شماره ۱۴۱۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
چند راهکار برای ادامه روند درمانی در ماه رمضان
بیماران چطور دارو مصرف کنند؟

شهروند| بیماران در ماه رمضان، چطور باید داروهای‌شان را مصرف کنند؟ این سوال بسیاری از افرادی است که سال‌ها داروهای مشخصی را مصرف کرده‌اند و هر بار که به ماه رمضان می‌رسند، با مشکل مواجه می‌شوند؛ اتفاقی که ممکن است بر روی بیماری و روند دارویی تأثیر بگذارد. به توصیه پزشکان، نکته‌ای که روزه‌داران باید به آن توجه کنند این است که آنها به هیچ‌وجه نباید وعده‌های دارویی‌شان را خودسرانه حذف کنند، چرا که این اتفاق منجر به ایجاد اختلال در روند درمان می‌شود، بنابراین، این افراد قبل از هر اقدامی حتما باید با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند. قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و رعایت‌نکردن فاصله زمانی مصرف دارو می‌تواند باعث تغییر اثربخشی و تأثیر داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ایجاد کند. از سویی، غذا می‌تواند باعث کاهش، افزایش یا تأخیر در جذب دارو شود. بیشتر افراد در وعده افطار، روزه خود را با غذاهای حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات و چربی همراه چای شروع می‌کنند و یک وعده حاوی پروتیین به‌عنوان شام بلافاصله بعداز آن و یا با 2 تا3 ساعت فاصله مصرف می‌کنند، معمولا حجم وعده غذای مصرفی در ماه مبارک نسبت به وعده معمولی در سایر اوقات بیشتر است و این نکته باید مدنظر قرار بگیرد، چون حجم بالای غذا طبیعتا باعث تأخیر در جذب بیشتر داروها می‌شود. در مصرف داروهایی که بعد از غذا تجویز می‌شوند باید به این نکته توجه داشت که در صورت مصرف بعد از سحری احتمال بروز عوارض تحریک گوارشی نسبت به مصرف بعد از افطار بیشتر است.
مصرف دارو در ماه رمضان، عمدتا براساس دو نوع جدول زمان‌بندی می‌شود:
1- دوز منفرد در طول شبانه‌روز: نحوه مصرف دارو در این نوع درمان در طول ماه رمضان تغییری نمی‌کند چرا که این روش تداخلی با روزه‌داری ندارد، در مورد این نوع نحوه مصرف باید گفت که در صورتی که لازم است دارو با معده خالی مصرف شود، بهترین زمان مصرف یک ساعت قبل سحری یا دو ساعت بعد افطار است.
 2- دوز چندگانه در طول شبانه‌روز: بیمارانی که مجبور به مصرف روزی دو یا چند بار دارو هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود بتوانند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند، در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج بتواند با جایگزینی داروهای این بیماران با انواع طولانی اثر آنها و یا تعویض دارو با یک داروی مشابه امکان روزه‌داری را برای این بیماران‌زا فراهم کند. آنتی‌بیوتیک‌ها ازجمله داروهایی هستند که حتما باید در زمان مشخص خود مصرف شوند و امکان تغییر ساعت آنها وجود ندارد اما پزشک معالج می‌تواند با در نظر گرفتن نوع بیماری، آنتی‌بیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزه‌داری تداخل پیدا
نکند.
 انتخاب دارو و راه‌های مناسب مصرف آن نیاز به هماهنگی پزشک و فتوای مراجع دینی دارد اما به‌طورکلی راه‌های تجویز زیر منجر به باطل شدن روزه نمی‌شود:
1- قطره‌های چشم و گوش و بینی به شرطی که دارو به حلق نرسد.
2- تمامی مواردی که از طریق پوست جذب بدن می‌شوند مثل: کرم‌ها، پمادها و نوارچسب‌های حاوی مواد دارویی.
3- شیاف‌ها، محلول‌های واژینال و کرم‌های واژینال.
4- آمپول‌هایی با تزریق زیرپوستی، عضلانی، مفصلی یا وریدی به استثنای تغذیه از راه وریدی، سرم و آمپول‌های تقویتی.

 


تعداد بازدید :  377