شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
رسانه‌ها پنجره ورود توان‌یابان به جامعه

احمد میرزاخانی رئیس هیأت‌مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد طی 30‌سال فعالیت خود با هدف توانمندسازی و آموزش منجر به اشتغال، شمار زیادی کارآموخته تحویل جامعه داده است. در این مدت حتی سعی کرده‌ایم خدماتی هم هنگام و بعد از حوادث غیرمترقبه طبیعی مثل سیل و زلزله ارایه کنیم.
طبق آمارهای موجود و تأیید شده از سوی مراکز مرتبط، معلولان جسمی و حرکتی 2‌درصد جمعیت دنیا را تشکیل داده‌اند. در ایران هم مطابق آمار ارایه شده از سوی مراکز حمایتی، جمعیت معلولان جسمی و حرکتی، حدود یک‌میلیون و 800 تا 2‌میلیون نفر تخمین زده می‌شود. از میان این جمعیت سازمان‌بهزیستی (از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) توانسته است حدود 800‌هزار نفر را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. در این راستا مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد نیز 5‌هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.
مجموع چنین آمارهایی نشان می‌دهد (جمعیت معلولان و تعداد افراد تحت پوشش نهادها و سازمان‌های مختلف) جامعه ما نیاز دارد که خدمات حمایتی در سطح وسیع و گسترده‌تری ارایه شود. نیاز به خدمات حمایتی در جامعه و توسعه و گسترش آن ما را ملزم می‌سازد تا خدمات اولویت‌دار را به جامعه معرفی و مردم را ترغیب کنیم تا توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند و سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و مردم‌نهاد بتوانند حمایت‌های مالی و معنوی عموم جامعه را جذب کنند. به‌طور عمومی در چنین شرایطی، رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کنند و نه‌تنها می‌توانند بلکه باید بنا به رسالت حرفه‌ای خود در این زمانه گام نهند و مثلث مردم، حمایت‌پذیر و حاکمیت را با عنصر مسئولیت‌پذیری به هم نزدیک کنند.
یک رسانه اجتماعی برای ایفای چنین نقشی نه‌تنها با پوشش اخبار و انتشار گزارش‌های ویژه می‌تواند ایفای نقش کند بلکه با ارایه مقالات و معرفی نمونه‌های موفق مددجویان، می‌تواند گام‌های موثری در جلب توجه عموم و ایجاد حساسیت اجتماعی درباره این موضوع، بردارد. پیش از این دوره، نمونه‌ای موفق در میان رسانه‌ها که امکانات خود را در راستای تحقق اهداف جمعیت‌های داوطلب‌ محور قرار دهد، وجود ندارد. روزنامه «شهروند» در دوره جدید از فعالیت خود چنین امکانی را فراهم کرده و به‌ویژه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها،  میزبان تعداد زیادی از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) بود و امکانی را فراهم کرد تا این سازمان‌ها بتوانند از نزدیک با مردم و مخاطبان رسانه‌ای خود در ارتباط باشند. مجتمع رعد نیز جزو همین سازمان‌ها بود که در زمان برگزاری نمایشگاه میزبان غرفه روزنامه شهروند شد. این اقدام نشان داد که «شهروند» هم می‌خواهد و هم می‌تواند به‌عنوان رسانه خدمت داوطلبانه ایرانیان بار بزرگی از دوش سازمان‌های مردم نهاد در ارتباط با مخاطبان خود و عموم مردم، بردارد و در این زمینه یاری‌رسان باشد. این رویه جز این‌که احساس پشتیبان و حامی داشتن به سازمان‌ها می‌دهد و آنها خود را در این زمینه تنها نمی‌بینند، می‌تواند مسیری برای نقد از روند جاری در سازمان‌های مردم نهاد باشد. ما حتی انتظار داریم که انتقادات بسیاری را از سوی خبرنگاران این مجموعه درباره روند موجود در خدمت‌رسانی خود شاهد باشیم و بتوانیم با همکاری و همفکری آنها درصدد رفع نواقص موجود برآییم.
جامعه ما با معلولان و توان‌خواهان اجتماعی هم مواجه است، گروهی که همان اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند. پنجره ورود ما به جامعه همین روزنامه‌ها هستند که با انتشار گزارش، خبر و گفت‌وگوهای خود ما را با مردم مرتبط می‌کنند و می‌توانند پل ارتباطی بین سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و بدنه جامعه باشند. در زمینه موضوعات رسانه‌ای خودمان هم در مجموعه رعد اقداماتی انجام داده‌ایم و یک مجله داخلی به نام توان‌یاب انتشار کرده‌ایم که تخصصی است اما روزنامه‌ها به‌ویژه «شهروند» رسانه‌های مردمی هستند و در سطح گسترده‌تری دغدغه‌های عمومی ما را انتشار می‌دهند. در میان رسانه‌ها «شهروند»، رسانه‌ای عام‌المنفعه است و نمی‌خواهد کار سیاسی انجام دهد. ما با این روزنامه در یک راستا حرکت می‌کنیم و تنها قصدمان خدمت کردن به مردم است.
پیشنهاد من این است که «شهروند» فراتر از مراکز تهران حرکت کند و در دیگر شعبه‌ها هم حضور داشته باشد و از مراکز مختلف رعد در شهرهای مختلف گزارش تهیه کند. ما طی این سال‌ها به هیچ جایی وابسته نبوده‌ایم. حتی برای دریافت پول هم حساسیت ویژه‌ای داشته‌ایم و بارها برای دریافت این کمک‌ها حساسیت داشته‌ایم.
این تأکید وجود دارد که با وجود برخی امکانات باز هم بهترین وسیله ما برای راهیابی به جامعه همین رسانه‌ها هستند. «شهروند» به‌ویژه در صفحات «طرح‌نو» تریبون انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است و به مرور زمان ارتباطات‌اش با این حوزه، تقویت خواهد شد. قرار دادن بخشی از صفحات روزنامه و اختصاص آن به موضوع سازمان‌های مردم‌نهاد احساس شعف ویژه به ما می‌دهد و ما را در مسیر پیش‌رویمان مصمم‌تر خواهد کرد.
ما امیدواریم که بتوانیم با گرفتن بازخورد فعالیت‌های خود نواقص را تقلیل دهیم و زمینه فعالیت مناسب‌تر را فراهم کنیم. در ادامه این فعالیت‌ها «طرح‌نو» می‌تواند با مصاحبه با کارآموزانی که پس از مدت‌ها توانسته‌اند بر معلولیت خود فایق بیایند، حرکت نوینی را آغاز کند هر چند بخشی از این اقدام انجام شده است.
مسلما رسانه‌ها وابسته به سازمان‌های مردم نهاد نیستند و هدف‌شان بسیار کلی‌تر و خدمت‌رسانی به مردم است؛ «شهروند» با فعالیت‌های خود ثابت کرده که می‌خواهد پل ارتباطی بین مددجویان، خیرین و مردم برقرار کنند.
هیچ چیزی در «رعد» پوشیده نیست و همه خبرنگاران و حتی شهروندان می‌توانند آن چه که موجود است را در اختیار خود داشته باشند. ما آمادگی کامل داریم که به صورت پرونده‌ای با «شهروند» - به‌عنوان یک رسانه اجتماعی- همکاری داشته باشیم.

 


تعداد بازدید :  343