شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

آژانس بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید کرد که ایران به‌طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بوده و اجازه بازرسی‌های لازم را داده است.
به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در نخستین گزارش خود پس از خروج آمریکا از برجام، بار دیگر تایید کرد که ایران به‌طور کامل به این توافق پایبند بوده است.
بر اساس گزارش «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران از زمان گزارش پیشین همچنان غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و ذخایر آب سنگین خود را در سطحی پایین‌تر از سقف تعیین‌شده در برنامه جامع اقدام مشترک حفظ کرده است.

واکنش وزارت خارجه فرانسه به شروط رهبری برای ماندن در برجام
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به بیانات مقام معظم رهبری اعلام کرد که ما این شروط مطرح شده از سوی رهبری ایران را مدنظر قرار می‌دهیم.
 به گزارش رویترز، اگنس وان درمال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به شروطی که از سوی مقام معظم رهبری برای ماندن ایران در برجام اعلام شد، گفت: همان‌طور که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه نیز اعلام کردند این توافق از بین نرفته است و ما بیانات رهبری ایران را مدنظر قرار می‌دهیم.
وی افزود: تمایل اروپایی‌ها برای ماندن در برجام البته ما را از نگرانی‌هایی که در مورد برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران داریم، غافل نمی‌کند. درمال گفت: به همین دلیل است که ما پیشنهاد می‌کنیم تا یک چارچوب مذاکرات جامع را با ایران ایجاد کنیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود حمایت جامعه جهانی از برجام از این توافق خارج شد.

پوتین: حفظ توافق هسته‌ای ارتباطی با برنامه موشکی ایران ندارد
رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با همتای فرانسوی خود تاکید کرد که نباید حفظ برجام را به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی این کشور ارتباط داد.
به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود همچنین از تلاش‌های اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرد. پوتین هشدار داد از بین رفتن برجام پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.

پمپئو: حرفی از جنگ با ایران نزده‌ام
وزیر خارجه آمریکا با اعلام این‌که او صحبتی از جنگ با ایران نکرده است، گفت: تمام 12 شرط درخواستی از ایران را از راه‌های دیپلماتیک محقق خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با حضور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا در اظهاراتی مضحک و مداخله‌جویانه گفت: مهم است که مردم ایران بدانند تنها نخواهند ماند، تغییر رژیم از بیرون، برنامه ما نیست.
وی همچنین در پاسخ به این سوال سناتور «رند پال» مبنی بر این‌که از شروط 12گانه پمپئو برای ایران، آیا همین خواسته‌ها از اسراییل و عربستان نیز قابل طرح است که جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای خود را افشا کنند، اظهار کرد: همین خواسته را از عربستان هم داشته‌ایم که حق برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند، اما مجاز به غنی‌سازی نیستند. وی افزود: تمام 12 شرط درخواستی از ایران را از راه‌های دیپلماتیک محقق خواهیم کرد، صحبتی از جنگ با ایران نکرده‌ایم.

موگرینی: حفظ برجام
 آزمونی برای اتحادیه اروپاست
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که حفظ برجام، آزمونی برای این اتحادیه است. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در یک نشست اروپایی با عنوان «نشست کسب‌وکار اروپا» درباره لزوم حفظ برجام گفت: این یک آزمون برای اتحادیه اروپاست که آیا ما می‌توانیم تصمیمات مختص به خودمان را بگیریم، حق حاکمیت خود را به نمایش گذاشته، از منافع‌مان حفاظت کنیم و قدرت خود را نشان دهیم.
وی با اشاره تلویحی به فشارهای آمریکا به اتحادیه اروپا درباره برجام تصریح کرد: ما چالش‌هایی داریم، اما می‌توانیم توافق (برجام) را حفظ کنیم، اگر ایرانی‌ها در توافق بمانند و به آن احترام بگذارند، همان کاری که آنها اکنون دارند انجام می‌دهند.


تعداد بازدید :  381