شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
گزید‌ه اخبار

آمریکا ۳۱ هواپیمای ایرانی را تحریم کرد
دولت آمریکا در اقدامی علیه ۴ ایرلاین، تحریم‌های جدیدی را علیه 4 شرکت ایرانی (ماهان، کاسپین، معراج و پویا) و ترک و تعدادی از هواپیماهای متعلق به ایرلاین‌های ایرانی وضع کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا 31 فروند هواپیمای متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، معراج، کاسپین و پویا ایر را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. پنج فروند از این هواپیماها متعلق به معراج، 9 فروند متعلق به کاسپین، 5 فروند متعلق به پویا ایر و 12 فروند متعلق به ماهان هستند.

مدیر توتال: امید چندانی برای ماندن در ایران ندارم
تسنیم| پاتریک پویان، مدیر شرکت نفت و گاز توتال گفت امید چندانی به دریافت معافیت از دولت آمریکا برای ادامه سرمایه‌گذاری در میدان گازی پارس‌جنوبی ایران ندارد. مدیر شرکت فرانسوی توتال در شهر سن پترزبورگ روسیه با اشاره به تهدید مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران گفت: «ما در ایران نیاز به معافیت از تحریم‌های آمریکا داریم. شما هم مثل من حرفای اخیر آقای پمپئو را شنیدید. آیا شما واقعا فکر می‌کنید او قصد دارد معافیت اعطا کند؟» توتال روز 16 ماه می ‌اعلام کرد در صورتی که نتواند از دولت آمریکا بابت حضور خود در ایران معافیت تحریمی بگیرد، از قرارداد چند‌ میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی کنار خواهد کشید.

نوبخت کسری بودجه 8‌میلیارد دلاری ایران را رد کرد
ایرنا| رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کسری بودجه 8‌میلیارد دلاری ایران در آینده را رد کرد. محمدباقر نوبخت گفت: شاید منظور این صندوق از کسری بودجه، تحقق نیافتن منابع دولت باشد، همان‌گونه که در‌ سال 96 حدود 26‌هزار‌ میلیارد تومان از رقم پیش‌بینی‌شده در بودجه محقق نشد. معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: بنابراین این رقم به معنی کسری بودجه نیست، زیرا دولت به میزان درآمد خود مصرف می‌کند.

اعلام فهرست کالاهای مشمول دستورالعمل جدید ارزی
به گفته اسدالله عسگراولادی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، فهرست اقلام صادراتی که امکان فروش ارز خارج از سامانه نیما برای آنها وجود ندارد، هفته آینده اعلام می‌شود. او افزود: با وجود گمانه‌زنی‌ها هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که چه کالاهایی مشمول این سیاست ارزی خواهند شد.

صادرات ایران از ۱۸۶ کشور جهان بیشتر شد
تسنیم| ایران با صادرات ۹۲‌میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان سی‌وهفتمین صادرکننده بزرگ جهان در این‌ سال شناخته شد. بخش اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی گزارشی از میزان صادرات 223 کشور جهان در‌ سال2017 اعلام کرد ایران در این‌ سال 92‌میلیارد دلار کالا و خدمات صادر کرده است. صادرات ایران در این ‌سال از 186 کشور جهان بیشتر بوده است. براساس محاسبات سیا ایران از نظر ارزش صادرات خود در ‌سال 2017 در رتبه 37 جهان و بالاتر از برخی کشورهای اروپایی مثل اسلواکی، فنلاند، پرتغال، یونان و لتونی قرار گرفته است. چین با صادرات 2157‌میلیارد دلاری بزرگترین صادرکننده جهان در این ‌سال شناخته شده، آمریکا با 1576‌میلیارد دلار در رتبه دوم جای گرفته و آلمان نیز با صادرات 1401‌میلیارد دلاری سومین صادرکننده بزرگ جهان شناخته شده است.


تعداد بازدید :  356