شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
با حضور رئيس‌جمهوري و وزير بهداشت صورت گرفت
رونمايي از نخستين واكسن پنج‌گانه ايراني
روحاني: طرح تحول سلامت متوقف نمي‌شود

شهروند| واکسن پنج‌گانه پنتاوالان، رونمایی شد. این واکسن شامل دیفتری، کزاز،
سیاه سرفه، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوآنزا نوع (ب) است که قرار است در سه نوبت به نوزادان 2، 4 و 6 ماهه تزریق شود. این واکسن تا 90‌درصد از ابتلا به بیماری مننژیت پیشگیری می‌کند. بیماری که به گفته وزیر بهداشت، در 90‌درصد موارد جان کودکان مبتلا را می‌گیرد. رئیس‌جمهوری، وزیر بهداشت و سایر مسئولان نظام سلامت، روز گذشته در انستیتو پاستور جمع شدند و از این واکسن که برای اولین‌بار در ایران تولید شده، رونمایی کردند.
رئیس‌جمهوری در این مراسم، بر مصمم بودن دولت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت تأکید کرد و گفت: «طرح تحول نظام سلامت با وجود بار مالی سنگین برای دولت، مرحله به مرحله پیش خواهد رفت و تا رسیدن به نقطه‌ای مطلوب، متوقف نمی‌شود.» روحانی، سلامت را دغدغه مردم اعلام کرد. «شایسته است همگان برای کمک به بیماران و نزدیکان آنان تلاش کنند تا از رنج بیماری رهایی یابند و با بازیابی سلامت خود عنصری مفید و فعال برای جامعه باشند، باید تلاش کنیم مردم کمتر بیمار شوند و این امر با عمومی شدن بهداشت در همه زمینه‌ها و مشارکت مردم محقق می‌شود.»
به گفته رئیس‌جمهوری، هنگامی که مردم به بیمارستان مراجعه می‌کنند باید به راحتی پذیرش شوند و به آنها رسیدگی شود. هزینه‌های درمانشان قابل قبول باشد. حالا هم دولت در این زمینه کمک‌های لازم را انجام داده و خواهد داد.
روحانی به‌عنوان رئیس شورایعالی سلامت همچنین بر تولید تمام واکسن‌ها در داخل کشور تأکید کرد. او با بیان این‌که بیش از ۹۰‌سال از شروع فعالیت‌ها در مبارزه با بیماری های واگیردار و تولید واکسن در کشور می‌گذرد، افزود: «تولید واکسن پنج گانه برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناکی که کودکان ما را تهدید می‌کند اهمیت بسزایی دارد. این واکسن که برای نخستین‌بار در کشور تولید می‌شود جایگزین واکسن ثلاث می‌شود که کار بسیار بزرگی است و امیدواریم این کار ادامه پیدا کند.»
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع پرداخت یارانه‌ها اشاره کرد. «اگر بودجه‌ای که برای پرداخت یارانه نقدی در نظر گرفته شده به صورت غیرنقدی و در بخش‌هایی نظیر سلامت، تولید، صنعت و محیط‌زیست هزینه شود اثربخش‌تر است، هدایت بودجه یارانه‌های نقدی به سمت این بخش‌ها باید به مطالبه مردم و افکار عمومی از دولت
تبدیل شود.»
 وضعیت ابتلا به سرطان جدی است
حسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت، هم در این مراسم، به صورت رسمی از اضافه شدن واکسن پنج‌گانه پنتاوالان به مجموعه واکسن‌های
مورد استفاده کشور، خبر داد. او به روند تولید واکسن در کشور اشاره کرد و گفت: «در دوره قبل از انقلاب، 6 واکسن در کشور تولید می‌شد، پس از انقلاب هم 3 واکسن دیگر اضافه شد، حالا پنتاوالان دهمین واکسنی است که برای همه ایرانیان تزریق می‌شود.» به گفته وزیر بهداشت، بعد از 10‌سال حالا تزریق این واکسن آغاز شده که 4 نوع آن در داخل کشور تولید می‌شود و نوع پنجم وارداتی است. البته در قالب تفاهمنامه‌ای که امروز بین شرکت دارویی برکت و وزارت بهداشت به امضا رسید، قرار است، تا دو‌سال آینده این واکسن به‌طور کامل در داخل کشور
تولید شود.
براساس اعلام وزیر بهداشت، این واکسن‌ها به پیشگیری از بیماری‌های مختلف که باعث مرگ کودکان می‌شوند، کمک می‌کند، مهم‌ترین آن هم پیشگیری از بیماری مننژیت است، بیماری که 90‌درصد کودکان مبتلا به آن جانشان را از دست می‌دهند.‌ هاشمی ایران را جزو معدود کشورهای خاورمیانه دانست که در پوشش 95‌درصدی واکسیناسیون موفق عمل کرده به‌طوری که 14‌سال است که توانسته فلج اطفال را به‌طور کامل ریشه‌کن کند. او ادامه داد: «کیفیت واکسن پنج‌گانه تأیید شده و به همه نقاط دنیا صادر می‌شود بنابراین استانداردهای سختگیرانه‌ای دارد.»
حسن ‌هاشمی در حاشیه این مراسم، به وضع سرطان در کشور اشاره کرد و آن را موضوع جدی خواند. «شاهد هستیم که بسیاری از افراد در سنین جوانی به سرطان دچار می‌شوند و کشور به سمت سالمندی می‌رود و این مسأله جدی بودن سرطان را نشان می‌دهد.» او ادامه داد: «سرطان پس از بیماری‌های قلب و عروق باعث مرگ ایرانیان می‌شود البته هر چند که بخشی از پیشگیری برعهده دولت و سیاستمداران است اما بخشی نیز برعهده خودمان است. البته استفاده از موادغذایی ناسالم وظیفه دولت‌ها را نفی نمی‌کند اما می‌توان با ورزش، تحرک و پیشگیری از افزایش وزن از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.»
از دیگر سو، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در همین مراسم از تزریق این واکسن برای یک‌میلیون و 400‌هزار نوزاد متولد شده، در‌ سال‌جاری خبر داد. به گفته علی‌اکبر سیاری، این واکسن از تشنج و عقب‌ماندگی در کودکان پیشگیری می‌کند و نوزادانی که این واکسن را دریافت می‌کنند تا 90‌درصد دچار مننژیت نیز نمی‌شوند.
در این مراسم همچنین تفاهمنامه‌ همکاری در راستای عملیاتی‌سازی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با نظام سلامت و به‌ویژه تأکید بر تولید واکسن در سیاست‌های کلان سلامت کشور به‌عنوان کالای راهبردی و موردنیاز عموم جامعه بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی سیدحسن‌ هاشمی وزیر بهداشت و محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(س) امضا شد.


تعداد بازدید :  220