شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
احتمال جداشدن محسن پورسیدآقایی از شهرداری تهران شدت گرفته است
معاون خبرساز

شهروند| مهندسی ۵۷ ساله که سرنوشت‌ دوران کاری‌اش با استعفا رقم خورده و عملکردش همواره موافقان و مخالفان جدی داشته است؛ «محسن پورسیدآقایی» اگر چه همچنان و براساس آخرین اظهارنظر‌های مدیران شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران و معاون شهردار است اما تمام گمانه‌زنی‌ها از جداشدن قطعی او از این مجموعه حکایت دارد. ۸ ماه از دوران فعالیت پورسیدآقایی در شهرداری تهران می‌گذرد که در این مدت همواره یکی از کارهای او در صدر اخبار بوده است؛ طرح ترافیکی که عملی‌شدن آن بسیاری از گروه‌های کارگری از خبرنگاران تا رانندگان آژانس‌ها را به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شهرداری و شورا کشانده است. این معاون شهردار که در دوران «محمدعلی نجفی» به شهرداری تهران راه پیدا کرد، هیچ‌گاه حاضر به کوتاه‌آمدن از طرح پرحاشیه خود نشد و این روزها در حالی ‌که طرح ابتکاری او هفته‌های آغازین خود را طی می‌کند، با احتمال جداشدن از مجموعه شهرداری روبه‌رو شده است. آن‌طور که رسانه‌ها و منابع خبری نزدیک به شهرداری تهران اعلام کردند، پورسیدآقایی در نخستین روز کاری افشانی با او سخن گفته و عنوان کرده که برای جدایی از شهرداری آمادگی دارد. در این‌باره «علی پیرحسین‌لو» مشاور فرهنگی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، درباره جلسه افشانی با پورسیدآقایی توضیحاتی را منتشر و اخبار مربوط به برکناری این معاون را تکذیب کرد. او دو روز پیش و ساعتی پس از مطرح‌شدن خبر این برکناری گفت: «در حالی این شایعه مطرح شد که همزمان با آن همراه با آقای پورسیدآقایی با مدیران چند سازمان شهرداری جلسه‌ای برای برآورد آخرین وضع اجرای طرح ترافیک داشتیم و اتفاقا ایشان از شایعه خبر نداشت و وقتی به ایشان خبر دادم، گفتند که با آقای افشانی جلسه داشته‌اند و ایشان به تعارف به شهردار گفته که شما اگر یک وقت بنای تغییر داشتید، من آماده‌ام و آقای افشانی هم اعلام کردند که من به امید این‌که مدیرانی امثال شما در شهرداری هستید، به شهرداری آمده‌ام.» در این سه روز اما بارها‌وبارها، خبر برکناری پورسیدآقایی به‌عنوان خبر اختصاصی چندین رسانه منتشر شد و هر بار هم با تکذیب مسئولی در شهرداری تهران روبه‌رو شد که البته برخی رسانه‌ها و کارشناسان شهری معتقدند که این تغییر حتما اتفاق می‌افتد و شهردار تهران دنبال گزینه جایگزین مناسب است.
منتقدان درباره کارنامه این معاون شهردار، از طرح ترافیک به‌عنوان نقطه‌ای تاریک یاد می‌کنند و حتی برخی رسانه‌ها دلیل اصرار پورسیدآقایی بر این طرح را تسویه‌حساب او با خبرنگاران می‌دانند. این گروه معتقدند که پورسیدآقایی عملکرد خبرنگاران را در ماجرای برخورد دو قطار در محور سمنان- دامغان نادرست می‌داند و هنوز نتوانسته این ماجرا را فراموش ‌کند؛ هر چند خود او بارها این موضوع را رد کرده و گفته که تنها به بهبود وضع هوا و ترافیک تهران فکر می‌کند. دلیل این موضوع و مطرح‌شدن نام پورسیدآقایی به‌عنوان یکی از اصلي‌ترین گزینه‌های جدایی از قطار مدیران شهری پایتخت، می‌تواند به خواست بعضی اعضای شورا هم برگردد. برخلاف وضع دیگر معاونان شهردار که تاکنون با انتقاد رسمی و علنی اعضای شورا روبه‌رو نشدند، پورسیدآقایی بارها طعم علنی انتقاد را چشیده است. به‌عنوان مثال، «محمد علیخانی» که ریاست کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران را بر عهده دارد، چندین‌بار به ‌طور علنی عملکرد پورسیدآقایی را زیر سوال برد و خواستار بازنگری در برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل شد. او اوایل اردیبهشت امسال درباره این معاون شهردار گفت: «اصل و اساس کار پورسیدآقایی مخالف‌خوانی است و سر طرح ترافیک هر چه گفتیم گوش نکرد و معاونت حمل‌ونقل را تبدیل به معاونت طرح ترافیک کرده است.» علاوه‌براین و در روزهای گذشته بار دیگر این طرح برای مدیران شهری حاشیه‌هایی را به همراه داشت. دیروز «ایسنا» گزارشی از خرید و فروش این طرح در فضای مجازی منتشر کرد که باز هم از ناکارآمدبودن این طرح حکایت داشت و نشان از ایجاد یک بازار سیاه جدید داشت.
در کنار نقاط قوت و ضعف این طرح برای پایتخت ایران، یکی از اثرات آن، همین روزهای برزخی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است. پورسید‌آقایی که آذر ۹۵ یک‌بار طعم استعفای اجباری را چشید، این ‌روزها هم این اجبار را در نزدیکی خود احساس می‌کند. دومین حادثه مرگبار تاریخ ایران با ۴۷ کشته و بیش از ۱۰۰مصدوم با نام و استعفای مدیرعامل موقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گره خورده است و به همین دلیل شاید علاقه پورسیدآقایی به ادامه فعالیت و پاک‌کردن این خاطره از یاد مردم ایران باشد. باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که افشانی این فرصت را به معاون خبرساز و پرحاشیه می‌دهد یا این‌که پورسیدآقایی باید دنبال منصبی تازه برای خود باشد.

 


تعداد بازدید :  808