شماره ۱۴۱۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
واکنش‌ها به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم بالا گرفته است
مقاومت در برابر FATF با همه توان

شهروند| تعدادی از نمایندگان برای تصویب‌نشدن لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس را از نصاب انداختند. نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عصر روز یکشنبه برگزار شد. از مهمترین دستور کارهای کمیسیون، بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم بود، اما پس از بحث و بررسی این لایحه، به علت مخالفت نمایندگان مجلس با این لایحه، تعدادی از نمایندگان مجلس با خروج از جلسه، جلسه را از نصاب انداختند تا این لایحه به تصویب نرسد. این لایحه، اول خردادماه جاری با 138 رأی موافق نمایندگان مجلس از صحن علنی مجلس به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود تا بیشتر بررسی شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از ارجاع این لایحه به این کمیسیون گفته بود که «کمیسیون امنیت ملی، موارد مختلف را با حضور نمایندگان موافق و مخالف بررسی کند و ظرف یکی دو هفته آینده، لایحه را برای بررسی به صحن مجلس ارسال کند.» لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در هفته‌های اخیر، با حواشی زیادی در مجلس همراه بوده تا جایی که اخیرا تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار توقف فوری بررسی الحاق ایران به این کنوانسیون شده بودند. نمایندگان مجلس در این نامه نوشته بودند که با توجه به خروج آمریکا از برجام، دیگر نیازی به عضویت ایران در این کنوانسیون وجود ندارد؛ تاکنون هیچ پاسخی از سوی علی لاریجانی درباره این درخواست منتشر نشده است. طبق اعلام کمیسیون امنیت ملی، «بررسی و جمع‌بندی نهایی» درباره این لایحه روز سه‌شنبه در کمیسیون انجام و گزارش کمیسیون به هیأت رئیسه مجلس ارسال خواهد شد. این کمیسیون همچنین اعلام کرده که «تاکید کمیسیون این است که شرایط مورد نظر خود را به لایحه اضافه کنند.»
به‌هرحال، لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، روز گذشته در نخستین گام در کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب نشد، آن هم با اقدامی بی‌سابقه در عمر دو ساله مجلس دهم، یعنی «آبستراکسیون». نکته جالب توجه این ماجرا افشاگری درباره تهدید پیامکی نمایندگان مجلس در مورد این جلسه بود که علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توییتی آن را مطرح کرد.

علت آبستراکسیون چه بود؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مورد گفت: پیش از رأی‌گیری درخصوص تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، برخی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلسه خارج شدند. مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص علت خروج 5 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از رأی گیری درخصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اظهار کرد: نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای بررسی این لایحه جلساتی را با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بیان کرد: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از رأی گیری درخصوص تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، برخی از نمایندگان عضو کمیسیون که احساس می‌کردند، تصویب این کنوانسیون به ضرر منافع ملی است، از جلسه خارج شدند. وی افزود: 5نماینده‌ای که از جلسه خارج شدند، معتقد بودند با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، عنان اقتصاد کشور به بیگانگان
سپرده می‌شود.

پذیرش اکشن‌پلن‌های FATF به صلاح نیست
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعتقاد دارد؛ ورود به اکشن‌پلن‌ها و محورهای FATF در شرایط کنونی به صلاح نیست. محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص ابعاد لوایح چهارگانه مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و ارتباط آنها با برجام، گفت: FATF شکل‌گرفته توسط تعدادی کشور و برای بهره‌مندی از موضوعات مرتبط با شفافیت مالی یکدیگر است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: FATF به برجام ارتباطی ندارد اما می‌تواند ابزاری برای فشار بر علیه جمهوری اسلامی ایران باشد؛ به عبارتی می‌تواند با اعمال فشار در قبال اکشن‌پلن‌ها و اقدامات اجرایی، بر عدم تحقق مفاد برجام تأثیر بگذارد. وی با اشاره به این‌که امکان دارد غربی‌ها از FATF به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند، ادامه داد: کشورمان هیچگاه تعهد نکرده اگر عضو FATF بود، در برجام هم حاضر می‌شود یا بالعکس.

آبستراکسیون مانع بررسی لایحه نمی‌شود
همزمان نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در این مورد گفت: آبستراکسیون در مورد لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم مانع ارایه گزارش این کمیسیون به مجلس و قرائت آن در صحن مجلس نمی‌شود. کمال دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم امروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی و به رأی اعضا گذاشته می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که اگر در جلسه امروز باز هم آبستراکسیون انجام شود چه اتفاقی می‌افتد، اظهار کرد: در هر صورت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش خود را به جلسه علنی مجلس ارایه می‌کند و گزارش این کمیسیون در مجلس قرائت می‌شود.

نقوی‌حسینی آبستراکسیون را پنهان کرد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: در جلسه آینده کمیسیون امنیت مجلس، درخصوص تایید یا عدم تایید لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اعلام نظر می‌کند. سیدحسین نقوی‌حسینی درخصوص نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت اظهار کرد: این کمیسیون به جهت اهمیت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم روز شنبه (5 خردادماه)، جلسه ویژه و فوق‌العاده‌ای را تشکیل و بحث‌های مفصلی را با میهمانان جلسه پیرامون مفاد لایحه انجام داد و دیروز نیز مجددا این مباحث ادامه پیدا کرد. وی افزود: استدلال موافقان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم این است که حق تحفظی که در لایحه پیش‌بینی شده و اعلامیه تفسیری که آورده شده، جلوی خسارت‌ها را گرفته و مسدود خواهد کرد. نقوی حسینی ادامه داد: مخالفان الحاق ایران به این کنوانسیون نیز استدلال حقوقی و قانونی دارند که این حق تحفظ‌ها قابل اعمال نیست و مخالف متن توافق و به لحاظ حقوقی فاقد ارزش است، همچنین اعلامیه تفسیری نیز ارزش حقوقی ندارد. گفتنی است علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی از جنجال در جلسه دیروز این کمیسیون امنیت ملی و آبستراکسیون مخالفان لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم خبر داده بود. اما نقوی حسینی که روز چهارشنبه هفته گذشته مخالفتش با این لایحه را از تریبون علنی مجلس عیان کرد، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد.

نپذیرفتن FATF کشور را در مظان اتهام قرار می‌دهد
همچنین رئیس کمیته حقوق بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس اعتقاد دارد؛ نپذیرفتن FATF کشورمان را در مظان اتهام قرار می‌دهد، لذا باید با ایجاد حق شرط آن را قبول کرد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص ابعاد لوایح چهارگانه مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و ارتباط آنها با برجام، گفت: بعد از عملیات 11 سپتامبر تبادلات بانکی در جهان زیر ذره‌بین قرار گرفته است. نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر این اساس نهاد نظارتی به نام FATF با عضویت بیش از 30 کشور ایجاد شد تا کشورهایی که در پولشویی نقش دارند یا به گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی کمک کنند، شناسایی و مورد نظارت قرار بگیرند.

 


تعداد بازدید :  480