شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
برنج رایگان برای ساخت مشارکت اجتماعی

سعید‌ اصغرزاد‌ه

شاید تا بحال شنیده باشید؛ فراهم کردن یک وعده غذایی رایگان برای گرسنگان در کمتر از یک دقیقه!به پنج تست ساده پاسخ دهید،‌ هم دانش خودتان را در مورد معضل گرسنگی در دنیا افزایش می‌دهید و هم یک وعده غذایی رایگان برای یک گرسنه فراهم می‌کنید. پاسخ صحیح دادن به سوالات اهمیتی ندارد،‌ جواب صحیح را بعد از هر تست به شما نشان می‌دهند؛ آخرش هم اسم و ایمیلتان را وارد کنید تا با نام خودتان یک گرسنه را سیر کرده باشید، همه‌اش سرجمع یک دقیقه طول می‌کشد! این کار از طریق سایت برنامه جهانی غذا- سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.
لابد می‌پرسید چرا؟ یعنی چه؟ اینها مگر عقل ندارند؟ خب چرا اینهمه لقمه را دور سرشان می‌پیچانند؟ می‌خواهند پُز بدهند، اگر می‌خواهند کمک کنند، دیگر چرا اینهمه دفتر و دستک؟ ...  و من به شما می‌گویم که عقل دارند و می‌گویم که چرا! راستش دروغ چرا! داشتم روی یادداشتی با استفاده از کتاب «آب سوخته» کارلوس فوئنتس کار می‌کردم (در مورد ژنرالی که میراث‌خوار انقلاب مکزیک است و دختری که از ترس تجاوز در جامعه خود را معلول جا می‌زند و ...  شاید فردا بخوانیدش! ) که دوستی برایم در واتس آپ این پیام را فرستاد:  
... خب ما امروز کلی راجع به محک حرف زدیم و کمک‌های داوطلبانه‌ای که سازمان‌یافته نیست و راجع به سازمان جهانی غذا و سایت فری رایس(همون برنج رایگان) و شعارش و این‌که من و معصومه می‌خوایم عضو بشیم و چقدر با حاله می‌دونی شعارش چیه؟ «من می‌تونم کمک کنم همسایه‌ام گرسنه نباشه، حتی به قد یک دانه برنج. » خب ببین این سایت مربوط به سازمان جهانی غذا هست.  هر کس که عضو می‌شه یه‌سری سوال رو باید پاسخ بده. میتونه هر چیزی باشه. یا هر سوالی. مثلا زبان یا ریاضی. بعد به ازای هر پاسخ صحیح سه دانه برنج به افراد گرسنه تعلق می‌گیره.  ظاهرا از طرف سازمان جهانی غذا.  بعد فکر کردم چرا این کارو انجام می‌ده این سایت، با این همه عضو؟ این همه عضو از همه جای دنیا؟ مثلا فروغ روزی سه تا سوال زبان جواب می‌ده فقط. و بعد احساس خوبی می‌کنه از این‌که تونسته کمکی بکنه.  و این یعنی که ساختار بتونه به افراد امکان مشارکت بده. امکان مشارکت اجتماعی رو می‌سازن! تا آدم‌ها درگیر بشن. تا هر روز این شعار رو ببینند و از هفته سوم و چهارم به‌بعد احساس می‌کنند که شریک هستند در سیر کردن گرسنه‌ای و این یعنی احساس مفید بودن...
بله به مرحمت یک پیام واتس‌آپی نحوه ساخت مشارکت اجتماعی و نهادینه شدن یک شعار را به روش ساده مرور کردم.  با این امید که سایتها فیلتر نباشد به سراغ نشانی‌ها رفتم.  شما هم می‌توانید بروید. این یک کار داوطلبانه است. فقط اگر فیلتر بود به روی مبارک نیاورید. چون عادت ما این است که به جای ساخت امکان مشارکت اجتماعی، آن را می‌کُشیم!
فراهم کردن یک وعده غذایی گرم برای یک کودک گرسنه:
http: //quiz. wfp. org
فراهم کردن غذای مغذی برای یک خانواده آواره سوری برای یک روز:
https: //quiz. wfp. org/syria
فراهم کردن یک وعده غذایی مغذی برای یک کودک در مدرسه:
http: //www. wfp. org/mollyquiz
تست‌های جالب و بیشتری رو می‌توانید در سایت برنامه جهانی غذا جست‌وجو کنید که بعضی از آنها دوره‌ای هستند مثل این یکی که شاید بتوانید جوایزی را هم مثل آیپد برنده شوید:
http: //quiz. wfp. org/universities
این یکی که علاوه بر آموزش مطالبی درمورد طرح‌های تغذیه برنامه جهانی غذا در مدارس، در قرعه‌کشی یک ساعت شرکت داده خواهید شد:
http: //quiz. wfp. org/michaelkors
این ساعت توسط یک شرکت با برند جهانی فراهم می‌شود که با برنامه جهانی غذا درحال همکاری است و به ازای فروش هر کدام از آن سری ساعت‌ها که با شعار متوقف کردن گرسنگی در جهان تولید می‌شود، 100 وعده غذایی رایگان برای گرسنگان فراهم می‌شود. اطلاعات بیشتر در سایت خود شرکت و سایت برنامه جهانی غذا:
http: //www. destinationkors. com/watch-hunger-stop
http: //www. wfp. org/stories/michael-kors-watch-hunger-top?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=enews-apr2013-test1
سایت برنامه جهانی غذا-انگلیسی:
https: //www. wfp. org
سایت برنامه جهانی غذا-فارسی:
http: //fa. wfp. org


تعداد بازدید :  240