شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
حسن‌نیت اون؛ نمک‌نشناسی ترامپ
رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پس از تخریب سایت آزمایش اتمی از سوی کره‌شمالی، دیدارش با کیم جونگ اون را لغو کرد

کره‌شمالی، تنها سایت تست اتمی خود را در حضور خبرنگاران خارجی تخریب کرد، اما پاسخ این حسن‌نیت از سوی دونالد ترامپ لغو دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی بود. رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به رهبر کره‌شمالی اعلام کرد از دیدار برگزاری نشست بین سران دو کشور منصرف شده است.
دونالد ترامپ دلیل این تصمیمش را بیانیه تهدیدآمیز پیونگ‌یانگ دانسته و هشدار داده که ارتش آمریکا «در صورت نیاز، آماده است.»
تصمیم ترامپ که موجب شگفتی متحدان آمریکا در منطقه شد، به دنبال نزاع‌های کلامی و بیانیه‌های تهدیدآمیز کره‌شمالی و آمریکا نسبت به یکدیگر بود.
کره‌شمالی دو هفته پیش سه زندانی آمریکایی را که به اتهام جاسوسی بازداشت شده بودند، آزاد کرد و به همراه «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا که به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، به آمریکا بازگرداند. اما روابط کره‌شمالی و آمریکا از هفته گذشته که «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن به دنبال «مدل لیبی» برای کره‌شمالی است، تنش‌آلود شد. پیونگ‌یانگ این اظهارات را خصومت‌آمیز خواند و تاکید کرد که برای دیدار با ترامپ «التماس» نمی‌کند و آماده رویارویی با این کشور است، «چه در عرصه دیپلماسی و چه در میدان نبرد اتمی.»
رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت: «متاسفانه بعد از خشم و خصومت زیادی که در آخرین سخنان شما مشاهده کردیم، احساس می‌کنم برگزاری این دیدار که مدت زیادی برای آن برنامه‌ریزی شده بود، در شرایط کنونی مناسب نباشد.»
وی که پس از ارسال نامه لغو دیدار، در کاخ سفید، در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد، گفت: «با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا صحبت کردم. نیروی نظامی ما که با فاصله زیاد قدرتمندترین نیرو در سراسر جهان است... در صورت لزوم آماده است.»
ترامپ گفته است که با سران کره‌جنوبی و ژاپن صحبت کرده و آنها اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر رفتار «احمقانه و بی‌ملاحظه‌ای از کره‌شمالی سر زد» و کار به درگیری نظامی با این کشور کشید، تمام هزینه‌های مالی‌ای را که آمریکا در این درگیری بالقوه متحمل می‌شود، گردن بگیرند.
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت امیدوار است که در آینده «چیزهای خوبی» اتفاق بیفتد، اما درعین حال آمریکا آماده است به اقدام نظامی دست بزند. او همچنین گفت آمریکا به «کارزار فشار حداکثری» و اعمال تحریم‌های شدید علیه کره‌شمالی ادامه می‌دهد.
با این حال، کره‌شمالی، نسبت به این اقدام ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرده که کیم جونگ اون، حداکثر تلاش خود را برای برگزاری این دیدار انجام داده و این کشور، به دنبال حل اختلافات با آمریکا بود و همچنان هم هست. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر می‌گوییم که ما آماده حل مشکلات در هر زمان و به هر شکلی هستیم.» معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی همچنین تاکید کرد که دیدار با آمریکا برای حل روابط بسیار خصمانه ضرورت دارد. وی ادامه داد: تعهدات ما برای انجام اقداماتی بهتر برای برقراری صلح و ثبات در جهان و همچنین شبه‌جزیره کره همچنان بدون تغییر است و ما به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با آمریکا هستیم. اظهارنظر رئیس‌جمهوری آمریکا در لغو نشست با کره‌شمالی برای ما دور از انتظار بود و ما آن را بشدت رد می‌کنیم.
با این حال، دونالد ترامپ، ساعاتی پس از لغو دیدارش با رهبر کره‌شمالی گفت هنوز هم ممکن است دیدار روز 12 ژوئن (22خرداد) در همان تاریخ یا در تاریخی در آینده برگزار شود. ترامپ برگزاری نشست سران آمریکا و کره‌شمالی را به «گام‌های سازنده» کره‌شمالی مشروط کرد.
واکنش‌ها نسبت به اقدام ترامپ منفی بود.چین اظهار کرد که کره‌شمالی و آمریکا را به برگزاری مذاکرات مستقیم تشویق می‌کند و نقشی سازنده در شروع دوباره گفت‌وگوها پس از لغو یک‌جانبه این مذاکرات از سوی آمریکا ایفا خواهد کرد. لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه اظهار کرد عقب‌گردی در ایجاد آمادگی برای برگزاری این نشست صورت گرفته، اما دونالد ترامپ گفته است که همچنان به دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در زمانی مناسب تمایل دارد.
سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد اقدام کره‌شمالی برای انحلال پایگاه هسته‌ای‌اش «گامی مهم از جانب این کشور بود که ارزش تحسین و قدردانی را داشت.»
مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز اقدام ترامپ برای لغو نشستش با رهبر کره‌شمالی را «بسیار گیج‌کننده و حسرت‌برانگیز» دانسته است. او دراین‌باره گفت: «خلع سلاح هسته‌ای از شبه‌جزیره کره و اجرای دایمی صلح دو امر تاریخی و بسیار مهم هستند که نه می‌توان آنها را رها کرد و نه به تأخیر انداخت.»
در همین حال دیپلمات‌های ارشد کره‌جنوبی و آمریکا دیروز (جمعه) در تماسی تلفنی توافق کردند تا مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ را پیگیری کنند. آنها توافق کردند تا شرایطی را برای مذاکرات بین کره‌شمالی و آمریکا ایجاد کنند.
همچنین سنگاپور به‌عنوان میزبان نشست لغو شده دو کشور اعلام کرده که بابت تصمیم آمریکا در لغو این نشست ناراحت است.
سخنگوی وزارت خارجه سنگاپور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت سنگاپور بابت لغو این نشست بسیار ناراضی است و این نشست دیگر میان دو کشور برگزار نمی‌شود.» مقام‌های دولت سنگاپور ابراز امیدواری کردند که راهی را برای صلح و ثبات بادوام در شبه‌جزیره کره بیابند.
از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در دیدار با ایمانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، لغو دیدار آمریکا و کره‌شمالی را تاسف‌برانگیز خوانده است.
پوتین گفت: «رهبر کره‌شمالی تمام آن چیزی را که وعده داده بود، انجام داده و حتی تونل‌ها و سایت آزمایش اتمی خود را منفجر کرده و از میان برده است، اما پس از آن شنیدیم که ایالات متحده نشستی را که قرار بود در سنگاپور و در 12 ژوئن برگزار شود، لغو کرده است.» وی ادامه داد: «روسیه بابت این تحولات متاسف است. ما بشدت بر روی این اقدام شگرف که به حل بحران در شبه‌جزیره کره منجر می‌شد، حساب باز کرده بودیم، چراکه این مسأله می‌توانست آغازگر روند خلع سلاح اتمی در تمامی شبه‌جزیره کره باشد.»


تعداد بازدید :  450