی منطقه به کلی خشکیده و دبی آب چاه‌های باقی‌مانده کاهش چشمگیری داشته است.
زارعی تنها راه مقابله با بحران کم‌آبی را اصلاح الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات کم‌آب به جای محصولات پرآب می‌داند و می‌گوید: خشکسالی‌های 17 ساله، همراه با برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های ذخیره زیرزمینی امروز این شهرستان را دچار معضلی کرده که اگر از هم‌اکنون مدیریت نشود، پیامدهای ناگواری برای آیندگان به همراه دارد.
فرماندار زرند نیز با اشاره به بحران کم‌آبی، می‌گوید: کشت‌های جایگزین مانند زعفران و زرشک که به آب کمی نیاز دارند در این شهرستان دنبال می‌شود.
«حبیب‌الله خنجری» می‌گوید: برای مقابله موثر با کم‌آبی باید الگوی کشت اصلاح شود و در این راستا تسهیلات بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
وی می‌افزاید: در شهرستان زرند‌ 210 هکتار اراضی زیرکشت محصول زعفران قرار دارد که 160 هکتار آن بارور ‌است و در‌ سال زراعی جاری میزان سطح زیرکشت در مقایسه با پارسال، به 5برابر افزایش یافته است.
خنجری می‌افزاید: این میزان تولید نشانگر استقبال خوب کشاورزان در کشت جایگزین است و شهرستان زرند از کشاورزان کشت محصول کم‌آب حمایت می‌کند.
فرماندار زرند با بیان این‌که با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی و در سایه تلاش بهره‌برداران بخش زراعی، این شهرستان به قطب تولید زعفران استان کرمان‌ تبدیل شده، بر اصلاح الگوی کشت تأکید می‌کند و می‌گوید: باید محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند همانند زعفران‌ و زرشک کشت شود. شهرستان زرند رتبه‌ نخست برداشت زعفران استان کرمان را به خود اختصاص داده و در‌سال زراعی جاری میزان سطح زیرکشت در مقایسه با پارسال، ۵ برابر افزایش یافته است.


تعداد بازدید :  301