شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگو با استاندار لرستان
زخم بيكاري بر چهره لرستان

|  مهدی افروزمنش|  

استاندار 52 ساله لرستان سیاستمدار
خوش برخوردی است و البته واقع‌بین. تقریبا مشکلات اصلی استان لرستان را قبول دارد اگرچه درباره برخی از آنها ترجیح می‌دهد چندان صریح نباشد اما درباره مشکل اصلی استان که همانا بیکاری است به خوبی تحلیل می‌کند و خبر می‌دهد. معتقد است استان لرستان بایستی در صدر استان‌های مرفه کشور باشد و خودش می‌گوید که این باورش تنها از سر تعصب نیست بلکه پتانسیل‌های استان را به خوبی می‌شناسد. 23 آبشار طبیعی، طبیعت وحشی و زیبای لرستان، آب فراوان، زمین‌های حاصلخیر و همچنین موقعیت استراتژیک استان به نظر او مهم‌ترین دلایلش برای پیشرفت استان است. هوشنگ بازوند درحال حاضر تنها یک قول می‌دهد و آن این‌که وضع بیکاری استان لرستان را بهبود بخشد و تا پایان‌سال آن را از سطح اول کشور پایین بکشد. لرستان هم‌اکنون با نرخ 22‌درصد اولین استان بیکار کشور است. فاصله این نرخ با استان دوم که کرمانشاه است 5‌درصد است.  
- به هر جای استان که می‌رویم مردم اولین حرفشان بیکاری است؟
بله، متاسفانه کاملا حرف درستی است و بیکاری در سطح استان بیداد می‌کند.  
- خب ما انتظار نداریم از شما هم همین را بشنویم که؟
من هم دوست ندارم به‌عنوان مسئول استان این نکته را تأیید کنم اما متاسفانه واقعیت این است که ما رتبه اول بیکاری در کشور را داریم. هم‌اکنون نرخ بیکاری جوانان 16 تا 24‌سال استان 51‌درصد است و نرخ بیکاری در کل 22 درصد.  
- این عدد حدود 200‌هزار نفر می‌شود؟
210‌هزار نفر
-رسما یک بحران دارید؟
متاسفانه درست است این لشکر 210‌هزار نفری همه چیز را در مرحله هشدار قرار داده که البته تنها اینها نیست. جدا از این‌که نرخ بیکاری ما 5/2 برابر متوسط کشوری است سرانه ما تنها 48‌درصد میانگین است و باید اعتراف کنیم که این درحالی است که درآمد کشور در 8‌سال گذشته 700‌میلیارد دلار بود اما نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده است.  
- وضعیت تولیدات در چه حالی ست؟
تولید ناخالص داخلی 13/1‌درصد است و رتبه سپرده‌گذاری در بانک‌های استان سی‌ام است. همین این‌که سپرده‌گذاری نداریم باعث شده بین منابع بانکی و مصارف فاصله فاحشی ایجاد شود.  چنانچه هم‌اکنون ما 2700‌میلیارد تومان منابع بانکی داریم و 5600‌میلیارد میزان مصارف است.  
- حالا این شکاف چه می‌شود؟
می‌شود معوقه‌های بانکی. بدون استمهال‌هزار‌میلیارد معوقه داریم و با استمهال 2‌هزار بیشتر داریم. البته باید بگویم 42‌درصد این معوقات مختص بنگاه‌های زودبازده است که خود آنها 67‌درصد انحراف دارند.  
- این پول‌ها کجا رفته است؟
دقیق که نمی‌شه گفت اما برآورد ما این است که صرف خرید مسکن در خرم‌آباد یا ساخت‌وساز در شهرهای بزرگ شده است حال آن‌که اولا قرار بوده این وام‌ها صرف کار تولیدی شود و دوم خود استان بیشتر از هر جای دیگری نیازمند این پول‌هاست.  مثال می‌زنم، ما 800‌هزار هکتار زمین کشاورزی در استان داریم که تنها 200‌هزار هکتار آبی است و مابقی دیم است، توجه کنید که این رقم 45‌درصد میانگین کشور است حال آن‌که ما از نظر تولید آب در کشور جزو 5 استان اصلی هستیم. ما سالیانه 12‌میلیارد مترمکعب تولید آب داریم اما سطح زیرکشت استان همسطح استان‌های کم‌آب است و این یک فاجعه دیگر است.  
نتیجه منطقی این آمارها مهاجرت گسترده از استان است دیگر؟
سالیانه 7200 نفر هم از استان مهاجرت می‌کنند که بیشتر تهران و اصفهان می‌روند و البته باید متوجه باشید که بیشتر اینها کارآفرینان استان هستند یا توسعه‌مند هستند.  
- فکر می‌کنید این وضع خراب برای چیست؟
این چراهای زیادی دارد و بر همین اساس ما هم اولین کارمان را آسیب‌شناسی قرار دادیم که ماحصل آن تدوین سند آمایش با برش شهرستان شد. به این معنی که ما هم‌اکنون برای تک‌تک شهرستان‌ها اولویت نوع شغل داریم.  
-‌ فایده عملی‌اش چه خواهد بود؟
ما در استان ظرفیت‌های بسیاری داریم مثلا در آبشارها، درحالی‌که این ظرفیت‌ها معرفی نشده است بنابراین مثلا در این سند دانشگاه را موظف کردیم به جای پرورش فارغ‌التحصیل ادبیات به ما متخصص توریسم و صنعت معرفی کند. ما فکر می‌کنیم این کار باعث می‌شود که پتانسیل‌های ما معرفی شود. یا مثلا در بخش دیگر آسیب‌شناسی ما متوجه ظلمی که به بخش خصوصی در استان شده است شدیم و سعی کردیم این مشکل را رفع کنیم.  
-‌ نتیجه عملی چه؟ منظورم دقیقا این است که این سندها و تئوری‌ها چطور سر سفره خودش را نشان می‌دهد؟
اولین نتیجه این شده است که فرودگاه استان را از
 5 پرواز در هفته به 27 پرواز افزایش دادیم. این فرودگاه رتبه 52 کشور را داشت که الان جزو 16 فرودگاه فعال کشور است. این یعنی ارتباط اقتصاد استان با سایر استان‌ها و به‌خصوص تهران.
- خب‌آورده این پروازها برای استان چه بوده؟
فقط این را بگویم که در همین 8 ماه موفق شدیم پروژه‌های متوقف شده را فعال کنیم که میانگین 10‌سال تعطیل بودند.  جالب این‌که بدانید بیشتر آنها هم با بخش خصوصی فعال شده است. رقم اینها حدود 2600‌میلیارد تومان است.  
- بازهم جواب من را ندادید، روشن‌تر می‌پرسم نتیجه این اقدامات روی مثلا نرخ بیکاری چه وقت معلوم  می‌شود؟
قطعا تاثیرات معلوم خواهد شد. اما توجه کنید که برای یک‌درصد کاهش بیکاری 950‌میلیارد پول احتیاج داریم.  
- خب الان شما گفتید که توانسته‌اید پول جذب کنید؟
بله.
- خب پس باید مثلا تا پایان‌سال یک خروجی داشته باشید؟
قطعا تا پایان 93 جزو استان‌های صدر بیکاری نیستیم.  
-قطعا؟
قطعا
- پس الان می‌توان سراغ آسیب دیگر رفت، بعد از بیکاری بیشتر مردمی که من با آنها حرف زدم از مواد می‌گفتند به‌خصوص کراک؟
بله یکی از آسیب‌های جدی استان مواد است که بیکاری به نظر من بستر اصلی است. البته برنامه‌ریزی هم داریم اما ریشه را در بیکاری می‌دانیم. این‌جا بیشتر معتادان کراکی بوده و خوشبختانه تاحدود زیادی توانستیم کاهش بدهیم.  
- البته ظاهرا خودتان هم بی‌تأثیر نبودید مثلا با اقدامات نیمه کاره‌ای که در کوچه زاهدان شهر خرم‌آباد انجام دادید؟
دیده‌اید آن‌جا را؟
بله
پس اطلاع دارید که شروع این کار در دولت قبلی بود، آنها بخشی از خانه‌ها را به منظور تعریض و بهسازی خریداری کردند اما بعد نیمه‌کاره رها شد و سرنوشت شد آن چیزی که می‌بینید، خرابه‌هایی که رها شده‌اند و عملا یک فضای آسیب‌زا ساخته‌اند.  مشکل آنجا هم بیشتر عدم تملک بخش‌هایی از محله است.  
حالا این‌که چه دولتی شروع کرده که مهم نیست، مسئول استان درحال حاضر شمایید؟
بله کاملا قبول دارم و برنامه‌هایی هم برای آن داریم اما تأکید می‌کنم اولویت اول ما مبارزه با این غول بیکاری‌ است.
- همکاری دولت چطور بوده است؟
دولت انصافا همکاری خوبی داشته، تقریبا تمام وزرا این‌جا آمده‌اند، معاون اول و معاون اجرایی آمده‌اند و خود رئیس‌جمهوری هم که آمد. این یعنی توجه ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهوری به استان، ایشان قبل از سفر نزدیک به 5 ساعت وقتش را فقط و فقط به استان اختصاص داد که بسیار زیاد و عالی است.
یک نمونه دیگر این‌که سقف اعتباری برای استان قرار ندادند که بسیار اقدام خوبی است.
 با این اقدامات ما نیز محور توسعه استان را صنعت و کشاورزی قرار داده‌ایم که امیدواریم به‌زودی نتایج آن مشخص شود.


تعداد بازدید :  49