شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تأکید وزیر خارجه آلمان بر ادامه پایبندی به برجام
وزیر امور خارجه آلمان با تأکید بر این‌که کشورش به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند، گفت: تمام تلاش خود را برای حفظ توافق با ایران به کار خواهد گرفت. ‌هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که برای نشست گروه ۲۰ به بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین سفر کرده است گفت: ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران و همکاری با دیگر طرف‌های این توافق هستیم.
وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت: این مسأله نه فقط درباره ایران بلکه درباره منافع امنیتی خودمان، آلمان و به علاوه اروپا است. وی ادامه داد: توافق هسته‌ای امنیت خاورمیانه را ارتقا داده است و با توجه به این‌که هیچ چشم‌اندازی برای توافق جدید وجود ندارد، من تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق به کار خواهم گرفت.
هایکو ماس قرار است پس از این سفر به واشینگتن برود و در آن‌جا با مایک پومپئو همتای آمریکایی خود دیدار کند. گفته می‌شود وی در این دیدار قرار است مواضع آلمان در قبال توافق هسته‌ای را روشن کند. خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و گروه موسوم به 1+۵ که در ۲۰۱۵ حاصل شد، با مخالفت و انتقاد بسیاری از کشورها به‌ویژه دیگر طرف‌های توافق مواجه شده است. انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه روسیه و چین به‌رغم خروج آمریکا از توافق بر ادامه پایبندی خود به آن تأکید کرده‌اند.

کری: آمریکا نمی‌تواند به جهان پشت کند
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا بدون اشاره به تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای تأکید کرد آمریکا نمی‌تواند به جهان پشت کند. جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا روز یکشنبه طی مراسمی در دانشگاه نیویورک در ابوظبی درحالی‌که از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد می‌کرد، اشاره‌ای به تصمیم اخیر وی برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران که کری در حصول آن نقش کلیدی داشت، نکرد.
وی در سخنانش تأکید کرد: گفتمان واقعی مدنی در سراسر جهان در معرض تهدید قرار دارد. به ویژه در کشور من سیاست‌های‌مان به اتهام‌زنی و بمب‌گذاری تبدیل شده است. با توجه به شرایطی که امروز در جهان وجود دارد، آمریکا نیازمند ایجاد مشارکت است و نمی‌تواند به جهان پشت کند.
به گزارش آسوشیتدپرس به نظر می‌آید صحبت نکردن جان کری در مورد توافق هسته‌ای و خروج آمریکا از آن به دلیل موضع میزبانانش در پایتخت امارات متحده عربی بوده است که از همان ابتدا مخالف توافق هسته‌ای بودند و تأکید داشتند که این توافق به میزان کافی قدرت ایران در خاورمیانه را محدود نمی‌کند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز هشتم ماه می پس از بارها تهدید به کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی سرانجام خروج خود از این توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه تهران را باز می‌گرداند.
این اقدام با مخالفت و انتقاد شدید بسیاری از مقامات پیشین آمریکا ازجمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری و جان کری وزیر امور خارجه وی مواجه شد. آنها تأکید داشتند که این کار به اعتبار آمریکا و جایگاه دیپلماسی جهانی آسیب می‌زند. همچنین دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه روسیه و چین ضمن ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر ادامه پایبندی خود به این توافق تأکید کرده‌اند.

واکنش وزارت خارجه به اظهارات مقامات روس
تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم

سخنگوی وزارت خارجه صبح دیروز در نشست خبری خود اعلام کرد: ایران تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در سوریه باشد و دولت سوریه از ایران بخواهد به کمک‌های خود به این کشور ادامه بدهد، در سوریه باقی می‌ماند. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: به‌هرحال آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات لاورنتیف در مورد خروج نیروهای خارجی از سوریه گفت: کسی نمی‌تواند ایران را به چیزی مجبور کند. ایران کشوری مستقل است که سیاست‌هایش را براساس منافع جمهوری اسلامی در جهان تعیین می‌کند. حضور ایران بنا به دعوت دولت سوریه است و هدف مبارزه با تروریسم در این کشور و دفاع از تمامیت ارضی سوریه است و تا زمانی که نیاز و خطر تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران در سوریه به کمک‌هایش به دولت سوریه ادامه می‌دهد. به‌هرحال آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.


تعداد بازدید :  284