شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
خشم ترامپ از اعتراض مدنی بازیکنان فوتبال آمریکایی

شهروند| زانو زدن بازیکنان فوتبال آمریکایی هنگام پخش سرود ملی از لحاظ دونالد ترامپ جرمی است که باید آنها را از کشور اخراج کرد. لیگ ملی آمریکا یا NFL  روز چهارشنبه اعلام کرد  تمام بازیکنانی که قبل از شروع بازی هنگام پخش سرود ملی در زمین حضور دارند باید به احترام آن بایستند یا برای این‌که جریمه نشوند در داخل رختکن بمانند. دونالد ترامپ لحظاتی بعد از شنیدن این خبر در برنامه میزگرد فاکس‌اند فرندز از قانون جدید حمایت کرد اما گفت که جریمه کافی نیست. او می‌گوید: «فکر می‌کنم این قانون خوبی است. اما بازیکنان نباید داخل رختکن بمانند. باید با افتخار برای سرود ملی بایستند وگرنه نباید بازی کنند، جای شما آن‌جا نیست. حتی شاید جای شما در این کشور نیست.»
براساس قانون جدید، اگر بازیکنان از این قانون پیروی نکنند تیم‌شان جریمه خواهد شد. NFL قبلا هم پیشنهاد کرده بود که بازیکنان هنگام پخش سرود ملی بایستند اما جریمه‌‌ای در کار نبود. قانون جدید می‌گوید که باشگاه‌ها می‌توانند قوانینی برای بازیکنان و کارمندان‌شان وضع کنند «اما باید با اصول کلی هماهنگی داشته باشند.» این بدان معنی است که تیم‌ها می‌توانند بازیکن مورد نظر را جریمه کنند.کریستوفر جانسون، مدیر اجرایی تیم نیویورک جتز می‌گوید که تیمش هر نوع جریمه‌ای را پرداخت خواهد کرد چون «نمی‌خواهم هیچ محدودیتی روی صدای بازیکنان بگذارم. به جای آن،‌ با بازیکنان از نزدیک همکاری خواهیم کرد تا درباره مشکلات عدالت اجتماعی مهم به‌طور سازنده اطلاع‌رسانی کنیم.» جنجال زانو زدن بازیکنان هنگام پخش سرود ملی آمریکا موسوم به «پرچم پرستاره» از‌ سال 2016 شروع شده. در آن زمان کالین کاپرنیک، بازیکن خط حمله تیم 49ers سانفرانسیسکو، در اعتراض به خشونت پلیس مخصوصا نسبت به سیاهپوستان آمریکایی و سرکوب نژادی هنگام پخش سرود ملی از ایستادن خودداری کرد و زانو زد. ترامپ با فراگیر شدن این حرکت اعتراضی آن را «شرم‌آور» خواند.
کاپرنیک در بازی‌های قبل از شروع فصل 2016 به مدت دو هفته به نشانه اعتراض هنگام پخش سرود ملی روی نیمکت می‌نشست. او در یکی از بازی‌ها در مصاحبه‌ای می‌گوید که «برای پرچم کشوری که سیاهپوستان و رنگین‌پوستان را سرکوب می‌کند نمی‌ایستم و به آن افتخار نمی‌کنم. این موضوع از فوتبال برایم حیاتی‌تر است و وظیفه خودم می‌دانم که چشم‌پوشی نکنم.» کاپرنیک بعد از مشورت با نیت بویر، بازیکن پیشین NFL و کهنه‌سرباز ارتش آمریکا تصمیم گرفت تا هنگام پخش سرود ملی به نشانه احترام به سربازان فعلی و پیشین آمریکا در زمین حضور داشته باشد اما همچنان با زانو زدن اعتراض خود را نشان دهد. در 24 سپتامبر 2017، بعد از آن‌که دونالد ترامپ از مالکان باشگاه‌ها درخواست کرد تا بازیکنان معترض را اخراج کنند، بیش از 200 بازیکن و کارکنان NFL زانو زدند.


تعداد بازدید :  506