شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
فعالیت اتوبوس ایدز متوقف نشده است

ماجرای بعدی که مورد توجه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته قرار گرفت، بیماری ایدز بود که این روزها پرخبر شده. پس از صحبت‌های مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران که درباره توقف اتوبوس ایدز و کمبود داروهای این مبتلایان صحبت کرده بود، این بار اولی است که یک مسئول در وزارت بهداشت در این‌باره صحبت می‌کند. گویا به صراحت اعلام کرد که برای بیماران مبتلا به ایدز، کمبود دارویی وجود ندارد: «بخش قابل توجهی از داروی ضد ایدز در ایران تولید می‌شود، در مورد بخشی هم که خارجی است، دارو به اندازه کافی موجود است و به بیماران اطمینان خاطر می‌دهم که مشکلی از این بابت وجود ندارد.» توقف اتوبوس ایدز، بخش دیگری از توضیح‌های این مسئول در وزارت بهداشت را به خود اختصاص داد: «اتوبوس‌های ایدز همچنان به فعالیت خود در شهرستان‌های مختلف کشور ادامه می‌دهند. البته تأکید می‌کنم که اطلاع‌رسانی کاری چندبخشی است که تنها بخشی از آن به وزارت بهداشت مربوط می‌شود. بخشی از اطلاع‌رسانی‌ها در مورد چنین بیماری‌هایی به سازمان‌هایی مانند بهزیستی هم مربوط می‌شود. در مجموع اگر جایی کمبودی در این زمینه بوده، بی‌تردید به منابع مالی مربوط می‌شود. اتوبوس ایدز یکی از سیاست‌های موفق بوده که همچنان ادامه دارد و از این جهت با مانعی مواجه نیستیم. اگر هم مانعی وجود داشته باشد، قادر به برطرف کردن آن هستیم. درحال حاضر می‌توانیم اطلاعات دقیق دهیم که این اتوبوس‌ها کجاها فعالیت دارند و اظهارات مبنی بر توقف این فعالیت‌ها می‌تواند اظهارنظر سختی افراد تلقی شود.» عباس زارع‌نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت هم دیروز، خبر متوقف شدن فعالیت اتوبوس‌های ایدز را رد کرد و این توضیح را داد: «فعالیت اتوبوس‌های ایدز تحت‌ عنوان کمپین اطلاع‌رسانی و مشاوره ایدز متوقف نشده و هیچ نامه‌ای نیز درباره توقف این فعالیت‌ها ابلاغ نشده است. فعالیت این مراکز در استان‌ها ادامه دارد، اما ممکن است روند اجرایی آن به دلیل کمبود منابع کُند شده باشد.» او این را هم اضافه کرد: «کمپین اطلاع‌رسانی درباره این بیماری با رویکرد پیشگیری، در کنار سایر برنامه‌ها همچنان فعال است.»
13‌هزار نفر مبتلا به ایدز تحت درمان
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌های دیروزش، درباره سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ایدز در کشور گفت که 13‌هزار مبتلا به ایدز در کشور تحت درمان هستند و در حدود 40‌درصد آنها آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند که نشان داده درمانشان کامل بوده است. او در ادامه صحبت‌هایش درباره سیاست پیشگیری از انتقال بیماری از مادر به کودک صحبت کرد: «براساس این سیاست، مادرانی که دارای رفتارهای پرخطر هستند را شناسایی و درمان آنها را در دوران بارداری پیگیری می‌کنیم و در صورت ابتلا به این عفونت، موارد لازم انجام می‌شود. زایمان این مادران در شرایط ویژه صورت می‌گیرد و پس از زایمان نیز درمان ادامه می‌یابد. کودکان آنها نیز تحت ‌درمان و مراقبت هستند.
خوشبختانه آماری که در این زمین داریم در سطح جهان خیره‌کننده است، به‌طوری که 93.5‌درصد کودکانی که از مادران مبتلا به HIV به دنیا آمدند، به دنبال اقداماتی که برای آنها انجام شده، پس از تولد سالم بودند.»

 


تعداد بازدید :  182