شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
هشدار شهرداری نسبت به کلاهبرداری در قالب خرید و فروش طرح ترافیک
امسال کارت شناور نداریم
مجوزهای سیار دیگر هیچ ارزش ریالی ندارد رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر: طرح ترافیک امسال قابلیت خرید و فروش ندارد؛ طرح ترافیک امسال به عدالت نزدیک شده اما در نحوه اجرا مشکلات فراوان دارد

شهروند| طرح ترافیک پرحاشیه امسال همچنان خبرساز است و پس از موج اعتراضات گروه‌های مختلف، حالا نوبت به خرید‌و‌فروش این طرح رسیده که شهرداری در هشداری خرید‌وفروش آن را کلاهبرداری دانسته است. معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران که مسئولیت اجرا و نظارت بر این طرح را برعهده دارد، دیروز در اطلاعیه‌ای خطاب به شهروندان درباره کارت‌های شناور نوشت: «در‌ سال ۹۶ بالغ بر 10هزار کارت شناور بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف توزیع شد. این کارت‌ها در سال‌های قبل با توجیهات خاص امنیتی و اجرایی رواج یافته بود؛ اما بعد از چند ‌سال تبدیل به یک رانت و امتیاز ویژه شده بود.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «با آن‌که این کارت‌ها طبق مصوبه شورای شهر از ۵ تا ۸‌میلیون تومان قیمت داشت، اما شهرداری در دوره سابق بیشتر کارت‌های شناور را به رایگان و حتی به صورت هدیه توزیع می‌کرد. با آن کارت‌ها تا سه خودرو در روز امکان ورود به محدوده طرح داشتند.»
 این اطلاعیه از حذف کارت شناور در طرح جدید نسبت به سال‌های قبل نوشت: «یکی از اهداف طرح ترافیک جدید حذف تبعیض و تفاوت در پرداخت بود. برای این منظور مدیریت جدید شهرداری تصمیم گرفت که کارت‌های شناور را به‌ طور کامل حذف کند. تصمیمی که به معنای حذف رانتی معادل ده‌ها‌میلیارد تومان به نفع عموم مردم بود.» آن‌طور که معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در ادامه این اطلاعیه نوشته است، با وجود حذف طرح شناور، همچنان مجوزهای سیاری برای نهادهای امنیتی صادر می‌شود: «در این مرحله، همان توجیهات خاص قبلی درباره نیاز به کارت‌های شناور از سوی پلیس و دولت مطرح شد. شهرداری اعلام کرد که حاضر است تعداد محدودی مجوز سیار را برای مصارف یادشده در اختیار این نهادها و دستگاه‌ها قرار دهد، مشروط بر آن‌که هزینه تردد خود را مانند بقیه پرداخت کنند و توقع کارت رایگان نداشته باشند. در سال‌های قبل، متاسفانه برخی از افرادی که این کارت‌های شناور را دریافت می‌کردند، آنها را می‌فروختند یا اجاره می‌دادند اما مجوزهای سیار امسال به گونه‌ای طراحی شده است که خرید و فروش آنها بی‌معنا و بی‌ارزش باشد و کسی نتواند از آنها سوءاستفاده کند و در دستورالعمل استفاده از مجوزهای سیار مشخص شده است که تردد با این مجوزها نیز باید با پرداخت هزینه همراه باشد و در غیر این صورت علاوه بر بدهی عوارض، باعث جریمه نیز خواهد شد.» تأکید بر غیر قابل فروش بودن این مجوزهای سیار موضوعی است که در روزهای گذشته بارها از زبان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بیان شده و در این اطلاعیه هم مورد توجه قرار گرفته است: «سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران به عموم شهروندان هشدار داده است که فریب کلاهبرداران را نخورند و تأکید کرده که امسال کارت شناور نداریم و مجوزهای سیار هم هیچ ارزش ریالی ندارد؛ بدین ترتیب پرداخت هر مبلغی بابت خرید آنها به امید استفاده رایگان موجب خسارت است و نهایتا استفاده بدون پرداخت از این کارت‌ها موجب جریمه به‌علاوه بدهی عوارض تردد خواهد شد.»
پیش از این و در جلسه علنی سه‌شنبه هفته گذشته شورای شهر تهران، اعضای شورا از شهرداری درباره آگهی‌های خریدوفروش طرح ترافیک در فضای مجازی توضیح خواستند که به‌ نظر می‌آید این اطلاعیه در پاسخ به این خواسته باشد. در آن جلسه «ناهید خداکرمی»، عضو شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور گفته بود: «با تمام تلاش‌هایی که برای جلوگیری از رانت انجام شده، اما می‌بینیم که برخی‌ها از آن سوءاستفاده می‌کنند؛ از این رو از شهرداری تهران درخواست می‌شود نام سازمان‌ها و افراد و... را که از رانت بهره‌مند شده‌اند و اما غیرقانونی آن را به فروش می‌رسانند، اعلام کنند تا هم مردم و هم شورای شهر از آن اطلاع‌ داشته باشند.»
ضعف و قوت طرح ترافیک از نگاه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر
درباره این اطلاعیه و حاشیه‌های چند روز گذشته طرح ترافیک، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران، با تأیید بر غیرقابل‌فروش‌بودن این طرح از نقاط ضعف و قوت آن می‌گوید. «محمد علیخانی» در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «مسأله غیرقابل‌فروش که درست است و هرکسی بخرد، کلاه سرش می‌رود. قبلا اگر کسی کارت شناور داشت، رایگان داخل طرح می‌رفت و می‌توانست آن را خریدوفروش کند. الان در پرداخت همه مسئولان و مردم و... با هم برابر هستند، فقط در چند مورد مثل جانبازان، معلولان و چند مورد خاص را داریم که تفاوت وجود دارد.» اما اگر این طرح قابلیت خریدوفروش ندارد، دلیل بحث‌های چند روز گذشته و همچنین منتشرشدن اطلاعیه‌های خریدوفروش در فضای مجازی چیست؟ علیخانی در توضیح این موضوع می‌گوید: «یک مورد ما شنیدیم که کسی کارت خود را فروخته و آن کسی که استفاده کرده، متوجه شده که این کارت، کارکرد خود را ندارد و طرف آن را پس داده و آن‌جا متوجه شدند که این کارت فروخته شود.» رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران، درباره ارزیابی خود از این طرح هم می‌گوید: «متولی طرح ترافیک و محدوده و این‌که شرایط آن‌چه باشد؛ از نظر وسعت و زمان، شورای ترافیک تهران است و شورای شهر در این بخش مسئولیت نداشته است. شورای شهر تنها تعرفه و نرخ‌گذاری را برعهده داشته است. درباره محدوده ما معتقد بودیم که بعد از ۸‌سال باید این محدوده بازنگری شود. الان محدوده فرق نکرده و تنها نرخ تغییر کرده و درباره زمان تغییراتی انجام شده که شورای ترافیک تهران آن را مصوب کرده است. این نرخ‌گذاری به این دلیل اتفاق افتاده که تفاوت نرخ‌ها در گذشته بسیار بود ولی الان با این کارکرد، قابلیت خریدوفروش ندارد. حالا به سمت عدالت بیشتر رفتیم و همه به استثنای همان چند مورد خاص، هزینه برابر پرداخت می‌کنند. علاوه ‌براین، یک مشوق‌هایی هم گذاشته شده که برای شهر و محیط‌زیست مفید است.» علیخانی درباره دیگر نقاط قوت این طرح هم می‌گوید: «قبلا افراد مجوزی برای یک‌سال می‌گرفتند و درصورت استفاده‌کردن یا نکردن، هزینه پرداخت شده بود ولی امسال در این زمینه هم به سمت عدالت پیش رفتیم. البته در اجرا و در بخشی موارد کم‌سلیقگی وجود داشته است، در اجرا جای انتقاد فراوان وجود دارد. مثلا بیماران و افراد خاص برای گرفتن طرح اذیت شدند که به اجرا برمی‌گردد و باید اصلاح شود.»


تعداد بازدید :  172