شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
اختیار جنگ‌افروزی از ترامپ سلب شد
کنگره آمریکا حمله نظامی به ایران بدون دریافت مجوز را ممنوع کرد

شهروند| مجلس نمایندگان آمریکا متممی را به قانون اختیارات پنتاگون افزوده است که مانع اقدام نظامی دولت آمریکا علیه ایران بدون مجوز کنگره می‌شود.
قانون‌گذاران آمریکایی روز پنجشنبه اصلاحیه‌ای را به قانون اختیارات ملی پنتاگون افزودند که بنابر آن دولت ترامپ قادر نخواهد بود بدون دریافت مجوز از کنگره علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند. کیث الیسون، نماینده دموکرات و از ارایه‌کنندگان این متمم گفته است تصویب آن‌ که با حمایت نمایندگان هر دو حزب کنگره ممکن شده، اقدامی پرقدرت و در خلاف جهت خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و لحن خصمانه او است.
این نماینده دموکرات کنگره آمریکا همچنین در پیامی توییتری نوشت که هدف از افزودن این متمم در حقیقت تاکیدی بر این است که اختیار تصمیم‌گیری درباره استفاده از اهرم نظامی در محدوده قدرت کنگره (آمریکا) است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه با حضور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت که آمریکا به دنبال تحقق شروط خود برای ایران از طریق دیپلماتیک است و این‌که او حرفی از جنگ با ایران نزده است. پمپئو عصر روز دوشنبه در یک سخنرانی، طرح جدیدی را برای مقابله با ایران تشریح کرد که در آن از ایران خواسته شده است تا برنامه موشکی خود را متوقف سازد، به بازرسان بین‌المللی اجازه دسترسی به همه سایت‌های موجود را بدهد، از حمایت حزب‌الله دست بردارد و به علاوه شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند.
در اتفاقی مشابه درحالی‌که پارلمان رژیم صهیونیستی چندی پیش طرحی را تصویب کرد که در پی آن به نخست‌وزیر اجازه اعلان جنگ می‌داد، اعضای کابینه امنیتی این رژیم اما برای لغو آن وارد عمل شدند. وزیران کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه طرحی را تصویب کردند که براساس آن اختیار اعلان جنگ از شخص نخست‌وزیر گرفته شده و فقط کابینه، آن هم در صورت اجماع می‌تواند علیه کشوری اعلان جنگ کند. به نوشته وبگاه «آی24 نیوز» بعد از فشار گسترده اعضای کابینه امنیتی به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم، او مجبور شد به همراه «آیلت شاکد» وزیر دادگستری برای لغو طرح مذکور اقدام کند. طرح قبلی که به نام «قانون جنگ» در کنست تصویب شده بود به نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم اجازه می‌داد بدون رأی‌گیری در کابینه، علیه هر کشور یا گروهی که خواست اعلان جنگ کند. البته «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ این رژیم با لغو قانون مذکور مخالف بوده و ادعا می‌کرد دشمنان تل‌آویو برای شروع جنگ علیه اسراییل نیازی به مجوز پارلمان خود ندارند، پس آنها نیز باید فورا و بدون اجازه گرفتن از کسی،‌ با حملات مقابله کنند.


تعداد بازدید :  253