شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
78 تیم عملیاتی هلال احمر به کمک سیل‌زدگان رفتند
کرمان در محاصره سیل
طغیان رودخانه‌ها مسافران و شهروندان کرمانی را غافلگیر كرد

گروه حوادث| باران‌های تابستانی آخر هفته، تعداد زیادی از روستاها و شهرهای کرمان را در محاصره سیل قرار داد. 230 امدادگر تا به امروز برای نجات افراد گرفتار در سیل راهی کرمان شده‌اند.
درحالی‌که در تابستان انتظار کمتری می‌رفت باران‌های سیل‌آسا شهرهای کوهستانی را تهدید کند اما باران تابستانی چهارشنبه هشتم مرداد که باعث بی‌خانمانی 2هزار نفر شد تعجب همگان را برانگیخت. باران سیل‌آسا از ساعت‌های اولیه روز چهارشنبه شروع به باریدن کرد تا جایی که باعث طغیان رودخانه‌ها شد و خانه و زندگی روستاییان را در برگرفت. هنوز چند ساعتی از حادثه نگذشته بود که امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در جریان ماجرا قرار گرفتند و بلافاصله راهی مناطق سیل‌زده شدند. طبق گزارشات رسیده بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها در محاصره سیل قرار گرفته بودند. عملیات امداد و نجات از روز چهارشنبه آغاز شد و تا ظهر روز جمعه ادامه داشت. بارندگی سیل‌آسا باعث سیل و آبگرفتگی در شهرستان رابر و روستاهای عشق‌آباد، دره گردوکار، 3دره، کهنوج، کلدان، سفلا و چندین روستای اطراف آنها شد.
کاووس محمودی، معاون امداد و نجات سازمان هلال‌احمر استان کرمان در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «بارندگی از روز چهارشنبه آغاز شد و تا روز جمعه ادامه داشت. در روز اول 25 امدادگر به مناطق سیل‌زده اعزام شدند اما با ادامه بارندگی در روز پنجشنبه 53 تیم امدادی دیگر به کمک سیل‌زدگان رفتند. این تیم‌های عملیاتی متشکل از 230 امدادگر بود که ضمن امدادرسانی به سیل‌زدگان، عملیات تخلیه آبگرفتگی خانه‌ها و خارج کردن خودروهای گرفتار شده در سیلاب و باز کردن جاده‌های گل آلود را نیز انجام دادند.»
سرخپوشان هلال احمر
در پی ورود سامانه بارشی در استان کرمان و بارش شدید در شهرها و روستاها زنگ آماده‌باش برای امدادگران هلال‌احمر به صدا درآمد و تیم‌های امدادی و جست‌وجوگر هلال‌احمر برای کمک به حادثه‌دیدگان به مناطق سیل‌زده اعزام شدند. ساعد زینعلی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر شهرستان رابر کرمان در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «از صبح روز چهارشنبه 8 مردادماه بارش شدید در بعضی از نقاط استان آغاز شد. وقتی در جریان سیل در شهرستان رابر قرار گرفتیم 25 تیم‌ عملیاتی به منطقه اعزام شدند. تحقیقات میدانی امدادگران نشان می‌داد 85‌درصد خسارت به شهرستان رابر و 15‌درصد خسارت به روستاهای اطراف آن وارد شده بود. خانه‌ها دچار آبگرفتگی شده و حدود 600 خودرو در سیلاب گرفتار شده بودند. عملیات امداد و نجات کلید خورد و تیم‌های امدادی به کمک سیل‌زدگان رفتند. مزارع روستاییان دچار آبگرفتگی شده و سیل خسارات مالی به زمین‌های کشاورزی وارد کرده بود. در این حادثه 1500 خانه روستا‌ییان دچار آبگرفتگی شده که امدادگران به یاری سیل‌زدگان رفتند و با تخلیه آب خانه‌ها سیل‌زدگان را به مناطق امن انتقال دادند.»
امدادرسانی به سیل‌زدگان
عملیات امداد و نجات همچنان ادامه داشت تا این‌که با ادامه بارش باران در روز پنجشنبه عملیات سخت‌تری پیش روی امدادگران هلال‌احمر قرار گرفت. ساعد زینعلی، معاون امداد و نجات رابر به :شهروند» گفت: با ادامه بارندگی و طغیان رودخانه‌ها، جاده‌ها بسته شده بود و کوه‌های اطراف ریزش کرده بودند. امدادگران هلال‌احمر در روز پنجشنبه در قالب 53 تیم عملیاتی به مناطق سیل‌زده اعزام شدند. بارندگی‌ها که حدود 3 ساعت در روز بود وسعت زیادی داشت و عملیات نجات را با مشکل روبه‌رو کرده بود. امدادگران هلال‌احمر ضمن کمک‌رسانی به سیل‌زدگان که تعداد زیادی از آنها را مسافران شهر‌های هرمزگان و استان فارس تشکیل می‌دادند حدود 1800 نفر را در مدارس سطح شهر اسکان دادند. 100 تانکر ثابت و سیار آبرسانی در سطح شهر نصب شد. موادغذایی، پتو، موکت، نان گرم، چادر، روغن، تن ماهی و برنج خشک در بین سیل‌زدگان تقسیم شد.
خسارت سیل در استان کرمان
با مخابره این سیل ویرانگر بلافاصله تیم‌های ارزیابی به مناطق مختلف سیل‌زده برای برآورد خسارات احتمالی اعزام شدند. کارشناسان خسارت به خانه‌های مسکونی شهر رابر و روستاهای اطراف آن را بین 10 تا 100‌درصد گزارش کردند. خسارت در بخش کشاورزی یک‌میلیارد و 296‌میلیون تومان، خسارت بخش راه يك‌میلیارد و 20‌میلیون تومان، خسارت بخش آب شهری 985‌میلیون تومان، خسارت بخش آب روستایی 800‌میلیون تومان، خسارت برق 420‌میلیون تومان، خسارت بخش عشایری 800‌میلیون تومان و خسارت در بخش معابر شهری 2‌میلیارد و 450‌میلیون تومان برآورد شد.
سیل و یک کشته
بارش سیل‌آسای باران در شهرستان بافت یک کشته بر جای گذاشت. بر اثر بارندگی علاوه‌بر آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی، یک پیرمرد نیز بر اثر جاری شدن سیلاب به داخل خانه‌اش جان خود را از دست داد. ادامه بارندگی رفت و آمد مردم را با کندی مواجه کرده بود و ارتباط بیشتر روستاها با مرکز شهر به کلی قطع شد. با توجه به ادامه بارندگی در استان کرمان نیروهای هلال‌احمر شهرستان رابر همچنان در آماده‌باش به سر می‌برند.


تعداد بازدید :  60