شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
ورزشکاران به حساب مربی تیم‌ملی پول واریز کردند!
ماجرای سوءاستفاده از فاکتورها در ورزش محبوب

شهروند| سندسازی و عددسازی اهرمی است برای افرادی که در یک سیستم مدیریتی مسئولیت می‌گیرند و برای اهداف مالی‌ای که دارند، از موقعیت خود سوء‌استفاده می‌کنند تا نفع مالی ببرند. اسناد مالی یکی از فدراسیون‌های ورزشی نشان می‌دهد که 41.5‌درصد بودجه که رقمی نزدیک به 650‌میلیون تومان می‌شود، هزینه اعزام‌های بین‌المللی نظیر بازیکن، داور،‌ سرپرست،‌ رئیس فدراسیون و پول توجیبی و هزینه حتی عذا،‌ سیم‌کارت و... شده است.
واریز پول‌ها به حساب مربی تیم‌ملی
یا شخص ثالث
نکته جالب توجه اما راهکار مدیران برای ارایه گزارش مالی است. بازیکنان این رشته ورزشی به نزدیکان خود اعلام کرده‌اند که تمام نفرات اعزامی به اردوهای مختلف پول کامل اعزام خود را که هزینه‌اش همواره بیشتر از یک سفر توریستی به آن کشور بوده، طبق شرایطی که مدیران فدراسیون ایجاد کرده‌‌ بودند، باید به کارت بانکی مربی تیم‌ملی یا یک شخص ثالث دیگر واریز می‌کردند. توجیه مدیریت البته این بوده که چون تمامی بلیت‌ها و سایر مراحل اداری و مالی باید توسط فدراسیون انجام پذیرد و هزینه‌ها هم توسط فدراسیون پرداخت شود، اعضا باید پول را به حساب شخص ثالث واریز کنند.
سوءاستفاده از فاکتورها!
به دنبال ایجاد این سیستم گردش مالی ارایه اسناد و فاکتور هزینه‌‌های هر اردو و مسابقات باید توسط فدراسیون به وزارت ورزش انتقال داده می‌شد. البته این پایان ماجرا نیست و هزینه‌های اسکان در هتل و... نیز و فاکتورهای آن به نام فدراسیون دریافت می‌شده و مربی تیم‌ملی با وعده‌دادن به بازیکنان که فاکتورهای خود را نگه دارید و بدهید تا شاید بشود از وزارت پولی برای شما بگیرم،‌ اقدام به جمع‌آوری کلیه فاکتور هزینه‌های انجام‌شده از سوی بازیکنان می‌کرد اما هیچ‌وقت پولی به ورزشکاران به خاطر این فاکتورها در دوره‌های مختلف داده نشده است و پیگیری‌ها نشان داده که آقای مربی و مدیران فدراسیون در چند نوبت پول این فاکتورها را از مدیران بالادستی دریافت کرده‌اند.
خلاف صریح قانونی!
این داستان که نمونه بارز کلاهبرداری از بازیکنان ملی این رشته ورزشی است، از یک زاویه دیگر هم جالب به نظر می‌رسد. طبق قوانین صریح وزارت ورزش و آیین‌نامه مالی و معاملاتی فدراسیون‌های ورزشی دریافت و واریز وجوه فقط و فقط باید به حساب فدراسیون باشد نه اشخاص! تمامی فعل و انفعالات مالی هم باید زیرنظر مستقیم خزانه‌دار و رئیس مجموعه انجام شود که در این زمینه هم مشخص می‌شود که تخلف بزرگی صورت گرفته است و عملا با فاکتورسازی و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی برخی‌ها بهترین شرایط برای رسیدن به منافع مالی خود را دارند.


تعداد بازدید :  391