شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
غول مذاب در کمین‌ هاوایی
با رسیدن گدازه‌ها به آب اقیانوس، مشکلات جدیدی برای مردم ایجاد شده است

در ابتدا فقط خطر گدازه‌ها بود. سپس خطر دی‌اکسید گوگرد اضافه شد. حالا اما ساکنان جزیره بزرگ ‌هاوایی، نگران خطر دیگری هستند.
لِیز (Laze) مخلوطی از گدازه و دود است. این ترکیب خطرناک، زمانی ایجاد می‌شود که گدازه‌های داغ به اقیانوس می‌رسند و اسید هیدروکلریک و ذرات شیشه‌های آتشفشانی را به هوا پرتاب می‌کند. دیده‌بان آتشفشان‌های ‌هاوایی اعلام کرده است که حالا با وجود رسیدن گدازه‌ها به اقیانوس آرام با تهدید جدیدی روبه‌رو هستیم.لِیز یا همان مخلوط گدازه و دود، باعث تحریک ریه‌ها، چشم‌ها و پوست می‌شود که در گذشته نیز باعث مرگ افرادی شده است.دیده‌بان آتشفشان‌های‌هاوایی اعلام کرد: «این مخلوط گاز داغ و خورنده در‌ سال 2000 به محض ورود به ساحل باعث مرگ دو نفر شد.»
مقامات از مردم خواسته‌اند که از مناطقی که گدازه‌ها به آب اقیانوس می‌ریزد، دوری کنند اما در داخل جزیره، ساکنان، مشکلات دیگری هم دارند.دیده‌بان آتشفشان‌های ‌هاوایی گزارش داده که انتشار گاز دی‌اکسید گوگرد، سه برابر شده است.به دلیل ورود گدازه‌های آتشفشانی به اقیانوس، گارد ساحلی ایالات متحده روز یکشنبه، یک منطقه محافظت‌شده ورود گدازه را ایجاد کرد. یک خبرنگار گارد ساحلی گفته است که این محدوده به مساحت 300 متر از هر طرف در اطراف ورود گدازه به آب اقیانوس است.
جان بنون، مدیریت آبراهه‌های گارد ساحلی منطقه هونولولو گفته است: «همه مردم باید از وقوع چنین حوادثی آگاه باشند. نزدیک‌شدن بیش از حد به گدازه‌ها، می‌تواند منجر به آسیب‌های شدید یا حتی مرگ بشود.»آتشفشان کیلاویا، در هفته گذشته دست‌کم دو بار فوران کرده است و موجب شده تا ابری از خاکسترهای آتشفشانی تا ارتفاع 3هزار متری ایجاد شود.هیلی برینک، هواشناس سی.ان.ان می‌گوید: «این فوران‌ها باعث ایجاد زمین‌لرزه‌های 5 و 4.9 ریشتری شده‌اند.»
برینک می‌گوید، از روز سوم ماه می که آتشفشان کیلاویا فوران کرد، حدود 2250 زمین‌لرزه در جزیره‌هاوایی رخ داده است. همچنان که زمین می‌لرزد، گدازه‌های مذاب جریان می‌یابند.رودخانه‌های گدازه‌های آتشین، تاکنون دست‌کم 40 ساختمان را از بین برده‌اند. اما گدازه‌های تازه‌تر که از دهانه آتشفشان به بیرون پرتاب می‌شوند خطر بیشتری دارند.الیسون چینچار، متخصص هواشناسی سی.ان.ان، گفته است: «غلظت گدازه‌ها درحال تغییر است. حالا رقیق‌تر شده‌اند و همین باعث می‌شود که آنها سریع‌تر حرکت کنند.»


تعداد بازدید :  318