شماره ۱۴۱۹ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد
صفحه را ببند
«شهروند» از تجدید پیمان‌ جوانان جمعیت ‌هلال‌احمر با آرمان‌های حضرت‌امام و انقلاب گزارش می‌دهد
میثاقِ داوطلبانه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی: سازمان جوانان هلال‌احمر از مهمترین نهادها در نظام جمهوری اسلامی است بازار داغ سلفی با یادگار امام(ره) افطاری ساده اما به‌یادماندنی جوانان داوطلب از انگیز‌ه خود برای میثاق مجدد با آرمان‌های امام می‌گویند

 ٤٠٠ تن از جوانان جمعیت هلال‌احمر عصر روز سه‌شنبه با حضور در حسینیه جماران ضمن دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی با آرمان‌های امام‌خمینی(ره) تجدیدمیثاق کردند. به گزارش «شهروند» در این گردهمایی که در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام برگزار شد، یادگار حضرت امام در سخنانی به خدمات جمعیت هلال‌احمر در ‌سال گذشته اشاره کرد. همچنین مهندس مصطفی محمدیون، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و دکتر شهاب‌الدین صابونچی رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به معرفی فعالیت ‌سازمان جوانان جمعیت‌ هلال‌احمر در این گردهمایی پرداختند.
خدمت بدون منت
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی عصر روز سه‌شنبه در دیدار صمیمانه خود با جوانان داوطلب جمعیت ‌هلال‌احمر در حسینیه جماران خطاب به امدادگران جوان هلال‌احمر با بیان این‌که خداوند به شما نعمت تندرستی، سلامت و فراغ بال برای انجام امور خیر و کمک به نیازمندان را عطا کرده است، گفت: قرآن تعبیری در مورد کمک دارد «ای اهل ایمان، صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید»؛ لذا مراقب باشید که برای این کمک‌ها منت نگذارید و قصد قربت الهی داشته باشید.
ریا،  عمل را باطل می‌کند
سیدحسن خمینی ادامه داد: این‌که می‌گویند «ریا عمل را باطل می‌کند»، یک امر عقلایی است و مطلب عجیب و غریبی نیست. شما اگر جلوی در منزل را برای میهمان جارو کنی نمی‌توانی هزینه آن را از همسایه بگیری زیرا او می‌گوید مگر برای من کرده‌ای؟ به همین ترتیب، اگر روزی کاری را برای غیرخدا کردی چرا ثواب آن را باید خدا بدهد؟  اگر کاری را که می‌کنید برای خدا انجام دهید،  اثر عمیقی در زندگی خود، خانواده و آیندگان و ثوابی برای درگذشتگان‌تان دارد.
استفاده از توان جوانان و تجربه پیران
سیدحسن خمینی با تأکید بر این‌که سازمان جوانان هلال از مهمترین نهادها در جمهوری اسلامی است، گفت: این اهمیت هم از جهت جوان بودن و باانگیزه و پرنشاط بودن است و هم آرمان‌خواهی. دوم این‌که بی‌چشمداشت یا دست‌کم، کم چشمداشت فعالیت می‌کند و جای بسیار خوبی است برای این‌که مسئولان دولت و نهادهای مرتبط همه به این خصلت‌ها بیشتر توجه و اتکا کنند. یادگار امام گفت: امام با جوانان، انقلاب را به ثمر رساند، اداره کرد و  پیش برد، اما سنّ مدیریتی در کشور ما پیر شده و تردیدی نیست که این پیری به پیری در تصمیم‌گیری منجر ‌شود؛ وقتی نشاط، شادابی و شجاعت جوان وجود داشته باشد و باخرد، تیزبینی و ذکاوت با تجربه‌ها همراه شود، آنگاه جامعه حرکت می‌کند. وی ادامه داد: جامعه روی دو بال توان جوانان و تجربه پیران حرکت می‌کند و اگر از هرکدام اینها غافل شود نمی‌تواند به خوبی حرکت کند. سیدحسن خمینی گفت: قدر این روزگار جوانی را بدانید و همت کنید که جامعه با مشکلاتی که دارد از آنها عبور کند. همچنین از زحمات دوستان هلال‌احمر در‌ سال گذشته تشکر می‌کنم که در زلزله کرمان و کرمانشاه نخستین مجموعه‌ای که حضور یافت آنان بودند. وی در پایان گفت: اعتماد مردم به هلال‌احمر بالاست که سرمایه بزرگی است و باید قدر آن را بدانید. جوانان هلال‌احمر با انگیزه و پای کار خدمت به مردم هستند. یادگار حضرت امام (ره) در پایان از خدمات جمعیت هلال‌احمر در‌ سال گذشته قدردانی کرد.
جوانان هلال احمر؛ داوطلبانی با عیار بالا هستند
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در دیدار با یادگار امام راحل(ره)، ضمن معرفی فعالیت اعضای سازمان جوانان خواستار ایجاد فرصت برای فعالیت بیش از پیش جوانان در سطح کشور شد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این دیدار تصریح کرد: خرسندم که در این ماه مبارک در این مکان مقدس حاضریم و در زنجیره‌ای که هر‌سال مراسم ارتحال حضرت امام(ره) را برگزار می‌کنند، نقش کوچکی داریم و امسال نیز تمام قد در خدمت هستیم. مهندس محمدی‌نسب با معرفی حاضران در برنامه تصریح کرد: افراد حاضر در این برنامه، نمایندگان ده‌ها‌هزار جوان ایرانی هستند که در سراسر کشور به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند و در حوزه‌های فرهنگی و انتشار مفاهیم مقدسی چون صلح، نوع‌دوستی و کمک به بشردوستی حضور دارند.
وی با اشاره به فعالیت تیم‌های سحر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: تیم‌های عملیاتی سحر در راستای خدمت به همنوع، از همان روز‌های اول پس از زلزله، در کرمانشاه حضور داشتند و با حضور در حادثه سقوط هواپیما نیز برای کاهش غم و اندوه بازماندگان تلاش می‌کنند. جوانان با وجود شرایط سخت، همچنان پای کار هستند و با جان و دل، داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشت مالی به مردم خدمت می‌کنند. در ساختار جمعیت هلال‌احمر از هر ۱۰۰ نفر ۹۷ نفر داوطلب هستند و چشمداشت مالی ندارند، و همین ارزش کارشان را بالا می‌برد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر ضرورت توجه به جوانان تصریح کرد: بیش از ۵۰‌درصد جمعیت ایران، جوانان کمتر از ۳۰‌سال هستند و وجود این جوانان برای کشور ما یک سرمایه است. باید به سمتی برویم که فضا، سرمایه و امکانات کشور، فرصت رشد و حضور جوانان را فراهم کنند.
مهندس محمدی‌نسب: با تأکید بر اهمیت فعالیت جوانان در سراسر جهان گفت: در همه جای دنیا این میدان‌ها به شکل فعالیت‌های داوطلبانه برای جوانان وجود دارد و جوانان در همه عرصه‌ها دست بالا می‌برند و حاضر به کمک هستند، بنابراین نیاز است تا جوانان، فضاهای مختلف را با نیروی جوانی تجربه کنند و در تعیین سرنوشت اجتماعی خود و جامعه مشارکت داشته باشند چرا که در سال‌های آینده همین جوانان مدیران ارشد کشور خواهند بود. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر اعتماد به نسل جوان را مطابق با سنت پیامبر و آموزه‌های دینی ما دانست و تأکید کرد: نیاز حاکمیت است که به جوانان اعتماد کند و فرصت دهد. اعتماد به نسل جوان کلید پیشرفت و موفقیت در نظام اسلامی است. این سنت الهی است و جوانان روزبه‌روز بزرگتر شده و شرایط کشور عوض خواهد شد، باید جوانان باتجربه بیشتر باشند تا بتوانند مدیران موفق آینده شوند. این بستر در جمعیت هلال‌احمر آماده است و باید فضای  بیشتری فراهم شود. مهندس محمدی‌نسب با اشاره به شناخت عمومی جامعه از جمعیت هلال‌احمر گفت: آن‌چه امروز مردم در مورد هلال‌احمر بیشتر می‌بینند و اطلاع دارند، حضور در عرصه حوادث است، اما مهمتر از آن، این پشتوانه فکری و فرهنگ نوع‌دوستی، بشردوستی و خدمت به بشریت است که به صورت سنتی در فرهنگ و دین و آیین ما وجود دارد و مطابق با سیره پیامبر است، اما نیازمند این هستیم که بار دیگر این آموزه‌ها را مرور و تقویت و تمرین کنیم تا دست هم را بگیریم و شانه خود را زیر بار یکدیگر ببریم تا این حس به سراسر جامعه سرایت کند.
به دنبال صلح ‌و بشردوستی هستیم
شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر هم در این دیدار با آرزوی قبولی طاعات و عبادات اعضای جوان و ضمن ابراز خرسندی از نخستین دیدار خود با اعضای منتخب سازمان جوانان تصریح کرد: اعضای جوان، وجود حضرت امام را درک نکردند، ولی با آگاهی از برکات و معجزات حضرت امام(ره) و برای تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب در این مراسم حاضر شده‌اند. رئیس سازمان جوانان با بیان این‌که نهضت صلیب‌سرخ به دنبال صلح و سعادت بشر است، ادامه داد: «امیدواریم بتوانیم با استفاده از همین ظرفیت جوانان کمک شایانی در رشد و ارتقای کشور داشته باشیم.» وی با اشاره به خاطرات خود از حضور در حسینیه جماران افزود: در زمان جنگ تحمیلی، جوانان از انفاس قدسی حضرت امام(ره) بهره می‌بردند، به همین خاطر با حداقل امکانات و پشتیبانی‌ها ایستادند و در برابر قدرت‌های بزرگ دنیا مقاومت کردند. دکتر صابونچی با تاکید بر اهمیت تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و با اشاره به سخنان ایشان گفت: حضرت امام با آینده‌نگری به جوانان این نسل ایمان داشته و فرمودند: «سربازان من الان در گهواره‌ها هستند.» ایشان تأکید داشتند که «امید من به دبستانی‌هاست» و این بخشی از سیره عملی حضرت امام(ره) است. وی خدمت به کشور و همنوع و تلاش برای کاهش آلام افراد جامعه را در راستای همین سیره امام دانست و ادامه داد: ما جوانان باید با آرمان‌های امام تجدید عهد کنیم، اما قدم فراتر می‌گذارم و می‌گویم مسئولان باید با سیره اهل بیت تجدید میثاق کنند. وی افزود: حضرت امام(ره) بیشترین مسئولیت‌ها را به جوانان می‌سپردند. جوانان ما می‌توانند و انگیزه دارند و پای کار مردم و مسئولیت‌ها و به دنبال صلح، خدمت به همنوع و کاهش آلام هستند. امیدوارم با همکاری هم و با محوریت جوانان حاضر در این مراسم بتوانیم در این مسیر مهم گام برداریم.
بازار داغ سلفی
پایان مراسم با یک افطاری ساده و دورهمی صمیمانه جوانان هلال‌احمر با یادگار امام همراه شد. بازار داغ عکس سلفی یکی از نکات جالب گردهمایی عصر روز سه‌شنبه در حسینیه جماران بود. در این مراسم جوانان داوطلب با یادگار حضرت امام عکس یادگاری گرفتند.

بیانیه جوانان داوطلب در تجدید میثاق با آرمان‌های والای بنیانگذار انقلاب 

بسم الله الرحمن الرحیم
ما اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های والای بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام‌خمینی(ره)، بیعت مجدد خویش را با جانشین بر حق و حافظ نستوه آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیره آن یار سفر کرده، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی را اعلام می‌داریم؛ حضور در سنگر خدمت، همچنین وقف بهترین زمان عمر جوانی در هلال‌احمر، فرصت مغتنمی است به جهت خدمت‌رسانی بی‌مزد و منت به آحاد مردم، و در این راستا تلاش می‌کنیم همدل و متحد، با ترویج مكارم اخلاقی، تکریم مقام انسانی، کمک همه‌جانبه به محرومین و صلح جهانی که از سفارشات امام راحل و اسلام ناب محمدی است، ره توشه آخرت خویش را پربارتر کنیم و در این مسیر با تأسی از بزرگان و تاکید بر نگاه جوان‌باورانه حضرت امام و سفارشات موکد مقام معظم رهبری مدظله العالی ضمن حمایت از شایسته‌سالاری به جوانان برای آبادانی وطن و ایجاد پویایی و تحرک همه‌جانبه و افزایش نشاط معنوی در اجتماع از شما سید بزرگوار و یادگار امام مهربانی تقاضامندیم بیش از پیش از این جایگاه حمایت و تاکید کنید تا شاهد آینده‌ای درخشان بوده و جامعه‌ای سرشار از امید با جوانانی نیکوکار داشته باشیم. در آخر ما جوانان هلال احمری در پیشگاه یادگار امام پیمان می‌بندیم همه‌جانبه برای پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان ایران با نگاه صلح‌طلبانه در تمامی عرصه‌های خدمت حاضر شویم و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی بیش از پیش گام برداریم.

امام بیداری‌ها
محمدجواد گروئی، دانش‌آموز شهر قزوین
در شهر غوغایی بود طوفانی، همه به دنبال یاری می‌گشتند تا رهایی را به ارمغان آورد. قرار بود در مقابل ظالم بایستیم پس چه شد؟ مردم قلب‌های‌شان می‌تپید و دنبال راهی برای قیام بودند. اما خمینی که بود؟ همان یاور دستگیری که از سوی مهربان‌ترین مهربانان برای ما فرستاده شده بود، خمینی با ما چه کار کرد؟ او دیوار زندان‌های قلب و اراده‌مان را شکست و ما را بیدار کرد و از غفلتی که در او به سر می‌بردیم، نجات‌مان داد او رهایی را برای‌مان به ارمغان آورد.

این امام دوست‌داشتنی  
امیرحسین رمضانی  فوق‌دیپلم پزشک‌یاری   
امام نفوذ زیادی در دل مردم داشت، هدایتگر و روشنگری بود. با بیانی واضح پیر هدایت جامعه را از مسأله و چالش‌های سخت سیاسی و اجتماعی عبور داد. ضمیر روشن او قادر به شناسایی تمام زوایا و مسائل روز و مهم بود. با دشمن قاطع بود، با مردم خود مهربان، به همین دلیل دوست‌داشتنی بود و هست. زوایای مختلف زندگی امام بیانگر الگوهای مختلف اجتماعی است، رفتار سیاسی امام، رفتار اجتماعی امام، رفتار داوطلبانه امام، همه اینها نمونه و الگویی است برای نسل ما.

میثاق دوست‌داشتنی
سپیده علیزاده   دانشجوی ارشد شیمی
این میثاق را دوست دارم، چون یک حرکت سیاسی صرف نیست، به گونه‌ای یک حرکت اجتماعی فرهنگی است به مانند خود شخصیت حضرت امام. امام یک رهبر سیاسی صرف نبود و نیست، یک الگوی اجتماعی- فرهنگی است؛ در تمام حوزه‌ها صاحب نظر است یک فیلسوف، در ادبیات فعال است. سیاست را می‌شناسد، به مسائل بین‌المللی آگاه است، این امام، این اندیشه، این میثاق دوست‌داشتنی است.

امام اسوه خوبی‌ها و مهربانی‌ها
سیده یاسمن اخلاقی   شهرستان ساوه
امام اسوه خوبی‌ها و مهربانی‌هاست، امام فاتح قلب‌هاست. این‌که پس از سال‌ها نسلی که امام را ندیده و حضور امام را درک نکرده، اینچنین شیفته او است، بیانگر همین فاتح بودن و مهربانی او است. ما هر ‌سال نه به‌عنوان یک حرکت سازمانی که یک تجدید میثاق داوطلبانه داریم به اختیار. این‌جا آمده‌ایم، به میل این‌جا آمده‌ایم، داوطلبانه، این ویژگی، این میثاق، نهفته در اندیشه امام است.


تعداد بازدید :  762