شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
آشنایی با حریفان ایران در روسیه (1)
«شیران اطلس» و رویای بازگشت به 32‌ سال قبل

شهروند| مراکش نخستین حریف ایران در جام‌جهانی 2018، برای پنجمین‌بار در بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا شرکت می‌کند که البته این اتفاق بعد از 20‌ سال رخ داده است.
تجربه جام‌جهانی بعد از 20 سال
آخرین‌باری که مراکش توانسته بود در جام‌جهانی حضور پیدا کند، به جام‌جهانی 1998 در فرانسه بازمی‌گردد. در آن دوره از مسابقات این تیم آفریقایی با برزیل، اسکاتلند و نروژ در یک گروه قرار گرفته بود و درنهایت موفق به صعود نشد. آنها 4 دوره در رسیدن به جام‌جهانی ناکام بودند تا این‌که برای این دوره با نتایج کاملا مقتدرانه به جام‌جهانی راه یافتند. مراکش در یک گروه 4 تیمی با مالی، ساحل عاج و گابن قرار داشت که رقبای ساده‌ای نبودند. آنها در تمام بازی‌های خود توانستند دروازه‌شان را بسته نگه داشته و با شکست رقبای خود صعودشان را به جام‌جهانی قطعی کنند.
قوی‌ترین تیم آفریقا
ایران در سال‌های اخیر با توجه به قرارگرفتن در رده اول تیم آسیایی در رنکینگ فیفا عنوان تیم نخست قاره کهن را به خود اختصاص داده؛ اما سال‌هاست که در جام ملت‌های آسیا دستش به جام قهرمانی نرسیده است. با این‌که مراکش در رده چهارم تیم‌های آفریقایی و چهل‌ودوم جهان در رنکینگ فیفا قرار دارد، چند ماه قبل توانست شایستگی خود را ثابت کند. آنها در جام ملت‌های آفریقا که بدون حضور لژیونرهای اروپایی برگزار شد، به‌ عنوان قهرمانی با شکست نیجریه در فینال دست یافت تا ثابت کند خطرناک‌ترین تیم بین آفریقایی‌ها در جام‌جهانی 2018 خواهد بود.
آشنایی با سرمربی فرانسوی

هروه رنار که توانست مراکشی‌ها را بعد از 20‌ سال بار دیگر به جام‌جهانی برساند، یک مربی فرانسوی با 49‌ سال است. او که در دوران بازیگری خیلی نشانی از یک ستاره نداشته، در سال‌های اخیر در تیم‌های آفریقایی مختلف سابقه کار داشته است. حتی رنار با ساحل‌ عاج به قهرمانی جام ملت‌های آفریقا 2015 هم رسید و بعد از حضور کوتاه‌مدت روی نیمکت باشگاه لیل فرانسه به مراکش کوچ کرد تا با این تیم به جام‌جهانی 2018 برسد. رنار امیدوار است که بتواند در گروه مرگ جام‌جهانی مراکشی‌ها را به آرزوی دیرینه خود برساند و به دور دوم صعود کند.
خط دفاع قدرتمند و پرستاره

نقطه قوت مراکش بدون ‌شک خط دفاعی این تیم است. اکثر ستارگان و لژیونرهای مراکش هم در خط دفاع حضور دارند. مهدی بن‌عطیه، کاپیتان و سرشناس‌ترین چهره تیم مراکش است که بعد از پشت سر گذاشتن دوره‌ای در بایرن مونیخ، این فصل را در یوونتوس سپری کرد. او یکی از ستون‌های اصلی دفاعی تیمش است که کار را برای حریفان ازجمله ایران سخت خواهد کرد. «اشرف حکیمی» مدافع 19 ساله رئال‌مادرید جوان‌ترین بازیکن تیم‌ملی مراکش و یکی از امیدهای این تیم در رقابت‌های جام‌جهانی محسوب می‌شود. این بازیکن که تجربه بالایی هم ندارد، با توجه به حضور در یکی از بزرگترین باشگاه‌های جهان جزو ستاره‌های تیمش است. «نبیل ضرار» یکی دیگر از بازیکنان کلیدی مراکش محسوب می‌شود. این بازیکن 31ساله که در پست دفاع راست و‌ هافبک بازی می‌کند، در تیم فنرباغچه ترکیه به میدان می‌رود و سابقه حضور در موناکو را هم دارد. البته منیر الحدادی، بازیکن سابق بارسلونا که اصلیتی مراکشی دارد، به خاطر مخالفت فیفا و سابقه بازی در اسپانیا نتوانست مجوز بازی در جام‌جهانی را بگیرد.
«شیران اطلس» و تکرار تاریخ بعد از 32 سال؟
تیم ملی مراکش که به «شیران اطلس» شهرت دارد، در 4 دوره حضور خود در جام‌جهانی یک‌بار به نتایج درخشانی رسیده و این بار هم به دنبال تکرار آن بعد از 32‌ سال است. آنها در جام‌جهانی 1986 در حالی ‌که با پرتغال، لهستان و انگلیس همگروه بودند، توانستند به دور دوم برسند که این بهترین نتیجه آنها در طول تاریخ محسوب می‌شود.


تعداد بازدید :  499