شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
بیماری‌های سالک و وبا در کرمانشاه تحت ‌کنترل است

بیماری‌های شایع در مناطق زلزله‌زده هنوز برای مسئولان وزارت بهداشت نگران‌کننده است؛ بیماری‌های سالک و وبا در رأس آنها قرار دارند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که پیش از این بارها درباره این بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده به‌ویژه در کرمانشاه هشدار داده بود، این‌بار هم اشاره‌ای به شیوع این دو بیماری کرد و گفت: «یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده بود. ما با دو بازه زمانی فصل سرما و گرما در مناطق زلزله‌زده روبه‌رو بودیم، به‌طوری که در فصل زمستان بابت بیماری‌های تنفسی به‌خصوص آنفلوآنزا نگرانی داشتیم. در این زمینه 25‌هزار نفر از ساکنان مناطق زلزله‌زده که در معرض ابتلای شدید به این بیماری بودند علیه آنفلوآنزا واکسینه شدند. خوشبختانه موردی از آنفلوآنزای شدید یا فوت به دلیل این بیماری در مناطق زلزله‌زده نداشتیم که این موضوع یکی از دستاوردهای وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به شمار می‌رود. در فصل گرما نیز خوشبختانه تا کنون طغیان بیماری واگیر نداشته‌ایم.»
گویا با اشاره به پیش‌بینی گسترش چند بیماری در فصل گرما ازجمله بیماری‌های منتقله از آب و غذا مانند وبا و همچنین بیماری‌هایی نظیر سالک، مارگزیدگی، عقرب‌گزیدگی و حیوان‌گزیدگی، این توضیح را داد: «برای بیماری‌های ناشی از آب و غذا چندین جلسه در سطح استان برگزار شد. اقدامات خوبی در رابطه با آب آشامیدنی و مصرفی مناطق زلزله‌زده صورت گرفته است. جمع‌آوری فاضلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی از ابتدا خواست وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بود که مورد حمایت استانداری قرار گرفت. البته در برخی از مناطق سرپل ذهاب همچنان به صورت جزیی این موارد باقی است، اما نسبت به بعد از زلزله، خطر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که امیدواریم در طول تابستان این وضع ادامه یابد.»
 او درباره بیماری سالک در مناطق زلزله‌زده هم گفت: «مهمترین کار در این زمینه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی است که کاری سخت و زمانبر است و به سادگی میسر نیست. به‌طوری که در زلزله بم شاهد بودیم که آواربرداری چندین‌سال به طول انجامید اما در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بین 75 تا 80‌درصد کار آواربرداری انجام و به این ترتیب بخش عمده نگرانی‌ها برطرف شده است.»
به‌گفته او، وزارت بهداشت در این راستا برنامه جونده‌کشی را در دستور کار دارد، چرا که این جوندگان مخزن بیماری سالک هستند. در کنار این برنامه، سم‌پاشی علیه حشرات هم صورت گرفته است. با وجود آن‌که بیماری سالک در سر پل ذهاب بیماری بومی بود، اما به دنبال اقدامات صورت گرفته، موارد سالک در این مناطق حتی در حد انگشتان دست هم گزارش نشده است. همچنین مرگ ناشی از عقرب و مارگزیدگی اعلام نشده و سرم ضدمار و ضدعقرب به میزان کافی در مراکز درمانی مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.


تعداد بازدید :  152